25 درصد از علل ابتلای افراد به ناشنوایی هنوز شناخته نشده اند این را فاطمه عباسی معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور می گوید و می گوید در مقابل این عوامل ژنتیکی 50 درصد علت اصلی ابتلای افراد به معلولیت شنوایی است.

ناشنوا

همشهری آنلاین؛ سرویس خانواده؛ سحر جعفریان:  بدلیل اهمیت و ضرورت توجه به این قشر از جامعه و نیز برگزیده شدن ایران به عنوان یکی از ۷ کشور اصلی سازمان بهداشت جهانی با موضوع غربال شنوایی، در کشور طی یک هفته ( ۲الی ۸ مهرماه) مراسم ویژه برگزار می‌شود تا چالش‌های پیش روی جامعه ناشنوایان و سخت‌شنوایان شناسایی و رفع شوند.

فاطمه عباسی، معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور ضمن ارائه آمار و گزارش عملکرد سازمان بهزیستی، گفت: «آسیب شنوایی، معلولیتی پنهان و دارای تاثیرات گسترده بر جنبه‌های مختلف رشد مهارت‌های ارتباطی، اجتماعی و هیجانی فرد و خانواده وی است. میزان شیوع آن در زمان تولد بیش از ۲ برابر مجموع دیگر اختلالات قابل ارزیابی در نوزادان است (۲ تا ۴ در هزار موالید دچار کم شنوایی شدید تا عمیق هستند). ۲۵ درصد از موارد ناشنوایی دلایل ناشناخته دارند. همچنین ۵۰ درصد از موارد علل ژنتیک و ۲۵ درصد نیز سایر موارد مانند زردی، بیماری‌های مادر در حین بارداری، مسائل هنگام زایمان را شامل می‌شود.»

دلائل ناشناخته، عامل 25 درصد ناشنوایی ها|حدود 400 هزار معلول شنوایی تحت پوشش بهزیستی

عباسی درباره آمار افراد مبتلا به اختلالات شنوایی تحت پوشش سازمان بهزیستی گفت: «به طور کلی ۳۸۹ هزار و ۸۷۶  فرد مبتلا به انواع معلولیت شنوایی تحت پوشش بهزیستی هستند که از این تعداد ۴۸ هزار و ۸۶۱ نفر با معلولیت خیلی شدید و ۱۴۵ هزار و ۴۱۴ نفر با معلولیت شدید در این جامعه حضور دارند. ۱۲۰ هزار و ۵۶۴ نفر با معلولیت متوسط و ۷۱ هزار و ۸۴۶ نفر نیز از معلولیت خفیف ناشنوایی رنج می‌برند. ۳ هزار و ۱۹۱ نفر نیز افرادی هستند که میزان و شدت ناشنوایی آنان نامشخص گزارش شده است. کودکان معلول هر ۲ سال یک بار و موارد بزرگسال و معلولیت‌های غیرپیشرفته هر ۵ تا ۱۰ سال مورد بررسی وضعیت معلولیت در کمیسیون تخصصی مربوط  قرار می‌گیرند. ۱۱۸ مرکز با ظرفیت اسمی ۶ هزار و ۱۰۰ نفر به ۵ هزار و ۱۵۲نفر خدمت ارائه می‌دهند که ۵ هزار نفر از این افراد یارانه‌بگیر هستند. در سال ۱۴۰۱ تعداد ۳۳۲ فرد دارای معلولیت شنوایی از این مراکز خدمات تخصصی گرفته‌اند. در واقع، ۲۰ درصد از اعتبار وسایل کمک توانبخشی در سال ۱۴۰۱ به افراد دارای معلولیت شنوایی اختصاص داشت.

کد خبر 791166
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha