کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در روز چهارشنبه در یک پایگاه پرتاب فضایی در این کشور حمایت کاملش را از «جنگ مقدس» روسیه د ربرابر غرب اعلام کرد.

Putin

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز هنگامی‌که از دو رهبر درباره مذاکرات درباره به دست آوردن ملزومات از کره شمالی برای تجدید ذخایر رو به کاهش سلاح و مهمات برای مسکو در جنگ در اوکراین سؤال شد. پوتین گفت آن‌ها درباره «همه موضوعات» بحث خواهند کرد. واشنگتن و متحدانش معتقدند همکاری دفاعی یکی از موارد اصلی موردبحث در این دیدار است.

هنگامی‌که از پوتین دراین‌باره سؤال شد که آیا روسیه در ساختن ماهواره به کره شمالی کمک خواهد کرد،گفت: «ما برای همین موضوع در اینجا هستیم.»

کیم جون اونگ نیز در سخنانی در پیش از این دیدار گفت: «روسیه به پیکاری مقدرس برای حفاظت قلمرو و امنیتش دست زده است. ما همیشه از تصمیمات رئیس‌جمهور پوتین و رهبری روسیه حمایت خواهیم کرد و در جنگ در برابر امپریالیسم همراه یکدیگر خواهیم بود.»

این اجلاس از نزدیک به‌وسیله واشنگتن و متحدانش زیر نظر قرار دارد که مظنون هستند این دو کشور به توافق در دادوستد سلاح و فناوری دفاعی برسند.

مقامات آمریکا و کره جنوبی اظهار نگرانی کرده‌اند که کیم برای روسیه سلاح و مهمات تأمین کند، اما مسکو و پیونگ‌یانگ داشتن چنین قصدی را انکار کرده‌اند.

دیدار در پایگاه پرتاب ماهواره

انتخاب پایگاه پرتاب یا کاسمودروم «وستوچنی»- نمادی از جاه‌طلبی‌های روسیه به عنوان یک قدرت فضایی- به عنوان محل دیدار دو رهبر قابل‌توجه بود، به خصوص که کره شمالی در چهار ماه گذشته تو پرتاب ناموفق ماهواره‌های تجسسی داشته است.

کیم پرتاب ماهواره تجسسی را یک اولویت برای این کشور اعلام کرده است و این در حالی است که او کشور دارای سلاح‌های هسته‌ای‌اش را به در مسیر تقویت توسعه موشک‌های بالستیک، پهپادها و زیردریایی‌های تهاجمی پیش برده است.

کیم پیش از این دیدار با پوتین کتاب دیدارکنندگان از این پایگاه فضایی را به کره‌ای امضا کرد و نوشت: «درود بر روسیه که نخستین فاتحان فضایی را به دنیا آورد.»

تصاویر تلویزیونی پوتین را نشان دادند که کیم در این مرکز می‌گرداند. تلویزیون دولتی روسیه گفت کیم در این گردش پایگاه پرتاب وستوچنی پرسش‌های مشروح فراوانی از پوتین کرده است.

رسانه‌های رویه گفتند پوتین در گردش در این پایگاه موشک جدید پرتابگر فضایی این کشور به نام «آنگارا» را نشان داد که در این محل مونتاژ می‌شود. این موشک بوستر یا تقویتی ۴۲/۷ متری محموله‌ها را مدار پایینی کره زمین پرتاب می‌کند.

پرتاب موشک بالستیک در غیاب کیم

مقامات نظامی کره جنوبی و دولت ژاپن گفتند که کره شمالی در چند ساعت پیش از این دیدار دو موشک بالستیک کوتاه‌برد را از ناحیه‌ای در نزدیک پایتخت در پیونگ‌یانگ به سوی دریا در مجاورت ساحل شرقی‌اش پرتاب کرده است.

تحلیل‌گران می‌گویند این نخستین مورد پرتاب موشک بالستیک در هنگامی‌که کیم در کشور حضور ندارد، نشانده افزایش سطح تفویض قدرت و سیستم‌های کنترل دقیق‌تر برای برنامه‌های هسته‌ای و موشکی این کشور است.

کیم در طول ۱۲ سال حضور در عرضه قدرت فقط هفت سفر خارجی انجام داده است که همه آن‌ها در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ انجام شده‌اند. او همچنین دو بار مدت کوتاهی به مرز میان دو کره رفته است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در پاسخ به اینکه آیا این دو رهبر درباره موضوع سلاح صحبت خواهند کرد یا نه گفت در کشور در زمینه‌های «حساسی» با یکدیگر همکاری دارند، اما روشن نکرد منظورش چه زمینه‌هایی است.

پسکوف روز سه‌شنبه گفت دو کشور «مذاکراتی» را انجام می‌دهند. مقامات روسی گفته‌اند که کمک‌های انسان‌دوستانه به کره شمالی و قطعنامه‌های تحمیل‌شده به‌وسیله شورای امنیت بر کره شمالی نیز موردبحث قرار خواهند گرفت.

 کیم روز سه‌شنبه به همره دستیار ارشد صنعت دفاعی و نظامی‌اش وارد روسیه شد و خبرگزاری رسمی کره شمالی روز چهارشنبه از او نقل‌قول کرد که ملاقات او بیانگر «اهمیت راهبردی» پیوندهای دو کشور است.

تحلیل‌گران نظامی غربی می‌گویند کیم می‌تواند از ذخایر کره شمالی مهمات نظامی در اختیار روسیه قرار دهد و به‌این‌ترتیب باعث تقویت توانایی‌های نظامی روسیه در کوتاه‌مدت شود، اما پرسش‌ها درباره کیفیت این مهمات ممکن است تأثیر کلی آن‌ها را محدود کند.

کره جنوبی و آمریکا هشدار داده‌اند که چنین اقدامی مخالف قطعنامه‌های شورای امنیت است که خود روسیه به عنوان عضو دائمی به آن‌ها رأی موافق داده است.

کد خبر 788328

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha