مجموع نظرات: ۱
دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۲
۱ نفر

پس از تصویب بند ب ماده ۱۵ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، با برگزاری هر آزمون استخدامی بحث‌های پیرامون اجرای این بند دوباره داغ می‌شود.

رابعه تیموری

روزنامه همشهری؛  گروه خانواده، رابعه تیموری :این‌روزها هم که داوطلبان جذب در آموزش‌وپرورش، مراحل گزینش را طی می‌کنند، دوباره حواشی مربوط به اجرای این مصوبه بالا گرفته و اعتراض تعدادی از داوطلبان مجرد شرکت کننده در آزمون را به‌دنبال داشته است. بر اساس این بند که در ٢٧ مهرماه ١٤٠٠ به تصویب رسید، به ازای متاهل بودن و داشتن فرزند، تا سقف ١٠ درصد به امتیاز آزمون کتبی داوطلب افزوده می‌شود. در این بند برای تاهل شخص ٢ درصد (٢٠٠ امتیاز) و به ازای داشتن هر فرزند، ٢ درصد امتیاز بیشتر برای داوطلب در نظر گرفته می‌شود.
وزارت آموزش‌وپرورش که در برگزاری آزمون‌های استخدامی اخیر خود موظف به اجرای این مصوبه است، تصمیم‌گیری درباره اجرا یا عدم اجرای این قانون را در چهارچوب وظایف این وزارتخانه نمی‌داند و بنا بر تکلیف محول شده از سوی سازمان استخدامی کشور، در گزینش افراد این بند را لحاظ می‌کند و در شرایطی که دو شخص متاهل و مجرد دارای امتیازهای علمی و مهارتی کاملا یکسان باشند، داوطلب متاهل را در اولویت جذب قرار می‌دهد و در صورتی که داوطلب صاحب فرزند باشد، در شرایط کاملا برابر و یکسان با داوطلبان مجرد یا متاهلان بدون فرزند، صاحب اولویت جذب می‌شود.

اولویت استخدام با  داوطلبان متاهل


مرکز آزمون سازمان سنجش از دیگر نهادهایی است که در روزهای اخیر به‌عنوان مرجع پاسخگو مورد خطاب داوطلبان منتقد قرارگرفته است. این مرکز نیز خود را مجری برگزاری آزمون با شرایط تعیین شده از سوی دستگاه‌های استخدامی می‌داند و با توجه به مشارکت نداشتن این سازمان در تعیین شرایط و ضوابط استخدام، پاسخگویی به این انتقادات و تصمیم‌گیری بر سر اجرا یا عدم اجرای این بند را از وظایف مرکز آزمون نمی‌داند.
در این میان و درحالی که بسیاری از داوطلبان اجرای این مصوبه را اقدام مناسب و موثری برای تشویق جوانان به تشکیل خانواده و افزایش فرزندآوری نمی‌دانند، فاطمه رحمانی اجرای این مصوبه را از مواد قانونی لازم‌الاجرا و مهم قانون جوانی جمعیت عنوان می‌کند و می‌گوید : «یکی از ویژگی‌های مثبت و نقاط قوت قانون جوانی جمعیت، گستردگی و تنوع موارد حمایتی آن است و برای اجرای همه‌جانبه و حمایت از این قانون از ظرفیت دستگاه‌های مختلف بهره گرفته شده است. » این نماینده مجلس که جزء ناظران اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به شمار می‌آید، متذکر می‌شود : «این مصوبه فقط در شهرستان‌هایی که نرخ باروری آن بالای ٢ و نیم درصد نباشد، قابل اجرا است و داوطلبان در صورتی می‌توانند از این امتیاز برخوردار شوند که خودشان یا فرزندانشان در شهرستان‌های با نرخ باروری کمتر از ٢ و نیم درصد متولد شده باشند. » به گفته رحمانی مبنای تعیین نرخ باروری، آخرین اعلام رسمی وزارت کشور در زمان برگزاری آزمون استخدامی است.
به گفته حسن مروتی، معاون سابق امور آزمون‌های سازمان سنجش کشور، در آزمون‌های استخدامی کشور، امتیاز تاهل و فرزنددار بودن در محاسبه نمره داوطلب تاثیری ندارد، اما برای تعیین تراز فرد محاسبه می‌شود.

کد خبر 787436

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • NL ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
    0 0
    یعنی تبعیض علنی در سیستم اداری کشور.