فیلم ۱۹۷ دقیقه‌ای «درباره علف‌های خشک» جدیدترین ساخته «نوری بیلگه جیلان» فیلمساز مطرح سینمای ترکیه به عنوان نماینده رسمی این کشور در اسکار ۲۰۲۴ معرفی شد.

سینما

به گزارش همشهری آنلاین،  این ششمین باری است که ترکیه فیلمی از «نوری بیلگه جیلان» را برای نمایندگی این کشور در جوایز اسکار انتخاب می کند، هرچند تاکنون هیچ کدام به جمع نامزدهای نهایی شاخه بهترین فیلم بین‌المللی راه نیافته‌اند.

«جیلان» در سال ۲۰۱۴ با فیلم «خواب زمستانی» موفق به کسب جایزه نخل طلای بهترین فیلم جشنواره کن شد.

فیلم «درباره علف‌های خشک» روایتگر داستان یک معلم هنر جوان است که چهارمین سال خدمت اجباری خود را در روستایی دورافتاده در آناتولی به پایان می‌رساند. پس از وقوع چندین اتفاق که او به سختی می تواند معنی آن را بفهمد، امید خود را برای فرار از زندگی تلخی که به نظر می رسد در آن گیر کرده است، از دست می دهد اما مواجهه با نورای، که خودش یک معلم است، می تواند کلید غلبه بر اضطراب او باشد.

«مروه دیزدار» بازیگر نقش نورای در این فیلم ساعت ۳ و ۱۷ دقیقه‌ای، برنده جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره کن امسال شد.

این فیلم که توسط «آکین آکسو»، «ابرو جیلان» و «نوری بیلگه جیلان» نوشته شده است و قرار است در نخستین نمایش خود در آمریکای شمالی در جشنواره در حال برگزاری تورنتو به روی پرده برود و در ادامه در جشنواره فیلم نیویورک نمایش داده می‌شود و در آمریکا نیز اکران عمومی خواهد شد.

سینمای ترکیه نخستین بار در سال ۱۹۶۴ در رقابت اسکار شرکت کرد و تاکنون تنها یک بار در سال ۲۰۰۸ با فیلم «سه میمون» ساخته «جیلان» موفق به رسیدن به جمع نامزدهای اولیه ساخه بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان (بین‌المللی) جوایز اسکار شده است.

تاکنون کشورهای هند، استرالیا، بوتان، بلغارستان، کلمبیا، شیلی، کامبوج، ژاپن، آلمان، کره جنوبی، سوئیس، پرو، رومانی، سوئد، تایوان، تاجیکستان و تونس نیز فیلم برگزیده خود را برای اسکار ۲۰۲۴ به آکادمی معرفی کرده‌اند.

بر اساس قوانین اسکار، فیلم‌ها برای داشتن شرایط رقابت در شاخه فیلم بین‌المللی باید در فاصله زمانی اول دسامبر ۲۰۲۲ (۱۰ آذر ۱۴۰۱) تا ۳۱ اکتبر ۲۰۲۳ (۹ آبان ۱۴۰۲) حداقل هفت روز اکران پیاپی تجاری همراه با بلیت فروشی داشته باشند.

برای اینکه فیلم‌ها راحت‌تر الزامات آکادمی را برآورده کنند، آکادمی اجازه واجد شرایط شدن فیلم‌ها با اکران در خارج از کشور مبدا (کشور معرفی کننده) را نیز می‌دهد، مشروط بر اینکه فیلم در خارج از ایالات متحده و قلمروهای آن برای حداقل هفت روز متوالی در یک سینمای تجاری همراه با بلیت فروشی اکران شود.

آخرین مهلت معرفی فیلم از سوی کشورها برای شاخه بهترین فیلم بین‌المللی اسکار ۲۰۲۴ روز دوشنبه دوم اکتبر (۱۰ مهر) است. 

کد خبر 786941

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha