مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۵
۰ نفر

طبیعت هزاررنگ ایران دنیایی از شگفتی‌ها را در خود جای داده اســت. زمانی که صحبت از دریاچه‌های ایران می‌شود، پیش از هر چیز دریاچه‌های خزر، ارومیه و مهارلو به ذهن می‌رسند، اما کشور پهناورمان مملو از دریاچه‌های بزرگ و کوچکی است که برخی از آنها به عنوان یک میراث به ثبت ملی رسیده‌اند.

حوض سلطان

همشهری- مهدیه تقوی راد:  این دریاچه ها گویی کارت پستالی از زیبایی‌ها هستند؛ پاتوق‌هایی که این فرصت را برای مسافران فراهم می‌کنند که از بودن در آب و هوای خنک در دل طبیعت و تماشای پرندگان و گونه‌های گیاهی و جانوری لذت ببرند.

یکی از مشــخصات جالب دریاچه زریوار جزیره‌های متحرکی است که در آن وجود دارند و با جریان آب و باد از کناره‌های دریاچه جدا می‌شوند و به وسط آن می‌رسند. مساحت این جزیره‌های کوچک به ۲۰مترمربع هم می‌رسد. این دریاچه سرچشمه رود مریوان یا تازه‌آباد است که از میان این شهر عبور می‌کند و به رودخانه سیروان میرسد. آب این دریاچه، از چشمه‌هایی که در کف آن می‌جوشد و بخشی نیز از بارش‌های فصلی تأمین می‌شود. برای اقامت در نزدیکی دریاچه زریــوار، می‌توانید در اطراف دریاچه چادر بزنید و شــب را در طبیعت بگذرانید. این انتخاب یکی از به یادماندنی‌ترین خاطرات شما خواهد شد، اما اگر از خوابیدن در طبیعت لذت نمی‌برید، می‌توانید در اطراف دریاچه، ویلا و یا سوئیت اجاره کنید و شب را در آنجا بگذرانید.

راه‌های دسترسی: بعــد از رفتن بــه کردســتان به ســمت مریوان حرکــت کنید. در ۳ کیلومتری غــرب مریوان می‌توانیــد دریاچــه فیــروزه‌ای زریوار را مشاهده کنید.

عجیب ترین دریاچه ایران کجاست؟| اینجا جزیره ها شناورند!

دریاچه زریوار
دریاچه زریوار

دریاچه اوان

دریاچه اوان به نگین الموت مشهور بوده و قایق‌سواری یکی از جذابترین فعالیت‌هایی است که میت‌وانید در اینجا تجربه کنید. در اطراف دریاچه هم گونه‌های درختی چون بید، چنار، تبریزی، سیب، آلبالو، گیلاس، ســنجد، فندق و گــردو و گیاهان علفی مانند گون، کنگر و شیرین‌بیان وجود دارد که با رفتن به وسط دریاچه چشــم‌اندازی متنوع از آنها را خواهید دید که برای همیشه در حافظه‌تان ماندگار می‌شود. پیک‌نیک و عکاسی هم یکی دیگر از راه‌هایی اســت که می‌توانید از گردش در اطراف دریاچــه اوان در قزوین لذت ببرید. در فصل زمستان هم می‌توانید روی دریاچه یخ زده اوان اسکیت کنید. در حاشیه دریاچه، امکانات رفاهی مختلفی مانند سرویس‌های بهداشتی، محل‌های چادر زدن و پارکینگ وجود دارد تا گردشگران راحت‌تر باشند.  

راه های دسترسی: از اتوبــان تهــران - قزویــن بــه میــدان مینــودر و از آنجــا بــه ســمت المــوت پیــش برویــد. پــس از رســیدن بــه یــک دوراهــی، باید به ســمت دریاچــه اوان ادامــه دهیــد و پس از عبور از روستای زرآباد، به دریاچه خواهید رسید.

عجیب ترین دریاچه ایران کجاست؟| اینجا جزیره ها شناورند!

عجیب ترین دریاچه ایران کجاست؟| اینجا جزیره ها شناورند!
دریاچه اوان

دریاچه الندان

 تامین آب دریاچه  از طریق بارش‌های باران‌های فصلی، یکــی از ویژگی‌های خــاص و منحصربه‌فرد دریاچه الندان است و آب این دریاچه، تنها با نزولات آسمانی تامین می‌شود. این دریاچه در فصل زمستان خانه غازهای وحشی است که به این منطقه می‌آیند. همچنین در سال‌های اخیر رهاسازی ماهی خوراکی و تخم‌ریزی آنها در دریاچه، موجب شــده تا محلی‌ها و برخی گردشــگران، الندان را به‌عنوان مکانی برای ماهیگیری تفریحی انتخاب کنند.  

راه‌های دسترسی: با گذر از حدود ۶۰ کیلومتر از شــهر ســاری به سمت جــاده کیاســر، بــه یــک پمپ‌بنزین خواهید رسید که در سمت راســت آن، تابلوی الندان مشــاهده می‌شــود. جاده‌ای که در ایــن ســمت وجــود دارد، تــا حــدود ۷ کیلومتــر - تا روســتای ازنی -آســفالت است و پس از آن، باید راه خاکی را بروید.

عجیب ترین دریاچه ایران کجاست؟| اینجا جزیره ها شناورند!

عجیب ترین دریاچه ایران کجاست؟| اینجا جزیره ها شناورند!
دریاچه الندان

دریاچه دوقلوسیاه‌گاو

آب این دریاچه املاح معدنی بسیاری دارد که باعث باروری بیشتر زمین می‌شود. هوای عالی، آب کافی و خاک حاصلخیز باعث به‌وجودآمدن پوشش گیاهی و جانوری منحصربه‌فردی در منطقه شده است. در نزدیکی دریاچه، گیاهانی همچون گون، بید، نی، انجیر، خارشتر، ترشک، تمشک و تنگرس رشد کرده‌اند. وجود نیزار در اطراف دریاچه، شرایط را برای زندگی انواع پرندگان فراهم کرده است. خوشبختانه این منطقه از آسیب مردمی در امان بوده و به همین‌خاطر خبری از امکانات رفاهی، خدماتی و اقامتی در نزدیکی دریاچه نیست.

راه‌های دسترسی: بعد از رســیدن بــه ایلام بــه ســمت آبدانــان بروید. بعــد از ۸ کیلومتر رانندگی، جاده آسفالت را پشت ســر می‌گذارید و با عبور از پل و ۵۰۰ متر پیــاده‌روی بــه دریاچــه می‌رسید.  

عجیب ترین دریاچه ایران کجاست؟| اینجا جزیره ها شناورند!

عجیب ترین دریاچه ایران کجاست؟| اینجا جزیره ها شناورند!
دریاچه دوقلو سیاه گاو

دریاچه مهارلو

تبخیر شدید آب دریاچه مهارلو سبب شده است تا شوری آن به شــدت افزایش یابد و نوعی جلبک دریایی قرمز رنگ به‌نام «کشند قرمز» در آن تکثیر شود. رشد و تکثیر بیش از حد این جلبک در این دریاچه باعث شده است تمام آب آن به رنگ قرمز متمایل شود. اگر به دیدن فلامینگو علاقه دارید می‌توانید به این دریاچه سفر کنید. فلامینگوها جزو پرندگانی هستند که هر سال جمعیت فراوانی از آنها به دریاچه مهارلوی فارس مهاجرت می‌کنند. این فلامینگوها از نوعی جلبک به نام آرتمیا که در آب شور این دریاچه رشد می‌کند، تغذیه می‌کنند.

راه‌های دسترسی: در مسیر شیراز به فسا مسافتی حدود ۵۷ تا ۶۰ کیلومتــر را طی کنیــد تا به روستای مهارلو یا همان دشت گل برسید تــا بتوانیــد از آنجــا عازم دریاچه مهارلو شوید.

عجیب ترین دریاچه ایران کجاست؟| اینجا جزیره ها شناورند!

عجیب ترین دریاچه ایران کجاست؟| اینجا جزیره ها شناورند!
دریاچه مهارلو

کد خبر 787204
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روز هفتم

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha