شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۸:۰۳
۰ نفر

تهران را وقتی کوچک‌تر بود شاید می‌شد تا چند دهه پیش از روی کوه‌هایی که همیشه در شمال آن هستند و امروز کمتر از زیر سیاهی دوده ماشین‌ها بیرون می‌آیندمثل کف دست، خوب شناخت.

اما امروز دیگر پیداکردن یک نشانی در تهران برای همه آنهایی که به این شهر سفر می‌کنند یا حتی آنهایی که در این شهر زندگی می‌کنند و به منطقه دیگری از آن می‌روند کار چندان آسانی نیست.

این مشکل اما در همه شهرهای بزرگ جهان وجود دارد و راه حل ساده آن انتشار نقشه‌های دقیق و به‌روز و ایجاد پایگاه‌هایی برای پاسخگویی به شهروندان است.

در تهران هم چند وقت پیش کیوسک‌هایی برای پاسخگویی به شهروندان در برخی نقاط پایتخت ایجاد شده بود که در ابتدا افراد مؤدبی که در داخل آن می‌نشستند حتی اگر نمی‌توانستند پاسخ مناسبی به شهروندان بدهنددست‌کم خنده‌ای به آنان تحویل می‌دادند.

این دکه‌ها اما الان دیگر بسته به اینکه درزی در آنها وجود داشته باشد یا خانه گربه‌های بی‌پناه شهر است، سمبلی است از گم‌گشتگی در شهر درندشتی به نام تهران.

سربالایی‌های طاقت‌فرسا

از آنجایی که شهر تهران به‌‌ویژه مناطق شمالی آن روی تپه‌های متعدد واقع شده است، اختلاف سطح و شیب خیابان‌ها و پیاده‌رو‌ها امری طبیعی به‌شمار می‌رود و بسیاری از شهروندان هر روز روی چند‌تایی از آنها پیاده‌روی می‌کنند.

در برخی نواحی شمالی شهر‌، پیاده‌رو‌ها یک سطح شیب‌دار هستند که گاهی شیب آنها به اندازه‌ای زیاد می‌شود که بالا و پایین رفتن از آن برای عابران و به ویژه کودکان و سالمندان دشوار می‌شود.

هرچند در بسیاری از پیاده‌رو‌های شیب‌دار این مشکل با ایجاد پله حل شده اما هنوز هم در برخی پیاده‌رو‌ها با شیب تند پله ساخته نشده است. خوب است تا این اقدام نیز  به منظور رفاه حال شهروندان انجام شود.

حاشیه لوازم‌ورزشی‌پارک‌ها

قرار دادن وسایل ورزشی در پارک‌های تهران با استقبال گسترده شهروندان رو به رو شده است؛ حتی چند روز پیش خبر رسید که بیش از 90 درصد شهروندان تهرانی از نصب این دستگاه‌ها در پارک‌ها رضایت دارند.

اما در کنار این رضایت گسترده، نابسامانی‌هایی نیز در حاشیه آن وجود دارد. به عنوان مثال، برخی از این دستگاه‌ها در پارک‌های مختلف  به خاطر استفاده زیاد از کار افتاده‌اند و کسی هم نیست به داد آنها و شهروندانی که می‌خواهند از آنها استفاده کنند، برسد.

همچنین بعضی از آنها عملا به صورت صحیح مورد استفاده قرار نمی‌گیرند و علت این است که پلاکی که نحوه استفاده صحیح از دستگاه روی آن حک شده بود، از بین رفته یا توسط شهروندان جدا شده است.

بعضی از شهروندان هم این دستگاه‌ها را با وسایل بازی کودکان اشتباه می‌گیرند و کودکان خود را سوار آنها می‌کنند. به هر حال، بهتر است هم شهروندان کمی بیشتر رعایت حال این دستگاه‌ها را بکنند و  هم مسئولان فکری به‌حال تعمیر و بازسازی آنها.

زنبیل گذاشتن در مترو

زمانی که توزیع اجناس به صورت کوپنی بسیار فراگیر بود، زنبیل گذاشتن در صف هم به یک رسم تبدیل شده بود که برخی افراد که حوصله کمتری برای ایستادن در صف داشتند، از آن استفاده می‌کردند. البته گروهی هم با استفاده از زنبیل و ساک برای دوستان و اقوام خود در صف جا می‌گرفتند.

اما هم اکنون شاهد این اقدام در سیستم حمل و نقل شهری مدرن مانند مترو هستیم. متاسفانه برخی از مسافران مترو با استفاده از هر وسیله‌ای که در دست دارند - از روزنامه گرفته تا کیف‌دستی- برای دوستان خود که به سرعت آنها نتوانسته‌اند وارد واگن قطار شوند، جا می گیرند.

این اقدام تضییع حقوق سایر مسافرانی است که در واگن حضور دارند و گاهی زمینه بروز برخی مشاجره‌ها نیز می‌شود.

به همین منظور توصیه می‌شود مسافران مترو از زنبیل گذاشتن روی صندلی‌های قطار خودداری کنند! به این ترتیب مسافران می‌توانند بر اساس اولویت وارد قطار شدن از صندلی‌ها استفاده کنند البته در این بین نباید فرهنگ خوب توجه به سالمندان و کودکان را فراموش کرد.

کد خبر 78756

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز