آرمیتا عباسی، یکی از کسانی بود که در اغتشاشات سال گذشته به جهت اقدامات خرابکارانه دستگیر شده بود اما رسانه‌های بیگانه همچون سی‌ان‌ان در مورد او اخبار متعددی مبنی بر تجاوز، شکنجه و تراشیدن مو در زندان را منتشر کردند.

آرمیتا عباسی

به گزارش همشهری آنلاین‏،  یکی از راه‌های تحریک احساسات مردم و برافروختن آتش اغتشاشات سال گذشته که در پی حادثه فوت مهسا امینی آغاز شده بود، استفاده از «پروژه خبرسازی» با طرح ادعاهای دروغی مانند: شکنجه و ضرب و شتم افراد بازداشت‌شده به دلیل برهم زدن امنیت بود.

«آرمیتا عباسی» یکی از افرادی بود که نامش در لیست پروژه خبرسازی این رسانه‌ها از جمله «سی‌ان‌ان» برای طرح ادعاهای دروغین علیه نظام، قرار گرفت. 

ادعاهای رسانه‌های بیگانه درباره آرمیتا عباسی

در اغتشاشات سال گذشته، جریان رسانه‌ای غرب تمام توان و ابزارهای خود را به‌کار گرفته بود تا از آشوب‌های ایران در راستای منافع سیاست‌مداران غربی بهره‌برداری کند.

رسانه‌هایی با سابقه چند ده ساله، که به نوعی خود را «معتبر» و «مرجع» می‌دانستند، گزارش‌های بی‌مبنایی را منتشر می‌کردند که، «اعتبار رسانه‌ای» آن‌ها را زیر سوال می‌برد.

شبکه آمریکایی «سی‌ان‌ان» در ۳۰ آبان ماه سال ۱۴۰۱، در ادامه اخبار غیرمستند و مصاحبه‌های دروغینی که به عنوان گزارش اغتشاشات ایران، منتشر می‌کرد، گزارشی تحت عنوان: «How Iran's security forces use rape to quell protests» «چگونه نیروهای امنیتی ایران از تجاوز جنسی برای سرکوب اعتراضات استفاده می‌کنند» را تهیه کرد و در این گزارش به خبرسازی و طرح ادعاهای بی‌اساس درباره افراد متعددی، از جمله «آرمیتا عباسی» پرداخت.سی‌ان‌ان، در این گزارش، با استناد به نقل‌ قول‌ها و منابع ناشناس، ادعاهای مطرح شده در فضای مجازی درباره شکنجه آرمیتا عباسی را تأیید کرد، تا جایی که این ادعا دلیل وضع برخی تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران قرار گرفت.

ادعای دروغی که با بررسی دقیق سیستم قضایی ایران، در مورد آن شفاف‌سازی شد و موجب رسوایی بزرگ این رسانه شد.

سی‌ان‌ان در گزارش خود درباره آرمیتا عباسی آورده بود: «او (آرمیتا) قریب به یک ماه پس از شروع تظاهرات در کرج بازداشت شد. حکومت در بیانیه ۲۹ اکتبر (۷ آبان) مدعی شد که او لیدر شورش بود و پلیس از آپارتمان او ۱۰ کوکتل مولوتوف پیدا کرد. این یک بیانیه دلهره‌آور بود که به نظر می‌رسید معنای [بیانیه این] است که دستگاه قضایی ایران برای این جوان ۲۰ ساله مجازات سختی در نظر گرفته است.»

سی‌ان‌ان، در ادامه این گزارش ادعا کرد که آرمیتا عباسی روز ۲۵ مهرماه ۱۴۰۱، به همراه نیروهای لباس شخصی، در حالی که موهایش تراشیده شده بود و به شدت می‌لرزید، به بیمارستان امام علی (ع) در شهر کرج برده شده است.

در ادامه نیز با استناد به مکالمات به اصطلاح افشا شده کادر پزشکی در گزارش آورده: آن‌ها از موهای تراشیده و وحشتی صحبت می‌کردند که با دیدن شواهد تجاوز وحشیانه به آرمیتا عباسی احساس کردند.

سی‌ان‌ان، با استفاده از جلوه‌های گرافیکی و تصاویر تزئینی با کیفیت بالا، تلاش کرد ضعف‌های محتوایی و حرفه‌ای گزارش خود را پوشش دهد.

بررسی گزارش‌های سی‌ان‌ان نشان می‌دهد که ظاهرا این رسانه خود را «مرجع» می‌داند و ادعاهایی که از سوی رسانه‌ها و افراد نامعلوم مطرح شده، را «تأیید» می‌کند.

در اخبار متعددی که پس از گزارش سی‌ان‌ان در رسانه‌های ضدانقلاب پیرامون آرمیتا عباسی کار شد، پیش فرض بر این بود که او یک زندانی است که مورد تجاوز قرار گرفته است.

در همین رابطه، رادیو فردا به نقل از سی‌ان‌ان در تاریخ ۱ آذر ۱۴۰۱، نوشت: «سی‌ان‌ان به نقل از یکی از اعضای کادر درمانی بیمارستان امام علی نوشته حال آرمیتا به هنگام انتقال به بیمارستان آنقدر وخیم بود که «فکر کردیم سرطان دارد». بر پایه این گزارش آرمیتا به شدت می‌لرزیده و به دلیل خشونت متجاوزان دچار «خونریزی از ناحیه مقعد» شده بود.»

آیا ‌آرمیتا عباسی «شکنجه و به او تجاوز» شده بود؟ | پروژه خبرسازی دروغی که CCN را رسوا کرد|  تصاویر و مستندات را ببینید

شبکه منوتو، در روز ۹ بهمن ۱۴۰۱، همین ادعا را تکرار کرد و گفت: «می‌دانیم که آرمیتا در مهرماه بازداشت شده و تحت شکنجه جنسی هم بوده است!»

شبکه اینترنشنال نیز با «آئورا بولدرینی» که به اصطلاح کفیل سیاسی آرمیتا عباسی شده بود، مصاحبه‌ای انجام داد. بولدرینی با نشان دادن تصویری درباره آرمیتا گفت: «این دختری ۲۱ ساله است؛ آرمیتا عباسی که متاسفانه مورد تجاوز جنسی قرار گرفته و خشونت‌های زیادی را متحمل شده است.»

علی کریمی نیز به عنوان یکی از حامیان اغتشاشات، در یکی از استوری‌های اینستاگرامی خود با آوردن نام «آرمیتا عباسی»، مدعی شد که وی توسط نیروهای امنیتی کشته شده است.

آیا ‌آرمیتا عباسی «شکنجه و به او تجاوز» شده بود؟ | پروژه خبرسازی دروغی که CCN را رسوا کرد|  تصاویر و مستندات را ببینید

 رد ادعای شکنجه، تجاوز، تراشیدن مو و مجازات سنگین آرمیتا عباسی با استناد به چهار دلیل

 رسانه‌های معاند و همراهان رسانه‌ای آن‌ها، با اتکا به گزارش‌هایی که بر مبنای ادعاهای دروغ و نقل قول‌های مبهم تنظیم شده بود در مورد آرمیتا عباسی به طرح ادعاهایی مانند: تراشیده شدن مو، شکنجه شدید، تجاوز جنسی و وضع مجازات فوق‌العاده سنگین برای او از سوی نیروهای امنیتی و سیستم قضایی ایران پرداختند که در ادامه این ادعاها، بررسی می‌شود.

۱- رد ادعاهای مطرح شده در مورد آرمیتا عباسی از سوی دادگستری البرز

حسین فاضلی هریکندی، رئیس کل دادگستری البرز  در تاریخ ۷ آبان ۱۴۰۱ و در پی انتشار ادعاهای مطرح شده در مورد آرمیتا عباسی، گفت: با توجه به گزارش سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، دو نفر در شهرستان ساوجبلاغ دستگیر شدند که در اقرارهای خود اعلام کردند فردی که به عنوان سرشبکه این دو نفر را برای انتشار فراخوان‌ها و مطالب در فضای مجازی هدایت و تغذیه می‌کرده، خانمی به نام آرمیتا عباسی است.

وی با بیان اینکه صفحه مجازی این فرد در فضای مجازی اقدام به انتشار فراخوان برای اغتشاش می‌کرده است، گفت: این افراد قصد داشتند با استفاده از کوکتل مولوتوف به پایگاه‌های بسیج، کانکس‌های انتظامی و کلانتری‌های این منطقه حمله و اقدام به آشوب کنند.

هریکندی گفت: پس از دریافت این اقاریر دستور بازداشت و بازرسی منزل خانم عباسی در کرج صادر شد. در بازرسی از منزل این خانم چند بطری ۱.۵ لیتری بنزین، ۱۰ عدد کوکتل مولوتوف آماده و تعدادی فندک کشف شد.

وی افزود: پس از تفهیم اتهامات، این فرد به بازداشتگاه اعزام شد که در تاریخ ۲۵ مهر ماه اعلام کرد که روده‌هایش مشکل دارد که با توجه به ادعای وی با دستور قضایی این خانم برای بررسی موضوع و درمان به بیمارستان امام علی (ع) کرج اعزام شد.

رئیس کل دادگستری استان البرز با اشاره به اینکه ادعای تجاوز از اساس دروغ است، گفت: پس از انجام معاینات پزشکی مشخص شد که این خانم از گذشته دارای مشکلات گوارشی مربوط به بیماری هموروئید بوده و در حال حاضر مشکلی خاصی ندارد و کمتر از ۲۴ ساعت از بیمارستان ترخیص شد که به محض مرخص شدن، دستوراتی مبنی بر انجام معاینات تکمیلی برای این فرد صادر شد تا در ادامه مشکلی برای سلامتی وی ایجاد نشود. 

هریکندی گفت: این خانم به دلیل نوع اتهام و جرایم و اینکه لیدر اغتشاشات بوده و اقلام و تجهیزات آشوبگرانه از منزل وی کشف شده، با صدور قرار تعقیب بازداشت موقت در زندان فردیس به سر می‌برد و طبق قانون با خانواده خود در تماس است.

وی تأکید کرد: شایعات منتشر شده در مورد فوت و یا تجاوز به این فرد از اساس کذب است و صحت ندارد.

 ۲- رد ادعاهای مطرح شده در مورد آرمیتا عباسی با استناد به گزارش بیمارستان امام علی (ع) کرج .

مستند دیگری که در تأیید گزارش رئیس کل دادگستری البرز و رد ادعاهای رسانه‌های معاند مبنی بر شکنجه و آزار و اذیت آرمیتا عباسی وجود دارد، گزارش بیمارستان امام علی (ع) است.

براساس اسناد و مدارک پزشکی ارائه شده از سوی بیمارستان، آرمیتا عباسی، در تاریخ ۲۵ مهرماه ۱۴۰۱، به بیمارستان امام علی (ع) شهر کرج منتقل شده و در ساعت ۲۱:۱۳ دقیقه پذیرش و در بخش اورژانس بستری شده است.

پزشک معالج آرمیتا عباسی، در مورد مشکل بیمار در برگه شرح حال او نوشت: آرمیتا از سه روز قبل دچار اسهال خونی شده و این حالت در پنج نوبت تکرار شد و به همین دلیل بیمار در اتاق ایزوله بستری شد.

برگه گزارش کلینیکی بیمارستان امام علی (ع):

آیا ‌آرمیتا عباسی «شکنجه و به او تجاوز» شده بود؟ | پروژه خبرسازی دروغی که CCN را رسوا کرد|  تصاویر و مستندات را ببینید

گزارش بیمارستان نشان می‌دهد که بیمار در زمان معاینه، از ضعف، بی‌حالی و خستگی شکایت داشته است. همچنین بیمار علایم آب ریزش بینی، خشکی دهان، تپش قلب، درد در ناحیه زیر شکم و کمر درد را چند روز قبل از مراجعه به بیمارستان داشته است.

بیمار در زمان بستری در بیمارستان امام علی (ع) در مورد سوابق بیماری خود قبل از بازداشت به سابقه هموروئید اشاره کرده است که در ادامه پزشک ناحیه مربوطه را معاینه کرده و هیچگونه خونی در معاینه از این ناحیه مشاهده نشده است.

 در مشاوره با متخصص جراحی عمومی و معاینه انجام شده، شکم بیمار نرم بوده و علایم شکم حاد جراحی نداشته است.

به پزشک معالج نیز توصیه شد که در صورت خون‌ریزی فعال گوارشی، درد شدید شکم، اختلال در فشار خون و ضربان قلب به جراح اطلاع داده شود.

همچنین، در مشاوره با متخصص زنان و معاینه به عمل آمده، آثار غیر طبیعی گزارش نشده است.

طبق گزارش موجود، در مشاوره با متخصص پزشکی قانونی شاغل در بیمارستان نیز به سابقه قبلی هموروئید اشاره شده است. در زمان معاینه بیمار هوشیار بوده و علایم حیاتی طبیعی داشته است و آثار ضرب و جرح وجود نداشته و از مشکل آزار از هرنوعی شکایت نداشته است.

برگه گزارش پزشکی درباره بیماری آرمیتا عباسی:

آیا ‌آرمیتا عباسی «شکنجه و به او تجاوز» شده بود؟ | پروژه خبرسازی دروغی که CCN را رسوا کرد|  تصاویر و مستندات را ببینید

طبق گزارش پزشکی، نتیجه سونوگرافی از شکم و لگن آرمیتا عباسی به این صورت بوده که در کبد، کیسه صفرا، مجاری صفراوی، پانکراس، طحال، کلیه‌ها و ضمائم رحمی مورد غیرطبیعی دیده نشد؛ نوار قلبی بیمار نیز نکته غیرطبیعی خاصی نداشته است.

همچنین، طبق گزارش پرستاری، بیمار به اتفاق همراهان پس از عدم رضایت برای انجام آندوسکوپی و عدم تمایل به ماندن در بیمارستان، با رضایت شخصی و با حال عمومی خوب از بیمارستان ترخیص شده است.

آیا ‌آرمیتا عباسی «شکنجه و به او تجاوز» شده بود؟ | پروژه خبرسازی دروغی که CCN را رسوا کرد|  تصاویر و مستندات را ببینید

در مجموع گزارش بیمارستان، حاکی از این است که بیمار در معاینه‌های انجام شده توسط پزشکان متخصص داخلی، فوق تخصص گوارش، متخصص جراحی، متخصص زنان و متخصص پزشکی قانونی شاغل در بیمارستان، شکایت و اظهار تألمی غیر از موارد مذکور نداشته و این موضوع کتبا در پرونده ذکر شده است. همچنین در معاینات جسمی انجام شده توسط پزشکان علایم و آثار غیر طبیعی گزارش نشده است.

۳- رد ادعای تجاوز از سوی مادر آرمیتا عباسی

ادعای تجاوز به آرمیتا در حالی مطرح شد که مادرش در یک استوری اینستاگرامی نوشت: «یه سری اخبار کذب از سی‌ان‌ان پخش شده که صددرصد ردش می‌کنم. چون شخصاً با آرمیتا صحبت کردم. دوستانی که نگران وضعیت جسمی آرمیتای من هستید، لطفاً به این اخبار زرد اهمیت ندید. آرمیتا خوبه، در زندان کرج هست. به طور متوسط روزانه هم برام زنگ می‌زنه. دلتنگی من و آرمیتا از جدایی و طولانی شدن فاصله ایجاد شده است و اینکه هنوز حکمش معلوم نیست.»

۴- رسوا شدن رسانه‌های معاند با آزادی آرمیتا عباسی

بررسی ادعاهای سی‌ان‌ان درباره آرمیتا عباسی، نشان می‌دهد که این شبکه در تأیید ادعای خود مبنی بر تجاوز جنسی به آرمیتا عباسی به مدارک و نقل قول‌هایی مبهم بسنده کرده است و از الفاظی مبهم در گزارش خود استفاده کرده که دلیلی محکمی بر این مطالب وجود نداشته است.

علاوه بر توضیحات دادستانی البرز و گزارش‌های پزشکی بیمارستان در مورد آرمیتا عباسی، فیلم‌های آزادی او از زندان در حالی که موهای او برخلاف ادعاها، تراشیده نشده بود و از نظر ظاهری هم هیچ‌گونه شباهتی با ادعاهای مطرح شده درباره او نداشت، مهر ابطال گزارش‌هایی بود که سی‌ان‌ان به بهای از دست دادن اعتبار خود منتشر می‌کرد.

در همین زمینه فیلم مربوط به لحظه آزادی آرمیتا عباسی از زندان را ببینید:


انتشار این فیلم و تصاویر مربوط به آزادی آرمیتا عباسی از زندان، موجب تعجب و واکنش‌هایی متعددی از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی در رابطه با ادعاهای دروغین سی‌ان‌ان، بی‌بی‌سی و سایر رسانه‌های معاند شد که در ادامه برخی از نمونه‌های آن را مشاهده می‌کنید:

آیا ‌آرمیتا عباسی «شکنجه و به او تجاوز» شده بود؟ | پروژه خبرسازی دروغی که CCN را رسوا کرد|  تصاویر و مستندات را ببینید

آیا ‌آرمیتا عباسی «شکنجه و به او تجاوز» شده بود؟ | پروژه خبرسازی دروغی که CCN را رسوا کرد|  تصاویر و مستندات را ببینید

چنانکه بلافاصله بعد از انتشار گزارش سی‌‎ان‌ان درباره آزار جنسی بازداشت‌شدگان در ایران، مقامات آمریکا از بالاترین سطوح مانند: «رابرت مالی»، نماینده ویژه دولت آمریکا و «ند پرایس»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در اقدامی هماهنگ این موضوع را برجسته کرده و و به طرح اتهام علیه ایران پرداختند.

کد خبر 790429
منبع: میزان

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • CH ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۱
    11 47
    ميخواستند،. با دروغ،. و توطئه و هیاهوی رسانه ای،. براندازی کنند و کشور،. را دودستی تقدیم به تجزيه طلبان و منافقين کنند