آینده فناوری پوشیدنی، فراتر از لوازم جانبی استاندارد کنونی مانند ساعت‌های هوشمند و حلقه‌های پایش تناسب اندام است.

لباس جاسوسی

به گزارش همشهری آنلاین، دولت آمریکا حداقل ۲۲ میلیون دلار برای تولید لباس‌های «هوشمند» که از فرد استفاده کننده از لباس و محیط و افراد اطراف او جاسوسی می‌کند، هزینه کرده است. مشابه بسیاری از پروژه‌های قبلی که توسط سازمان‌های نظامی و اطلاعاتی اجرا شده، ممکن است این مورد هم از داستان‌های علمی، تخیلی الهام گرفته شده باشد. اما این بار کاربرد و هدف این فناوری نظارت و جمع آوری داده‌ها برای دولت است.

بیشتر بخوانید:

اداره اطلاعات ملی آمریکا طی یک بیانیه خبری اعلام کرده پروژه SMART ePANTS که مبتنی بر سیستم‌های نساجی هوشمند الکترونیکی و شبکه‌ای است، به عنوان «بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری مستقل برای توسعه منسوجات هوشمند» شناخته می‌شود که هدف آن، تولید لباس‌هایی با قابلیت ضبط صدا، تصویر و دیتای موقعیت جغرافیایی است. لباس‌هایی که برای تولید در نظر گرفته شده‌اند شامل پیراهن، شلوار، جوراب و لباس‌های زیر می‌شوند که همگی قابل شستشو هستند.

این پروژه توسط سازمان اقدام پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته اطلاعاتی(یارپا)، همتای مخفی جامعه اطلاعاتی آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی معروف ارتش یا دارپا، انجام می‌شود. وب‌سایت یارپا می‌گوید که «بودجه فدرال را در پروژه‌های پرخطر و با ثمربخشی بالا سرمایه‌گذاری می‌کند تا چالش‌های پیش روی جامعه اطلاعاتی را برطرف کند».

رویای آمریکا برای تولید لباس‌های جاسوسی | ۲۲ میلیون دلار از پول مالیات‌دهندگان صرف این کارها می‌شود

آنی جاکوبسن، نویسنده کتابی درباره دارپا به نام «مغز پنتاگون» می‌گوید: «بسیاری از برنامه‌های یارپا و دارپا مانند پرتاب ماکارونی به سمت یخچال هستند؛ ممکن است بچسبد یا نچسبد.»

طبق بیانیه مطبوعاتی دفتر مدیر اطلاعات ملی، «این فناوری نساجی الکترونیکی همچنین می‌تواند به کسانی که در محیط‌های خطرناک و پر استرس، مانند صحنه‌های جنایت و بازرسی‌های کنترل تسلیحات کار می‌کنند کمک کند؛ بدون اینکه مانع از توانایی آنها برای عملیات سریع و ایمن شود.»

بیشتر بخوانید:

شواهدی وجود دارد که صنایع بخش خصوصی که مستقل از جامعه امنیت ملی است، به لباس‌های هوشمند علاقه‌مند هستند. متا، شرکت مادر فیس‌بوک، به دنبال استخدام محققی است که «دانش وسیعی در زمینه منسوجات هوشمند و ادغام الکترونیک در سیستم‌های نرم و انعطاف‌پذیر داشته باشد و بتواند با تیمی از محققانی که در زمینه فناوری شبیه‌سازی لمس و حرکت، حسگرها، علم مواد و  ردیابی کار می‌کنند، فعالیت کند.»

دنیای جاسوسی با سرمایه گذاری‌های هنگفت در فناوری‌های پرریسک بیگانه نیست. یاکوبسن می‌گوید که اگر SMART ePANTS موفق شود، احتمالاً به ابزاری در زرادخانه یارپا تبدیل می‌شود تا «سیستم‌های اطلاعاتی، نظارتی و شناسایی گسترده آینده را ایجاد کند. آنها می‌خواهند بیشتر از شما در مورد شما بدانند.»

کد خبر 787121

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha