نشست خبری نهمین جشنواره بازی های رایانه ای فجر صبح امروز با حضور مسئولان و متولیان جشنواره برگزار شد.

گیم

به گزارش همشهری آنلاین، صنعت گیم که ذیل عنوان فناوری‌های فرهنگی و نرم قرار می گیرد، علاوه بر درآمدزایی و سرگرمی، یکی از صنایع فرهنگ ساز به شمار می آید که تقریبا همه کشورها تلاش می کنند سهم خود را از بازار جهانی آن کسب کنند. آنگونه که در این نشست عنوان شد، سالانه بیش از ۱۰۰ بازی موبایلی و چند بازی رایانه‌ای قوی از سوی بخش خصوصی تولید و منتشر می‌شود که تعدادی از آنها به بازارهای بین‌المللی هم راه پیدا می‌کنند. در این نشست همچنین فرصت ارسال آثار به جشنواره از ۱۷ مهرماه تا ٢٢ آبان اعلام شد.

تولید ۱۰۰ بازی موبایلی

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در نشست خبری نهمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فجر با اشاره به اینکه جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فجر نمایش توانمندی بازی‌سازان و عرصه‌ای برای معرفی دستاوردهای فرهنگی هنری بازی‌سازان کشور است، ادامه داد: به دلیل اهمیت اقتصاد فرهنگ، این جشنواره علاوه بر دستاوردهای فرهنگی و هنری، جوایز سرمایه‌گذاری هم خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: 

محمدامین حاجی هاشمی همچنین از تولید بیش از ۱۰۰ بازی موبایلی و چند بازی رایانه‌ای قوی در سال به وسیله بخش خصوصی خبر داد و گفت: تعدادی از این بازی ها به بازارهای بین‌المللی هم راه پیدا می‌کنند و مخاطبان چند میلیونی در داخل و خارج از کشور دارند.

رقابت ملی بازی‌سازان ایران آغاز شد | آمار جالب دانلود گیم‌های ایرانی
نشست خبری نهمین جشنواره بازی های رایانه ای فجر با حضور اصحاب رسانه

نبود ارتباط و شبکه سازی
مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای یکی از نقاط ضعفی را که از سوی بازی‌سازان و شرکت‌های نشر بازی اعلام شده، نبود ارتباط و شبکه‌سازی بین فعالان زیست بوم بازی بیان کرد.

با این حال، حاجی هاشمی به رویدادهای کوچکی اشاره کرد که به همت خود بازی‌سازان برگزار می‌شود، اما به نظر می‌رسد نیاز به یک رویداد ملی است تا بتوان این ارتباط را ایجاد کرد.

او با اشاره به ظرفیت بازی‌های رایانه‌ای در فرهنگ‌سازی و اعتلای هویت ایرانی اسلامی گفت: امروز شاهد هستیم که بازی به عنوان یک رسانه مهم علاوه بر کودکان، نوجوانان و جوانان در میان بزرگسالان هم جای خود را باز کرده است.

بیشتر بخوانید: 

به گفته حاجی هاشمی، آخرین پیمایش بنیاد در حوزه مصرف بازی‌های دیجیتال کشور حاکی از آن است که اکنون ۳۴ میلیون بازیکن بازی‌های رایانه‌ای در کشور داریم که به طور متوسط ۹۵ دقیقه در روز بازی می‌کنند. همچنین متوسط سن بازیکنان کشور به ۲۳ سال رسیده است.

رقابت ملی بازی‌سازان ایران آغاز شد | آمار جالب دانلود گیم‌های ایرانی

۵۰ بازی با یک میلیون نصب

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با تاکید بر وجود تولیدکنندگان بسیار خوب در صنعت بازی کشور، ادامه داد: بررسی‌های ما نشان داده که اکنون حدود ۵۰ بازی با بالای یک میلیون نصب در فروشگاه‌های داخلی وجود دارد که در شرکت‌های خصوصی کشور تولید شده‌اند.

حاجی هاشمی در ادامه به برگزاری رویدادهای علمی و تجاری در بنیاد اشاره کرد و گفت: جایزه بازی‌های جدی که امسال شاهد برگزاری ششمین دوره آن خواهیم بود از جمله رویدادهای بنیاد در بخش علمی، دانشگاهی صنعت بازی است.

به گفته او، در بخش دیگر هم بازی‌هایی هستند که برای مخاطبان عمومی تولید و منتشر می‌شوند که جنبه‌های فناورانه، تجاری، فرهنگی و اجتماعی بسیاری دارند. با توجه به این ظرفیت عظیم تصمیم گرفتیم که جشنواره بازی‌های رایانه‌ای را بعد از ۴ سال وقفه امسال با قوت بیشتر و با عنوان جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فجر برگزار کنیم.

رقابت ملی بازی‌سازان ایران آغاز شد | آمار جالب دانلود گیم‌های ایرانی

نمایش توانمندی

حاجی هاشمی با اشاره به برگزاری این رویداد در دی ماه گفت: جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فجر نمایش توانمندی بازی‌سازان و عرصه‌ای برای معرفی دستاوردهای فرهنگی هنری بازی‌سازان کشور است.

به گفته مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، این رویداد در این دوره با رویکرد جدیدی برگزار می‌شود و به دلیل اهمیت اقتصاد فرهنگ، این جشنواره علاوه بر دستاوردهای فرهنگی و هنری، جوایز سرمایه‌گذاری هم خواهد داشت و انشالله به بستر معرفی و رشد زیست بوم بازی‌های رایانه‌ای در کشور تبدیل خواهد شد.

بیشتر بخوانید: 

او با اشاره به همراهی و همکاری ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در برگزاری نهمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فجر گفت: ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان حامی با این جشنواره همکاری خواهند داشت و در واقع نهمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فجر اولین رویداد سرمایه‌گذاری را نیز درون خود دارد.

رقابت ملی بازی‌سازان ایران آغاز شد | آمار جالب دانلود گیم‌های ایرانی

گیم، مهم‌ترین رسانه عصر جدید

مسعود حسنلو، دبیر ستاد فناوری‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم در این نشست با اشاره به اهمیت بازی‌های رایانه‌ای به عنوان یکی از مهم‌ترین حوزه‌های رسانه‌ای کشور گفت: حوزه بازی‌های رایانه‌ای از جهت تعداد بازیکنان و فعالان، گردش مالی و تاثیر بر فرهنگ و هویت ملی، مهم‌ترین رسانه عصر حاضر هستند.

حسنلو با این حال یادآوری کرد که در بعد حکمرانی و کلان، دچار اختلال شناختی در مواجهه با بازی‌های رایانه‌ای شده‌ایم و به مسئله بازی آن طور که باید در نقشه حاکمیتی کشور توجه نکرده‌ایم و به فعالان این اکوسیستم آن طور که باید توجه نشده است.

او همچنین زیرساخت مالی اکوسیستم بازی‌های رایانه‌ای را یکی از مهم‌ترین سرفصل‌ها عنوان کرد و گفت: جایی که می‌شود باید به زیرساخت مالی این اکوسیستم به صورت مستقل توجه کرد و مقدمه این امر توسعه اولیه زیرساخت‌های مالی این زیست بوم است.

به گفته حسنلو، میان ایجاد زیرساخت اخذ تسهیلات و منابع مالی از بانک‌ها فاصله معناداری وجود دارد و مجموعه‌های واسط و حاکمیتی وظیفه دارند که این فاصله را با ایجاد جریان‌های مالی پایدار غیربانکی کم کنند تا هم سخت‌گیری‌های بانکی را نداشته باشد و هم منابع قابل توجه و ارزشمند باشد تا بتواند این اکوسیستم را توسعه دهد.

بیشتر بخوانید:

بخش های رویداد

محمدصادق دهنادی مدیرروابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای هم در این نشست با اشاره به اهداف برگزاری نهمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فجر بر ایجاد شبکه‌سازی علمی و فناوری برای نمایش توانمندی‌های بازی‌سازان ایرانی گفت: در بخش رقابتی این رویداد بهترین دستاورد در بخش‌های بهترین بازی سال، بهترین دستاورد فنی، طراحی بازی، هنری، صداگذاری و موسیقی، داستان و روایت دربازی و فرهنگی معرفی می‌شوند.

رقابت ملی بازی‌سازان ایران آغاز شد | آمار جالب دانلود گیم‌های ایرانی

محمدصادق دهنادی ادامه داد: در بخش بهترین بازی در سبک‌های(ژانر) اکشن، ماجرایی، نقش‌آفرینی، استراتژی و شبیه‌سازی، ماجرایی اکشن، سکوبازی، ورزشی، تفننی، مسابقه‌ای، پازل، دفاع از قلعه، تیراندازی، کلمه‌ای و اطلاعات عمومی هم معرفی می‌شوند.

به گفته او بخش ویژه جشنواره هم شامل بازی‌های قابل تقدیر در موضوعات خانواده، مقاومت، روایت پیشرفت، بهترین بازی از نگاه مردم، بهترین بهروزرسانی و بازی مورد انتظار خواهد بود.

فرصت ارسال آثار به جشنواره از ۱۷ مهرماه تا ٢٢ آبان ماه است و آیین اختتامیه این جشنواره هم در دی ماه برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان می‌توانند، برای مطالعه شیوه‌نامه و نحوه انتخاب آثار و ثبت نام در این جشنواره به سایت دبیرخانه رویداد به نشانی fajrgamefestival.ir مراجعه یا برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ٠٢١٥٨١٢٩ تماس بگیرند.

کد خبر 789703

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha