تجربه آغاز سال تحصیلی برای کودکان کلاس اولی نسبت به سایر دانش‌آموزان بسیار متفاوت است. دخترکان و پسرانی که ناگهان قدم در دنیایی می‌گذارند که شاید برایشان ترسناک و هراس‌انگیز باشد و از سوی دیگر والدینی که فرزند کلاس اولی دارند، گاه سردرگم می‌مانند که چطور فرزندشان را برای این نبرد بزرگ آماده کنند.

کلاس اولی ها

همشهری-سعیده مرادی: والدین باید بدانند که برای ورود کودکان کلاس اولی‌شان به مدرسه جای نگرانی نیست و با رعایت چند توصیه کارشناسان این حوزه به‌راحتی می‌توانند از مرحله آغازین تحصیلی با سربلندی و در آرامش عبور  کرده و مدرسه را به محیطی شاد و دوست‌داشتنی برای کودکان تبدیل کنند.

این شب و روز را جدی بگیرید

۱-روز قبل از مدرسه در خانه بمانید و کودک را خسته نکنید تا برای روز اول آماده‌تر باشد.

۲-ساعت خواب فرزندتان را متناسب با ساعت بیدارشدن طوری تنظیم کنید که حداقل ۸ ساعت خواب کامل شبانه داشته باشد.

۳-صبح به موقع بیدار شوید تا برای حاضرشدن، صبحانه خوردن و رساندن کودک به مدرسه عجله نداشته باشید.

۴-از شب قبل همراه با فرزندتان روپوش، کیف مدرسه و تغذیه یا غذای او را آماده کنید.

۵-حواستان باشد که فرزندتان در صبح نخستین روز مدرسه، ترجیحا در کنار شما صبحانه کامل و مقوی بخورد.

۶-حتما قبل از آماده‌شدن و بیرون‌رفتن، یک‌بار کودک را به دستشویی ببرید.

۷-خداحافظی شما با کودک نباید طولانی یا دراماتیک باشد.

برای داشتن ارتباط جمعی تشویقش کنید

۱-نام و نام خانوادگی فرزندتان را با برچسب‌های کوچک روی کلیه وسایل او اعم از کتاب‌ها، دفترها، مدادها، مدادتراش، جامدادی و... بچسبانید.

۲-فرزندتان را به قرض‌دادن وسایل خود به کنار دستی و ارتباط با همکلاسی‌ها تشویقش کنید ولی مسئولیت پس گرفتن با خود او باشد.

۳-همه کتاب‌ها و دفاتر فرزندتان را جلد کنید و فرهنگ استفاده از آنها را به او آموزش دهید.

۴-اصول نگهداری از وسایل را به فرزندتان آموزش دهید. نگذارید عادت گم‌کردن و خراب‌کردن وسایل در سال‌های بالاتر ادامه پیدا کند.

۵-مطمئن شوید کودک شما لیوان، دستمال و وسایل شخصی خود را به همراه دارد و یادآور شوید که وسایل فقط مخصوص استفاده خود اوست.

۶-در سال تحصیلی، ارتباط خود را با انجمن اولیا و مربیان مدرسه و معلمان حفظ کنید و در ارائه پیشنهادها و همکاری با آنان دریغ نورزید.

۷-اگر فرزندتان بی‌قراری و نگرانی زیادی دارد، می‌توانید با هماهنگی مدرسه، ساعت اول را در کلاس بنشینید.

 این کارها را نکنید!

۱-هیچ‌گاه توانایی فرزندان نوآموز خود را با همسالان و همکلاسی‌هایش مقایسه نکنید.

۲-در نوشتن تمرین‌ها و تکالیف، به‌منظور کمک به کودک بپرهیزید و فقط برایش نقش راهنما را ایفا کنید.

۳-از تدریس کتاب‌های درسی در خانه، قبل از تدریس و بعد از تدریس معلم، خودداری کنید تا دانش‌آموز دچار تعارض نشود.

۴-از نگرانی‌های بی‌مورد در زمینه یادگیری‌های کودک بپرهیزید. قطعا دانش‌آموز شما خواندن و نوشتن را خواهد آموخت و مستقل خواهد شد.

۵-از دادن پول برای خوراکی و چیزهای دیگر به کودک کلاس اولی خودداری کنید. خوراکی مناسب و مورد نیاز او را قبلا تهیه کنید و در اختیارش قرار دهید.

۶-از کم جلوه‌دادن اهمیت تحصیل و کسب دانش حتی در قالب طنز و شوخی جدا خودداری کنید.

۷-از ترویج خودخواهی و رفتار خشونت‌آمیز در رفتار با همکلاسی‌ها بپرهیزید.

چگونه کمک کنیم یک کلاس اولی تکالیفش را بنویسد؟

کسب آگاهی درباره شیوه صحیح کمک به کودک در انجام تکالیف مدرسه اهمیت فراوانی دارد. اشتباهات رفتاری دراین زمینه می‌تواند کودک را برای همیشه از تکالیف دل‌زده کند. بنابراین نیاز است به این نکات توجه شود:

۱-داشتن برنامه‌ریزی: برنامه‌ریزی درسی برای کلاس‌اولی‌ها یک ضرورت است که باید آن را تا پایان تحصیل و حتی زندگی به‌کار بگیرند.

۲-ایجاد یک روال کاری: با توجه به اینکه بچه‌ها در چه زمانی تمرکز و آمادگی بیشتری دارند، برنامه بچینید و در تعیین روش کار به او کمک کنید.

۳-نظرخواهی از کودک: از کودک درباره نحوه انجام تکالیف نظر بخواهید و ببینید مثلا ترجیح می‌دهد اول تکالیف دشوارتر را انجام دهد یا مثلا تکلیفی که بیشتر دوست دارد را در اولویت قرار می‌دهد.

۴-آماده‌کردن محیط: در زمان انجام تکالیف، تلویزیون را خاموش کنید و استفاده از موبایل، تبلت و اسباب‌بازی‌ها را تعطیل کنید.

۵-تهیه‌ وسایل و لوازم‌التحریر دوست‌داشتنی: در خرید لوازم‌التحریر برای بچه‌ها دقت کنید. مثلا خرید دفتر مناسب برای کلاس اولی‌ها آنان را به انجام تکالیف تشویق می‌کند.

۶- درک اختلالات یادگیری: درصورت اختلال در خواندن، نوشتن یا حل مسائل ریاضی نگران نشوید هوش کودک مشکلی ندارد اما برای حل مشکل حتماً باید به درمانگر مراجعه کنید.

۷-یک فرمول طلایی: در ساعاتی که به درس اختصاص دادید وقتی را هم برای بازی و استراحت بگذارید. مثلا بگویید این سه صفحه را که خوب نوشتی ۱۰دقیقه باهم بازی می‌کنیم! برنامه و وقت‌های استراحت را مطابق سن فرزندتان تنظیم کنید. واضح است که اگر او کلاس اول یا دوم باشد باید وقت بیشتری برای بازی به او اختصاص دهید.

معلمان و کارکنان مدارس کلاس اولی‌ها چه کنند؟

در کنار والدین، معلمان و اولیای مدرسه نیز نقشی مهم در جذاب‌سازی‌ مدرسه برای کودکان کلاس اولی دارند. بنابراین نیاز است تا آنها نیز به نکات زیر توجه لازم را داشته باشند:

۱-معلمان باید زودتر به مدرسه بروند و به دانش‌آموزان خوشامد بگویند.

۲-با لبخند و یک «صبح بخیر!» از دانش‌آموزان دعوت و کمک کنند تا به محض ورود میز یا نیمکت خود را بیابند.

۳- نام خود را روی تخته بنویسند تا دانش‌آموزان آن را یاد بگیرند.

۴-روی میز هر دانش‌آموز یک فعالیت سرگرم‌کننده قرار دهند تا دانش‌آموزان بتوانند حین مستقرشدن، درگیر آن شوند.

کد خبر 788688

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha