همشهری آنلاین: معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: تغییرات طرح جامع را درصورتی که پیوست کارشناسی مورد تایید نداشته باشد به هیچ وجه نخواهیم پذیرفت

 و همه تغییرات باید مجددا در شورای شهر تهران مورد بررسی قرار گیرد. به گزارش خبرنگار سما، مهندس سید جعفر تشکری هاشمی در حاشیه گردهمایی رانندگان تاکسی اورژانس شهر تهران در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب اظهار کرد: شورای عالی ترافیک باید برای تغییراتی که در طرح جامع صورت داده‌اند، مطالعات دقیق و کارشناسی خود را ارایه کنند تا این تغییرات را مورد بررسی قرار دهیم و نتایج را برای تایید به شورای اسلامی شهر ارایه دهیم اما اگر مطالعات کارشناسی ترافیکی برای تغییرات صورت نگرفته باشد و یا تغییرات توجیه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نداشته باشند به هیچ وجه تغییرات قابلیت اجرایی نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه یکی از اصلی‌ترین موضوعات مورد اختلاف این است که در طرح جامع 2 خط قطار هوایی اضافه شده است گفت: به درستی مشخص نیست که منظور از دوخط قطارهوایی همان مونوریل است که بارها و بارها مورد تاکید مسئولین در دولت قرار گرفته و یا خطوط مترو که می‌تواند در بخشی از مکان‌ها به دلایل خاص و ویژه به صورت هوایی و یا بر روی سطح زمین احداث شود، به همین دلیل ما در تلاشیم که ابتدا این ابهامات را مشخص کنیم.

معاون حمل ونقل و ترافیک تصریح کرد: در صورتی که منظور مسئولین از دو خط قطار هوایی همان مونوریل باشد باید بگوییم که تاکنون هیچ یک از بررسی‌ها و کارشناسان چه داخلی و خارجی احداث مونوریل را تایید نکرده‌اند و مونوریل به هیچ وجه و در هیچ کجای دنیا سیستم حمل ونقل عمومی محسوب نمی‌شود.

معاون شهردار تهران تاکید کرد: همان طور که قبلا هم بارها گفته‌ایم شهرداری تهران هیچ نظر غیر کارشناسی را نمی‌پذیرد و بنای کارمان نظرات کارشناسی است و معتقدیم هر طرح و پروژه‌ای باید مورد تایید کارشناسان بوده و توجیه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی داشته باشد.

مهندس تشکری هاشمی در ادامه در پاسخ به این سوال که چرا با وجود تشکیل جلسات مکرر در شورای عالی ترافیک هنوز شاهد اختلافاتی در طرح هستیم و تغییراتی بدون هماهنگی با شهرداری و شورای شهر در طرح اعمال شده است گفت: یکی از مشکلات اصلی این است که شهرداری تهران عضو شورای عالی ترافیک نیست در حالیکه یک سوم از حمل و نقل درون شهری کشور در تهران صورت می‌گیرد و نمی‌توان گفت مشکل ترافیک در تمام شهرها به اهمیت و تاثیر گذاری در تهران است.

وی ادامه داد: ما و کارشناسانمان برای تصویب طرح جامع در 5 جلسه شورای عالی ترافیک و 20 جلسه کارشناسی حضور یافتیم اما متاسفانه فرصتی برای بحث و تجزیه تحلیل در حوزه خطوط ریلی صورت نگرفت که به نظر می‌رسد به همین دلیل نیز تغییراتی بدون نظر ما در این زمینه صورت گرفته است حال آنکه خطوط ریلی از مهمترین محورها طرح جامع بود و باید مورد بحث و بررسی بیشتر کاراشناسان قرار می‌گرفت.

معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران همچنین در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی براینکه شورای عالی ترافیک اعلام کرده که طرح جامع مشکلات زیادی داشته و همین چیزی هم که به تصویب رسیده به خاطر پا درمیانی رئیس جمهور بوده و در واقع طرح با ارفاق به تصویب رسیده گفت: نباید این گونه اظهار نظرها را ملاک قرار گیرد زیرا این حرف دقیقا   بی‌احترامی و توهین به کسانی است که طرح را تصویب کرده‌اند زیرا یا طرح ایراد داشت باید رفع می‌شد و یا درست بود و باید اجرایی می‌شد.

وی ادامه داد: ممکن است یک فرد از منافع و مواضع خود برای دیگری بگذرد که این کار بخشش و از خود گذشتگی است اما در مورد منافع عموم مردم و مسائل مدیریتی و حاکمیتی این حرف بی محتوا است زیرا وقتی یک مرجع که صلاحیت لازم را دارد طرحی را تصویب می‌کند یعنی صحت و مرجعیت آن طرح را پذیرفته و تایید کرده و اگر مرجعی باشد که طرحی را تصویب کند اما صحت و درستی آن را تایید نکند و بگوید به خاطر فلان شخص بوده در واقع مشروعیت آن مرجع زیر سوال می‌رود.

معاون شهردار تهران در پاسخ به این سوال که جلسات شهرداری با رئیس جمهور برای حل مشکلات ترافیک چه دستاوردی داشته و چرا در نهایت با وجود تمام این جلسات سرانجام شورای عالی ترافیک آنچه مدنظر خود بوده را در طرح جامع گنجانده است و هیچ توجهی به نظرات کارشناسان نداشته‌اند گفت: قضاوت در مورد با مردم است و آنها بهترین داوران هستند اما در جلسات شهردار تهران و رئیس جمهور نشان از حسن نیت شهرداری تهران برای حل معضل ترافیک داشت.

وی با بیان اینکه مهمترین مساله مطرح شده در جلسات با رئیس جمهور طرح بهبود ترافیک تهران بود که براساس طرح جامع تهیه شده است  گفت: طرح بهبود ترافیک تهران مورد اقبال رئیس جمهور نیز قرار گرفت و مقرر شد برای تامین زیر ساخت‌ها و تهیه آیین نامه و مشارکت سازمان‌ها در جلسات شورای عالی ترافیک مورد بررسی قرار گیرد اما این طرح تنها در یک جلسه مطرح شد و دیگر ادامه نیافت و رها شد.

مهندس تشکری ابراز امیدواری کرد بررسی طرح  بهبود ترافیک در دست بررسی شورای عالی ترافیک قرار گیرد تا با تامین زیرساخت‌های لازم و همچنین تصویب قوانین لازم به کمک و مساعدت مجلس هرچه سریعتر زمینه تحقق این طرح فراهم شود.

کد خبر 78929

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز