ناسا از طرح جدیدی برای خارج کردن ایستگاه فضایی بین‌المللی از مدار خود خبر داد.

ایستگاه فضایی بین‌ المللی

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از نیواطلس، به نظر می‌رسد آخرین برنامه فضایی ناسا برای ایستگاه فضایی بین‌المللی فاش شده است. ناسا قصد دارد در پایان دهه از فضاپیمای جدیدی برای هدایت ایستگاه فضایی برای سوختن در جو زمین استفاده کند. 

ناسا و اکثر شرکای بین‌المللی آن قصد دارند تا سال ۲۰۳۰ از ایستگاه فضایی بین‌المللی استفاده کنند و تا آن زمان ساختار اصلی آن برای ادامه میزبانی ایمن از فضانوردان بیش از حد فرسوده خواهد شد. مشکل این‌جا است که چگونه می‌توان یک سازه ۱۰۰ تنی را به طور ایمن دفع کرد؟

فرستادن آن به مداری بالاتر امکان‌پذیر نیست، چرا که انرژی زیادی برای انجام این کار لازم است و فشارهایی که بر فضاپیما وارد می‌شود، می‌تواند باعث تجزیه آن شود. جایگزین این کار این است که یک فرود کنترل شده به جو انجام شود و سازه در جو بسوزد و  زباله باقیمانده به یک منطقه غیرمسکونی در اقیانوس بریزد.

ایده اولیه استفاده از فضاپیماهای باربری روباتیک روسی برای هدایت ایستگاه فضایی بین‌المللی به مدار مورد نظر بود، اما مطالعه یک ساله ناسا و شرکای ایستگاه فضایی بین‌المللی نشان داد که این گزینه، آن‌طور که می‌خواهند موفق عمل نمی‌کند. البته ناسا این واقعیت را که روسیه قرار است در ۲۰۲۸ ایستگاه فضایی بین‌المللی را تکر کند، بیان نمی‌کند. خراب شدن روابط روسیه و باقی شرکا، این طرح را به طرحی غیر قابل اعتماد تبدیل می‌کند.

بیشتر بخوانید:

به عنوان جایگزین، ناسا پیشنهادی را به شرکت‌های آمریکایی ارائه کرده است تا فضاپیمای مدارگردی را برای هدایت ایستگاه فضایی بین‌المللی به سمت فروپاشی در جو، توسعه دهند. این محصول، یا یک فضاپیمای اصلاح‌شده است یا طراحی کاملا جدیدی خواهد داشت. به رقبا قیمت ثابتی از هزینه به اضافه توافقنامه ابتکاری برای طراحی، توسعه، آزمایش و ارزیابی، و به دنبال آن ساخت و ساز واقعی ارائه می‌شود. از آن‌جایی که فضاپیما تنها یک فرصت برای انجام ماموریت خود دارد، نیاز است که طراحی این محصول، دقیق و با جزئیات کامل باشد. 

کد خبر 790756
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha