مجموع نظرات: ۴
چهارشنبه ۵ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۵
۰ نفر

بدون اغراق منطقه تالش یا هشتپر یکی از رویایی‌ترین بخش‌های طبیعت ایران را در دلش جا داده است.

تالش

همشهری آنلاین: جایی که در آن ابرهای سفید نزدیک زمین آمده‌اند، گله‌های گوسفند روی مراتع سبز بی‌حرکت مانده‌اند، جاده‌های خاکی پرپیچ و خم در میان جنگل انبوه پرمه راه باز کرده و گمشده‌اند و کلبه‌های چوبی در پهنه کوهستان سبز، چشم‌اندازی فراموش‌نشدنی خلق کرده‌اند. تالش، ییلاقات مه‌آلود و سرسبزی همانند «اسالم»، «شاندرمن» و «سوباتان» دارد که آوازه آن در همه جای ایران پیچیده و البته ده‌ها منطقه ییلاقی دیگر و چه بسا زیباتر و بکرتر از اینها، در دل کوهستان این منطقه آرام گرفته‌ است.

تیرماه که گرمای تابستان در بسیاری از شهرهای ایران بیداد می‌کند، برف‌های این ییلاق‌ها تازه آب شده‌اند و سبزه‌های نورس، این کوهستان‌های خنک و بارانی را پوشانده و میزبان روستائیان پایین دست هستند. نیمه تابستان بهترین زمان سفر به تالش و مناطق ییلاقی‌اش است، منطقه‌ای که مسافرانش باید این نکته را به ذهن بسپارند که کوهستان‌هایش شب‌های سردی دارد.

در مسیر ییلاق

از تالش تا رشت حدود ۹۵ و تا تهران حدود ۵۰۰ کیلومتر راه دارید. از شهر رشت با طی مسیر حدود ۴ ساعت، بعد از شهرهای انزلی و اسالم به آنجا می‌رسید. البته اگر از تهران می‌آیید، می‌توانید از جاده میان‌بر فومن که بعد از امامزاده هاشم(ع) جدا می‌شود، وارد مسیر شده و بعد از گذشتن از ورودی شهر فومن، صومعه‌سرا و مسیر رضوانشهر به تالش برسید.

اینجا رویایی‌ترین بخش‌های طبیعت ایران است

در میان ییلاقات

در سفر به تالش، رفتن به جاده اسالم به خلخال را از یاد نبرید.

ساحل: معروف‌ترین ساحل این منطقه، گیسوم، نرسیده به شهر تالش است. ساحل اسالم و «آلالان» در اسالم و ساحل روستای «قروق» از دیگر مناطق ساحلی تالش برای آب‌تنی است.

ییلاق‌های سرسبز: هرکدام از جاده‌های فرعی کوهستانی تالش را که انتخاب کنید، شک نداشته ‌باشید که به یک روستای ییلاقی خواهید رسید که البته  معروف‌ترین آنها، مناطق بالادست شهر اسالم است؛ شهری که به خاطر داشتن طبیعت نابش به یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری ایران تبدیل شده. جاده جنگلی اسالم به خلخال و پیمودن این مسیر می‌تواند برای خودش سفری جداگانه باشد. ییلاق‌های «سوباتان» در ۱۸ کیلومتری غرب لیسار هم از ییلاق‌های بسیار معروف تالش هستند و مسیر پیاده‌روی آن به خصوص تا دریاچه نئور در اردبیل بسیار معروف است. در میان ییلاق‌های این ناحیه، توصیه ما ییلاق‌های شهر «شاندرمن» است که بسیار بکرتر و ناشناخته‌تر هستند.

غارهای شاندرمن: اگر اهل غارنوردی هستید و تجهیزات کافی دارید، سری هم به غار آویشو بزنید که از بزرگترین غارهای استان گیلان است. برای رسیدن  به آویشو باید به شاندرمن بروید و از روستاهای «سیاهمرد»، «چاله‌سرا» و سپس از کنار بقعه «درویش شاه» امیر شاندرمن گذر کنید. این مسیر با شاندرمن ۳۵ کیلومتر فاصله دارد. طول این غار حدود ۲ کیلومتر است و برای رسیدن به دهانه‌اش و گذر از درونش باید از راهنمایان محلی کمک بگیرید.

آبشار حَویق: این آبشار در ۴۰ کیلومتری شمال شهر تالش قرار دارد و  فاصله آن از شهر حویق ۹ کیلومتر است. «برزوبگ»، «زری»، «زرگری»، «توئل»، «کته‌چولی» و ‌ «آترانماری» از ییلاقات معروف منطقه حَویق هستند.

اینجا رویایی‌ترین بخش‌های طبیعت ایران است

عطرخوش کباب

کباب‌های این منطقه به‌خاطر وجود علوفه‌های تازه برای دام، ‌  بسیار خوشمزه است. عسل طبیعی، پنیر، گردو، مرکبات، رب انار و حلواهای محلی بهترین سوغاتی‌های این منطقه است. بازار روز سنتی «سوباتان» و پنج‌شنبه‌بازار شهر «شاندرمن» را هم از دست ندهید که علاوه بر انواع خوردنی می‌توانید در آن صنایع‌دستی محلی هم پیدا کنید.

شب‌های ماسال

اگر می‌توانید یک اقامتگاه محلی پیدا کنید، ولی اگر نتوانستید سراغ «اولس‌بلنگاه» بروید که یکی از معروف‌ترین ییلاقات این منطقه است.

کد خبر 791178
منبع: سرزمین من

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • شیرگیر IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
    2 2
    شکردشت تالش یکی ییلاقات خوب گیلان میباشد
  • saye IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    0 0
    قبل رفتن به اولس بلنگاه اول ماشین و یه دور ببرین تعمیرگاه کاملا از نظر فنی اوکیش کنین ماشینو ببرین بالا شب نرین پیچای خطرناک داره🙂😂
  • من IR ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    8 2
    آقا ارتفاعات رضوانشهرو از قلم انداختید وسکه، دشت دامن، جهانگیریه