کرمان مهد تولید پسته در کشور محسوب می‌شود درحالی‌که در 11استان دیگر تولید محصول پسته در سال بیشتر از هزار تن است.

پسته

تغییرات اقلیمی و شرایط آب و هوایی در سال‌های گذشته میزان کشت پسته در کرمان را به‌عنوان مهد پسته کاهش داده بود و استان‌های خراسان رضوی و خراسان جنوبی نقش پررنگی در تولید پسته داشتند. یک کارشناس انجمن پسته ایران به همشهری می‌گوید: «ممکن است تولیدات پسته یک استان در سال به‌شدت افزایشی باشد و به اصلاح سال‌آوری را تجربه کند. البته ممکن است سال بعد در همان استان عدم‌باروری پسته را شاهد باشیم.» این اتفاق در سال‌های اخیر رخ داده است؛ چنان‌که ابوالفضل زارع عنوان می‌کند: «در 3سال گذشته کرمان که به‌عنوان استان پسته‌خیز کشور تولیدات کمی داشت. امسال اما شرایط بهتری دارد و در برآورد سال‌1402 بار دیگر بیشترین تولیدات پسته را خواهد داشت.»

در سال‌هایی که کرمان کمترین تولید پسته را داشت، خراسان رضوی و خراسان جنوبی پرچم پسته ایران را بالا نگه داشته بودند. سال گذشته این دو استان در مجموع 68هزار تن تولید پسته داشتند درحالی‌که در سال‌1401 استان کرمان کمتر از 12هزار تن کشت پسته را به‌خود اختصاص داده بود. امسال اما محصول پسته خشک کشور در مقایسه با تولید سال گذشته 98درصد افزایش را تجربه خواهد کرد. آمارها حاکی از آن است که کرمان پس از پشت سر نهادن خسارت شدید سرمازدگی در 2سال متوالی، در سال‌1402 میزان محصول قابل‌توجهی خواهد داشت. همچنین، خراسان جنوبی، سمنان، فارس و اصفهان افزایش محصول را تجربه خواهندکرد. این در حالی است‌ که خراسان رضوی، قم و تهران به‌دلیل مواجه‌شدن با سال ناآور کاهش محصول نسبت به سال قبل را شاهد خواهند بود.

 به‌گفته کارشناس انجمن ایران، با توجه به دمای بالای هوا به ‌واسطه تغییر اقلیم و همچنین احتمال بروز آفات گیاهی، ارائه برآورد تولید با عدم‌قطعیت کمتر در زمان پس از برداشت محصول امکان‌پذیر خواهد شد.

طبق پیش‌بینی کارشناسان، امسال 210هزار تن طلای سبز از باغات پسته برداشت می‌شود. 

کد خبر 787154
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha