مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۱
۱ نفر

فیزیکدانان راهی برای نوشتن در آب پیدا کرده‌اند و این با توجه به اینکه آب حتی ابزار مناسبی برای نوشتن هم نیست، ابتکار عجیبی محسوب می‌شود.

نوشتن در آب

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از ساینس الرت، خوشنویسان برای استفاده نکردن از آب به عنوان جوهر، دلایل خوبی دارند. مثلا اینکه آب به راحتی روی سطح پخش می‌شود و از شکل درمی‌آید. محققان دانشگاه یوهانس گوتنبرگ ماینس (JGU)، دانشگاه فنی دارمشتات در آلمان و دانشگاه علم و فناوری هواژونگ چین قلمی ساخته‌اند که با آن می‌توان در آب نوشت. 

این قلم یک مهره کوچک به پهنای ۵۰ میکرون است و از ماده خاصی ساخته شده که یون‌ها را در مایع مبادله و مناطقی با pH نسبتا کم ایجاد می‌کند. سپس آثار ذرات معلق در آب به سوی محلول اسیدی کشیده می‌شود. با استفاده از آن در مایع می‌توان خطوط ماندگار ایجاد کرد. 

برای ثابت نگه داشتن نوشته، نمونه اولیه به جای حرکت دادن مهره در آب، آب را در اطراف مهره حرکت می‌دهد. در ابتدا این کار به صورت دستی انجام می‌شد، اما بعدتر محققان یک دستگاه راکر قابل برنامه‌ریزی به کار گرفتند. 

توماس پالبرگ فیزیکدان از دانشگاه یوهانس گوتنبرگ ماینس گفت: در یک وان آب تقریبا به اندازه سکه یک یورویی، یک الگوی خانه‌مانند ساده با فونت ۱۸ نقطه‌ای ایجاد و سپس آن را زیر میکروسکوپ مشاهده کردیم. اما ما هنوز در مرحله مقدماتی هستیم.

عکس | یک اختراع عجیب ؛ این قلم در آب می‌نویسد!

اندازه میکروسکوپی قلم و این واقعیت که آب در اطراف آن حرکت می‌کند و نه برعکس، پایداری خطوط را تا حدودی تضمین می‌کند. خطوط برای بیش از ۱۵ دقیقه قابل مشاهده می‌مانند و با استفاده از تکنیک‌های مبتنی بر نور و تبادل یونی، می‌توان اشکال متمایزی را ایجاد کرد.

این تیم مدعی هستند که پتانسیل گسترش این تکنیک به انواع دیگر قلم‌ها نیز وجود دارد. برای مثال، آن‌هایی که توسط لیزر گرم می‌شوند و می‌توانند راه خود را در آب باز کنند.

انسان‌ها حدود ۵۰۰۰ سال یا بیشتر است که می‌نویسند و البته قدمت نقاشی‌ و هنرهای تجسمی بیشتر از این است. میل ما برای ترسیم به طور قابل توجهی در طول تاریخ تکامل یافته است. توانایی نوشتن در آب و مایعات دیگر به معنای فرصتی برای تکامل بیشتر مسیر ثبت اثر از خودمان در آینده است.

این تحقیق در «Small» منتشر شده است.

کد خبر 786919
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha