واکسن‌هایی که در فهرست جدول وزارت بهداشت به عنوان واکسن‌های اجباری ثبت شده، محصولاتی هستند که بیشتر آنها رایگان یا با قیمت‌های بسیار کم در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد، اما کمر تولیدکنندگان را زیر بار هزینه‌های تولید خم کرده است.  

فلج اطفال

همشهری آنلاین - مریم سرخوش: هزینه تولید فرآورده‌های پزشکی به دلایل مختلف از جمله افزایش قیمت مواد اولیه در مقایسه با قیمت‌گذاری‌هایی که برای آنها صورت می‌گیرد، برای تولیدکنندگان مقرون به صرفه نیست. انتقادی که همیشه درباره تولید داروهای ایرانی شنیده می‌شود، اما فرآورده‌ای که کمتر مورد توجه است، واکسن‌ها هستند که به تاکید تولیدکنندگانش، قیمت ۲، ۳ هزار تومانی که برای این محصولاتشان تعیین شده حتی کفاف هزینه‌های شیشه و لیبل روی این واکسن‌ها را هم نمی‌دهد.   

رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی با تایید این موضوع، درباره هزینه‌های تولید یک واکسن به همشهری آنلاین گفت: برای همه فرآورده‌های پزشکی این مشکل وجود دارد و اگر بخواهیم به صورت مجزا درباره واکسن‌ها اعلام کنیم، آنها هم تولیدشان مقرون به صرفه نیست. قیمت یک قلم از واکسن‌ها سال گذشته ۱۲۰۰ تومان بود و امسال به ۳۲۰۰ تومان رسید. اما تنها لیبلی که روی این واکسن‌ها برای نشانگر دما چسبانده می‌شود، هزار تومان قیمت دارد.  

دکتر علی اسحاقی با بیان این که واردات برخی مواد اولیه این واکسن‌ها به دلیل تحریم‌ها با مشکلات زیادی همراه است، افزود: لیبل‌های نشانگر دما با هزار مصیبت وارد کشور می‌شود. حتی هزینه بسته‌بندی واکسن‌های پزشکی هم درنمی‌آید.  

وی تاکید کرد: سال گذشته قرار بود برای این فرآورده‌ها قیمت تمام شده در نظر گرفته شود اما این اتفاق هنوز رخ نداده است. تولید هر واکسن، هزینه متفاوتی دارد و ما هم درباره این محصولات قیمت‌های پیشنهادی‌مان را اعلام کرده‌ایم. سودی هم در نظر نگرفته‌ایم، اما هنوز خبری نیست.  

رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی درباره هزینه تولید یکی از این واکسن‌ها بیان کرد: به عنوان مثال تولید هر واکسن فلج اطفال، بیش از ۶ هزار تومان هزینه تولید دارد اما قیمتی که ما اعلام می‌کنند حتی پول ظرف، لیبل و بسته‌بندی آن هم نیست. سایر واکسن‌ها از جمله سرخک، سرخجه، اوریون یا حتی سرم‌های درمانی هم همین مشکل را دارند و حدود ۴۰ درصد قیمت‌ها پرداخت نمی‌شود.  

این مسئول افزود: با وجود تمامی این مشکلات اما نمی‌توانیم تولید واکسن را متوقف کنیم و کودکان از واکسن فلج اطفال محروم شوند. با همین ضرر هم تولید ادامه دارد چون بیماری فلج اطفال، در برخی از کشورهای پیرامونی ما وجود دارد، اما به واسطه ساخت واکسن فلج اطفال در موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی و همکاری مشترک و گسترده دستگاه‌ها و مشارکت عمومی مردم در واکسیناسیون سراسری، از ۲۰ سال گذشته تا کنون، موردی از ابتلا به این بیماری در کشورمان مشاهده نشده و کودکان ما از گرفتار شدن به ویروس فلج اطفال، مصون و در امان هستند.

کد خبر 789583
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha