مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۱
۱ نفر

رسیدن به‌ماه این روزها تبدیل به یک مسابقه بزرگ شده است. در سری جدید از سفر به ماه تاکنون سه کشور اقداماتی را انجام داده‌اند.

کره ماه

به گزارش همشهری آنلاین، در سری جدید از سفر به قمر سیاره‌مان، روسیه، هندوستان و ژاپن اقدام به اعزام ماه‌نوردهایی کردند که یکی رسید، یکی نرسید و یکی همچنان در راه است.

سقوط لونا بر سطح ماه
 

مسابقه ماه | رقابت برای رسیدن به قمر زمین داغ داغ است


روز بیست‌ونهم مردادماه مقامات آژانس فضایی روسیه اعلام کردند که فضاپیمای لونا-۲۵این کشور پس از چرخش در مداری کنترل‌نشده روی‌ماه سقوط کرده است. این سفینه بدون سرنشین قرار بود در قسمت تاریک‌ماه یا همان قطب جنوب آن فرودی نرم داشته باشد، اما پس از روبه‌رو شدن با مشکلاتی که در مدارماه و پیش از فرود با آن روبه‌رو شد، سقوط کرد. فضاپیمای لونا-۲۵قرار بود در همان روز پیش از تلاش برای فرود در روز سی‌ام مرداد، آخرین مانور خود را به دورماه انجام دهد، ولی این برنامه هنگام کار کردن موتور با مشکل مواجه شد.

جشن ملی در هندوستان
 

مسابقه ماه | رقابت برای رسیدن به قمر زمین داغ داغ است


۳روز پس از ناکامی روسیه در فرود روی ماه، چاندرایان-۳سازمان تحقیقات فضایی هند (ISRO) موفق شد در ساعت ۱۶:۰۳ روز یکم شهریور به وقت تهران در قطب جنوب‌ماه فرودی نرم داشته باشد. مراسم فرود به‌طور زنده از شبکه‌های تلویزیونی هند و سایت‌های اینترنتی پخش شد. پخش این مراسم درحالی‌که هنوز مشخص نبود چنین اتفاق تاریخی رخ خواهد داد یا خیر، کمی هم مشکوک به‌نظر می‌رسید! شاید هندی‌ها یک روز زودتر به‌ماه رسیده بودند و داشتند، صحنه فرود را برای تماشاگران جهانی آن، بازی می‌کردند! به هر روی، فرودگر ویکرام چاندرایان-۳در قسمت قطب جنوب روی‌ماه نشست و پس از آن نیز تصاویری از خروج ماه‌نورد پراگیان منتشر شد. هندی‌ها، پس از آمریکا، روسیه و چین، چهارمین کشوری بودند که به‌ماه رسیدند و نخستین کشوری شدند که در قطب جنوب آن فرود آمده‌اند.

ژاپن می‌خواهد پنجم باشد
 

مسابقه ماه | رقابت برای رسیدن به قمر زمین داغ داغ است


شانزدهم شهریور ۱۴۰۲یعنی ۱۵روز پس از فرود هندی‌ها بر سطح ماه، آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن (JAXA) ماموریت مهمی را با موشک H-۲A به سمت‌ماه آغاز کرد. این موشک حامل کاوشگرماه SLIM و تلسکوپ فضایی XRISM بود که در ساعت ۳:۱۲ بامداد ۱۶شهریور به وقت تهران به فضا پرتاب شد. این ماموریت به‌دلیل بدی آب و هوا حدود ۱۰ روز دیرتر از برنامه‌ریزی اولیه انجام شد. اگر همه‌چیز طبق برنامه پیش برود، چندماه دیگر، کاوشگر هوشمند اسلیم تلاش خواهد کرد تا نخستین فرود نرم ژاپن روی‌ماه را انجام دهد؛ یک فرود دقیق که راه را برای موفقیت‌های بلندپروازانه‌تر هموار خواهد کرد. مقامات JAXA در شرح ماموریت خود نوشتند: «SLIM به‌دنبال دستیابی به یک سیستم کاوشگر سبک‌وزن در مقیاس کوچک و استفاده از فناوری فرود دقیق لازم برای کاوشگرهای‌ماه آینده است.» از سوی دیگر تلسکوپ فضایی نیز در مسیر خود در فضا از موشک جدا شده و قرار است ماموریتش یعنی کار روی انرژی بالای اشعه ایکس در فضا را انجام دهد. درصورت موفقیت ژاپن در فرود روی ماه، این کشور پنجمین کشوری خواهد بود که به‌ماه سفر می‌کند.

کد خبر 788806

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha