پنجشنبه ۱۸ آبان ۱۳۸۵ - ۱۶:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: تکلیف آخرین کرسی سنا در ایالت ویرجینیا هنوز به طور رسمی مشخص نشده است اما گفته می شود جیم وب، کاندیدای حزب دموکرات از جورج آلن رقیب جمهوریخواه خود جلو است.

به گزارش بی بی سی،  تکلیف آخرین کرسی سنا در ایالت ویرجینیا،هنوز به طور رسمی مشخص نشده اما گزارش های رسانه های آمریکایی حاکی از آن است که جیم وب، کاندیدای حزب دموکرات با تعداد بیش از هفت هزار رای از جورج آلن، رقیب جمهوریخواه خود جلو است.

اگر دموکرات ها کرسی ویرجینیا را در مجلس سنا از آن خود کنند، پیروزی آنها بر جمهوریخواه ها در انتخابات میان دوره ای آمریکا کامل خواهد شد.

هنوز نتایج شمارش آرا، که بسیار به هم نزدیک است، رسما اعلام نشده اما در صورت تایید پیروزی  وب، حزب دموکرات توانسته است 51 کرسی از 100 کرسی سنای آمریکا را به خود اختصاص دهد.

حزب جمهوریخواه، که پیشتر اکثریت مجلس نمایندگان را از دست داده بود، امید داشته کرسی های سنا به طور متساوی بین دو حزب تقسیم شود.

معاون رییس جمهوری آمریکا ریاست سنای این کشور را برعهده دارد و گرچه از وی انتظار می رود در جریان فعالیت روزمره مجلس دخالتی نکند، اما از حق رای در صورت تساوی آرای موافقان و مخالفان لوایح و طرح ها برخوردار است.

در صورتی که کرسی های سنا به صورت مساوی بین دو حزب تقسیم می شد، جمهوریخواهان می توانستند با اتکای به اختیارات معاون رییس جمهوری از تصویب لوایح و تایید مقامات مورد نظر دولت در سنا اطمینان داشته باشند..

با دستیابی حزب دموکرات به اکثریت کرسی ها کنگره آمریکا در انتخابات جاری، این حزب می تواند تصویب لوایح رییس جمهوری و انتصاب نامزدهای پیشنهادی وی برای تصدی برخی مقامات دولتی را برای وی دشوار سازد و با تشکیل هیات های تحقیق کنگره، به بررسی دقیق و منتقدانه سیاست های دولت بپردازد.

کد خبر 7899

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز