کشاندن کشور به دامان بی‌ثباتی از محوری‌ترین رویکردهایی است که در هفته‌های اخیر در دستورکار معاندان و بازوهای رسانه‌ای آنان قرار گرفته و می‌کوشند با دروغ‌پردازی و موج‌سواری روی اخبار جعلی، فضای روانی جامعه را برای تحقق نیات شوم‌شان آماده کنند.

خودکشی دختر شیرازی

همشهری‌آنلاین_ گروه‌سیاسی: با توجه به چنین رویکردی هم هست که رسانه‌های ضدانقلاب طی هفته‌های اخیر و در آستانه فرا رسیدن سالگرد فوت مهسا امینی و آغاز ناآرامی‌های پاییز ۱۴۰۱، می‌کوشند با ربط دادن برخی حوادث و رویدادهای اجتماعی به موضوع حجاب، بار دیگر فضای جامعه را ملتهب کرده و به ماهی‌گیری خود از آب گل‌آلود بپردازند، اما درنهایت مشخص شد خبرسازی‌ها هیچ ارتباطی با موضوع حجاب و برخورد با بدحجابی نداشته‌است. چنین رویکردی در هفته‌ها و ماه‌های اخیر نمود ویژه‌ای در خبرسازی‌ جریان‌های معاند داشته‌ است که در ادامه به بررسی برخی از آنها می‌پردازیم.

۱

موج‌سواری با دستگیری زن زورگیر

 در روزهای اخیر انتشار تصاویری از دستگیری یک زن ازسوی پلیس نوشهر در استان مازندران زمینه‌ساز فضاسازی‌های تازه‌ای ازسوی جریان‌ها و رسانه‌های ضدانقلاب شد. ضدانقلاب تلاش کرد با مانور رسانه‌ای روی این فیلم، این‌گونه جلوه دهد که دستگیری زن حاضر در فیلم مذکور مرتبط با موضوع بی‌حجابی است. دراین میان اما توضیحات ارائه شده ازسوی فرماندهی انتظامی نوشهر پرده از اصل ماجرا برداشت و مشخص شد زن دستگیر شده سردسته باند تبهکار و زورگیری دراین شهرستان بوده که هنگام دستگیری، در برابر ماموران مقاومت کرده و قصد فرار از دست قانون را داشته‌است که با واکنش به‌موقع پلیس دستگیر می‌شود. به‌گفته مقام‌های مسئول، متهم در بازجویی‌های انجام شده به جرم خود اعتراف کرده‌است.

۲

سیاسی‌سازی یک اقدام به خودکشی

سکانس دیگری از دروغ‌پردازی‌های رسانه‌های ضدانقلاب با هدف وارونه‌نمایی حقایق در پنجمین روز شهریورماه جاری و در شیراز کلید خورد. ماجرا از جایی آغاز شد که تصاویر دلهره‌انگیزی از اقدام یک دختر جوان برای خودکشی در یک مجتمع تجاری در شهر شیراز به سرعت در شبکه‌های اجتماعی پربازدید شد و تاثر افکارعمومی را به‌دنبال داشت. اگرچه اقدام به خودکشی زن جوان با اقدام‌های پیشگیرانه آتش‌نشانی ناکام ماند، اما فضاسازی درباره این ماجرا به‌سرعت در دستورکار چهره‌ها و رسانه‌های معاند قرار گرفت و تلاش کردند این‌گونه وانمود کنند که اقدام به خودکشی زن جوان، سیاسی و با موضوع حجاب مرتبط است. این درحالی بود که بررسی‌های انجام شده ثابت کرد دلیل چنین اقدامی اختلاف‌های خانوادگی بوده‌است؛ موضوعی که شاهدان عینی ماجرا نیز برآن صحه گذاشتند.

۳

واقعیت ماجرای درگیری مسافر و راننده

در نخستین روزهای شهریورماه جاری پرده دیگری از نمایش ضدمردمی رسانه‌ها و جریان‌های معاند روی صحنه رفت. آنها این‌بار تلاش کردند درگیری یک راننده تاکسی اینترنتی با خانم مسافر را دست‌مایه جریان‌سازی‌های خود قرار دهند. معاندان تلاش کردند وانمود کنند این درگیری، که تصاویرش به‌سرعت در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر و با واکنش‌های گسترده‌ای مواجه شد، بر سر موضوع حجاب بوده‌است و راننده زمانی که با بی‌توجهی زن جوان مسافر به تذکرهای رعایت حجاب مواجه می‌شود، اقدام به ضرب و شتم او می‌کند. درحالی که وارونه‌نمایی حقیقت دراین ماجرا به‌سرعت در دستورکار معاندان قرار گرفت و تلاش می‌کردند احساسات عمومی جریحه‌دار شده به‌دلیل ضرب و شتم یک زن جوان را به‌سمت وسوی مورد طراحی شده خود هدایت کنند، اما بررسی‌های انجام شده، پرده از واقعیت برداشت و مشخص شد درگیری به‌دلیل روشن نکردن کولر ازسوی راننده آغاز شده‌است.

۴

ادعاهای بی‌سند نازیلا معروفیان

چهارشنبه ۸ شهریورماه، رسانه‌های معاند تلاش کردند با موج‌سواری روی خبر بازداشت نازیلا معروفیان، فعال رسانه‌ای متهم به دامن‌زدن به اغتشاشات و طرح موضوعاتی مانند اعتصاب غذای او در زندان، بار دیگر شانس خود را برای وارونه‌نمایی حقایق امتحان کنند. ماجرا اما به‌همین‌جا ختم نشد و معروفیان که به‌دلیل انتشار تصاویر هنجارشکنانه در فضای‌مجازی به دادسرای ارشاد احضار و بازداشت شده بود، ادعا کرد در زندان مورد ضرب‌وشتم و آزار قرار گرفته‌است. این ادعا در شرایطی مطرح شد که براساس بررسی‌های صورت گرفته، وی نه‌تنها هیچ دلیل و مدرکی برای این ادعای خود ارائه نکرده، بلکه هیچ شکایتی هم دراین زمینه از سوی وی مطرح نشده‌است. ازسوی دیگر در معاینات انجام شده در ابتدای ورود وی به زندان نیز هیچ مورد مشکوکی مشاهده نشده‌است.

۵

حقیقت ماجرای دستگیری خانم راننده

در نخستین روزهای اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ بود که انتشار فیلمی در فضای‌مجازی با موضوع دستگیری یک راننده خانم، موج‌ تازه‌ای از فضاسازی‌های رسانه‌ای را به‌راه انداخت. رسانه‌های معاند تلاش کردند با دست‌مایه قرار دادن این فیلم، این‌ ادعا را مطرح کنند که این خانم به‌دلیل نداشتن حجاب در خودرو دستگیری شده‌است. واقعیت‌ ماجرا اما چیز دیگری بود و مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهور تهران بزرگ در اطلاعیه‌ای، از حقیقت این روایت دروغین پرده برداشت. راننده خانم چند بار در فیلم ادعا می‌کند خودرواش به‌دلیل نداشتن حجاب سرنشین توقیف و به پارکینگ منتقل شده، اما اصل ماجرا این بود که خودروی او در نخستین دقایق بامداد ۸ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ ‌به‌دلیل انجام حرکات مخاطره‌آمیز، سرعت و سبقت غیرمجاز متوقف و پس‌از مثبت شدن تست الکل راننده، خودرو به پارکینگ منتقل می‌شود.

۶

تبلیغات ضدحجاب با فیلم مجعول

روزهای پایانی تیرماه ۱۴۰۲ بود که انتشار فیلمی در فضای‌مجازی درباره برخورد خشن یک زن چادری با یک دختر بی‌حجاب، بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشت. دراین میان برخی رسانه‌ها تلاش کردند این فیلم را به «بازگشت گشت ارشاد» تعبیر کنند و موج تبلیغاتی جدیدی دراین زمینه ایجاد کنند. فضاسازی‌ها درباره بازگشت گشت ارشاد و برخورد خشن با بدحجاب‌ها درحالی بود که همزمان درآن مقطع، لایحه عفاف و حجاب همچنان درمجلس در دست بررسی بود. بررسی‌ها اما بیش‌از هر چیز، از جعلی بودن فیلم حکایت داشت، چراکه به‌نظر می‌رسد ویدئو به‌صورت عمدی به‌گونه‌ای فیلمبرداری شده که مشخصات خودرو ون ادعایی و همچنین چهره زن چادری و زن بی‌حجاب مشخص نباشد. درچنین شرایطی رسانه‌های ضدانقلاب تلاش کردند با موج‌سواری روی این فیلم مجعول، فضاسازی تازه‌ای را درباره موضوع حجاب و برخورد با هنجارشکنان ایجاد کنند.

کد خبر 787686

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha