وزیر خارجه رژیم صهیونیستی مدعی شد که در صورت امضای توافق عادی سازی با عربستان سعودی، شش یا هفت کشور دیگر نیز مایل به عادی سازی روابط با این رژیم هستند.

ایلی کوهن

به گزارش همشهری آنلاین، «الی کوهن» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی مدعی شد که اگر توافق عادی سازی میان عربستان سعودی و این رژیم امضا شود بعد از آن ۶ یا ۷ کشور مسلمان دیگر نیز با اسرائیل به توافقات صلح خواهند پیوست. 

روزنامه جروزالم پست می‌گوید که کوهن این اظهارات را در مصاحبه با نشریه کان همزمان با سخنرانی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح کرده است.

کان در ادامه گفته: صلح با ریاض به معنای صلح با بخش بزرگتری از جهان اسلام است. 

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی با اشاره به این موضوع مدعی شده: «حداقل شش یا هفت کشور دیگر اسلامی هستند که من با آنها دیدار داشته‌ام( کشورهایی که هیچ رابطه ای با اسرائیل ندارند) و مایل به عادی سازی هستند...»

وی همچنین مدعی شد که این کشورها در آفریقا و آسیا هستند و از بیان نام این کشور معذور است. 

«محمد بن سلمان»، ولی‌عهد عربستان روز چهارشنبه هفته گذشته در مصاحبه با «فاکس نیوز» گفته بود: عربستان به عادی‌سازی روابط با اسرائیل نزدیک است، اما موضوع فلسطین همچنان در مذاکرات مهم است.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هم روز جمعه گفت که فرصتی برای دستیابی به توافق صلح با عربستان سعودی در چند ماه آینده وجود دارد و یا این اتفاق برای چندین سال به تعویق خواهد افتاد.

با این حال عادی سازی روابط میان ریاض و تل آویو با موانع بسیاری روبرو است. علاوه بر خواسته‌های عربستان سعودی به ویژه در مورد فلسطین برخی مقامات امنیتی رژیم صهیونیستی نیز نگران پذیرفته شدن شروط سعودیها در زمینه عادی سازی روابط از سوی تل آویو هستند.

مقامات امنیتی رژیم صهیونیستی دستیابی عربستان به امکان غنی‌سازی اورانیوم را حتی تحت نظارت آمریکا رد کرده و تصریح کردند: «در خاورمیانه هر چیزی ممکن است اتفاق بیفتد؛ رژیم [در عربستان] می‌تواند تغییر کند و فردا این قابلیت‌ها بخشی از قدرت رژیم جدید خواهد شد».

کان در یک برنامه رادیویی با همین موضوع و به نقل از یک مقام آگاه در تل‌آویو اعلام می‌کند: این بار برخلاف توافق با امارات، در ستاد مرکزی بحث و گفت‌وگوها جریان دارد. رهبران نهادهای امنیتی درباره مسئله عربستان با وزیر امنیت در حال رایزنی هستند؛ اما در حال حاضر هیچ بحث مهمی در شورای امنیتی کابینه، در خصوص این موضوع صورت نگرفته است».

کد خبر 790528
منبع: فارس

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha