با توجه به مشکلات حقوقی که اخیرا برای تعدادی از کاربران فعال در وب سایت‌های تبادل رمزارز ایجاد شده است، انجمن بلاکچین طی اطلاعیه ای ۶ اقدام احتیاطی را یادآوری کرده است.

هشدار انجمن بلاکچین

به گزارش همشهری آنلاین، کاربران لازم است که این هشدارها را مورد توجه قرار دهند تا از خسارت‌های احتمالی و جبران ناپذیر پرهیز شود.

انجمن بلاکچین در بیانیه خود نوشته است: با توجه به فعالیت وب‌سایت‌های تبادل رمزارز در ایران و مشکلات حقوقی متعدد کاربران انجمن بلاکچین ایران، طی بیانیه ای به اطلاع کاربران حوزه رمزارز و تبادل می‌رساند، هنگام خرید یا فروش از سامانه‌های تبادل به نکاتی که مربوط به انتخاب سامانه و وب‌سایت مناسب خدمات رمزارز است دقت کنند تا مبادا دچار دام کلاهبرداری و سرقت دارایی خود شوند.

هشدار انجمن بلاکچین به کاربران تبادل رمزارز | این موارد را جدی بگیرید

هشدارهای شش‌گانه انجمن بلاکچین به این شرح است.

*بررسی دامنه وب‌سایت را در نظر داشته باشید.

انجمن بلاکچین در مورد این هشدار عنوان کرده که اگر کاربران قصد خرید یا فروش از سامانه‌ای را دارند که از سوی دوستان و آشنایان معرفی شده است یا اگر لینک این وب‌سایت‌ها برای کاربر ارسال شده، پیش از باز کردن لینک حتما یک بار با جستجو در مرورگرها از صحت دامنه اصلی اصلی و مقایسه آن با لینک ارسال شده مطمئن شوند.

بیشتر بخوانید: 

*هویت سامانه رمزارز مورد نظر را بررسی کنید. همانطور که شما در وبسایت‌ها اقدام به احراز هویت می‌کنید، بهتر است که هویت سامانه‌هایی که قصد خرید یا فروش از آنها را دارید هم بررسی کنید.

انجمن بلاکچین در توضیح احراز هویت سامانه‌ها نوشته است: «آدرس، تلفن، نحوه پشتیبانی و خدمات، راه‌های دسترسی و مشاوره، مراحل ثبت خرید و فروش، زمان تسویه ریالی و رمزارزی، سابقه فعالیت و وبلاگ از نکاتی است که باید قبل از هر تراکنشی در سامانه‌ها در نظر بگیرید و آزمایش کنید.

هشدار انجمن بلاکچین به کاربران تبادل رمزارز | این موارد را جدی بگیرید

*به تبلیغات خرید و فروش و وعده‌های تبلیغاتی دقت کنید.

این هشدار به این معنی است که اگر در تبلیغات وبسایت یا سامانه تبادلاتی وعده قیمت پایین تر در خرید یا بالاتر در فروش داده می‌شود، حتما قیمت را با چند وبسایت و سامانه دیگر مقایسه کنید. چنانچه بازه تفاوت قیمت با سایر وب‌سایت‌ها زیاد و غیرمعمول باشد، حتما به این سامانه شک کنید. چراکه این موضوع می‌تواند ترفندی برای جذب شما برای فریب و کلاهبرداری باشد.

دوراقع، ممکن است سامانه‌ها برای رقابت، قیمت‌های مناسب‌تری ارائه دهند، اما اگر تفاوت قیمت قابل توجه باشد، به معنی کلاهبرداری است.

بیشتر بخوانید:

*فریب در اختیار قراردادن مدارک شخصی خود با وعده اخذ سود را نخورید.

انجمن بلاکچین این هشدار را اینگونه تشریح می‌کند: «گروهک‌های کلاهبرداری اقدام به اخذ مدارک و هویت افراد اعم از کارت ملی، شناسنامه، تعهدنامه و غیره به منطور قراردادن این مدارک در وبسایت‌های رمزارز می‌کنند و از این طریق با استفاده از ایجاد تراکنش در حساب بانکی شما، معامله رمزارز انجام می‌دهند. تبعات حقوقی این تراکنش‌ها با شخص احراز هویت شده در وب‌سایت است، زیرا این تراکنش‌ها از طریق فیشینگ و مواردی نظیر آن رقم می‌خورد و در زمان مشخصی شما به‌عنوان شخص احراز شده و کسی که مدارکش را در اختیار قرارداده‌اید، با حجم بالایی از شکایات مواجه خواهید شد. این مورد در شرکت‌های کاریابی و یا نظافتی(حتی در اپلیکیشن دیوار) گزارش شده است.

هشدار انجمن بلاکچین به کاربران تبادل رمزارز | این موارد را جدی بگیرید

*در خرید و فروش از صفحه‌های تبادل و رمزارز در شبکه‌های اجتماعی یا سایت‌هایی نظیر «دیوار» و «شیپور» دقت کنید.

این هشدار بیان می‌کند که عموما افراد فریبکار و کلاهبردار از این طریق اقدام به سوء استفاده از کاربران در فضای رمزارز و تبادل می‌کنند یا با ارسال لینک‌های مخرب برای کاربران، حساب بانکی آنها را خالی می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

*صرافی‌ها و یا پلتفرم‌های معاملاتی، خصوصا خارجی‌ها محل نگهداری دارایی رمزنگاری شما نیست.

این هشدار یعنی بهترین و امن‌ترین محل، کیف پول شخصی شما(نرم‌افزاری و یا سخت‌افزاری) است.

کد خبر 787419

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha