بارش‌های سیل‌آسای هفته گذشته در آستارا، باعث احیاء حیات طبیعی تالاب استیل این شهرستان شده است.

تالاب

به گزارش همشهری آنلاین، استفاده از آب تالاب ۱۳۸ هکتاری استیل شهرستان مرزی آستارا در فصل تابستان برای آبیاری مزارع برنج و شالیزارهای منطقه، موجب کاهش شدید آب این تالاب و ایجاد جزیره‌های کوچکی نیز در حاشیه و وسط تالاب شده بود، اما با بارش‌های سیل‌آسای هفته گذشته، ارتفاع آب در این تالاب افزایش یافته است.

کاهش آب و خشک شدن حاشیه‌های زیستگاه تالاب استیل آستارا بر زنجیره حیاتی این تالاب تاثیر گذاشته بود و ضمن بالا رفتن کدورت آب تالاب، باعث کمبود اکسیژن محلول در آب و بر هم خوردن شرایط زیستگاه پرندگان بومی در این تالاب شد.

تصاویری زیبا از تالاب مهمی که به لطف بارش های سیل آسا احیا شد

مهمترین مشکل این تالاب عمق متوسط آن در حد متغیر سه تا چهار متر است که با توجه به استفاده از منابع آبی آن در امور کشاورزی به جهت جلوگیری از بین رفتن محصول برنج، بسیار زود تخلیه می‌شود و خشکسالی مزیدی بر بی‌ثباتی زیست بوم آبی آن است.

تصاویری زیبا از تالاب مهمی که به لطف بارش های سیل آسا احیا شد

طبق اصل ۵۰ قانون اساسی حفظ محیط زیست یک وظیفه ملی و عمومی محسوب شده و همگان باید اهمیت این موضوع را جدی بگیرند. بر اساس بررسی‌ها، تالاب استیل آستارا دارای انواع گیاهان و جانوران بومی است که به دلیل آبیاری مزارع کشاورزی منطقه توسط آب این تالاب، حیات برخی از آنها در معرض خطر قرار می گیرد و هر چند آب موجود در تالاب همه ساله در فصل کشاورزی موجب نجات شالیزارهای منطقه می شود، اما در عین حال موجب مرگ تالاب و نابودی زیستگاه پرندگان و زندگی موجودات آبی تالاب را به مخاطره می‌اندازد.

تالاب استیل آستارا بخش مهمی از اکوسیستم طبیعی و زیر پایه اصلی زیست بوم شمال غربی استان گیلان است و بارش‌های هفته گذشته در شهرستان آستارا جدا از بحث مهم تخریب پل‌ها، جاده ها و آسیب به منازل مسکونی مردم منطقه، باعث احیاء حیات این تالاب شد. تالاب استیل شهرستان مرزی آستارا به عنوان یکی از مناطق نمونه گردشگری، ۱۳۸ هکتار وسعت دارد و در هفت کیلومتری جنوب این شهرستان و در حاشیه جاده اصلی آستارا به رشت و بین دو روستای عباس آباد و دربند قرار دارد و یکی از جاذبه های شناخته شده گردشگری و مهم آستارا، استان گیلان و کشور به شمار می‌رود.

ضلع غربی این تالاب پوشیده از جنگل و پوشش‌های سرسبز گیاهی است و در ضلع شرقی آن درختان توسکای موجود در وسط تالاب، طبیعت بسیار جالب توجهی را به وجود آورده است که در بهار و تابستان استراحتگاه مسافران بوده و از نظر گردشگری یکی از جاذبه های مهم تلقی می‌شود.

از ویژگی های مهم این تالاب وجود ماهی کپور و اردک ماهی و همچنین موش بزرگ بومی تالابی به نام نوتریا و مارهای آبی و لاک پشت است.

تصاویری زیبا از تالاب مهمی که به لطف بارش های سیل آسا احیا شد

بهمن بهرام پور، رئیس اداره آب منطقه‌ای شهرستان آستارا در این رابطه  با بیان اینکه بارش سیل‌آسای باران در آستارا حیات طبیعی تالاب استیل را احیا کرد، افزود: با بارندگی‌های اخیر تالاب استیل به تدریج پر آب شد و در حال حاضر ارتفاع  آب این تالاب افزایش یافته و آبگیری لازم صورت گرفته است.

به گزارش ایسنا، تالاب استیل شهرستان مرزی آستارا از اهمیت خاصی برای سازمان حفاظت محیط زیست و همچنین دوستداران محیط زیست برخوردار است.

این تالاب از سال ۸۴ به عنوان یکی از مناطق نمونه گردشگری استان گیلان شناخته شده است و منطقه شکار ممنوع محسوب می‌شود.

کد خبر 791587
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha