با گذشت حدود ۱۰۰ سال از زمان شکل‌گیری و گسترش این منطقه، این محدوده جنوبی شهر  یکی از مناطق پر رفت‌وآمدپایتخت است.

منطقه 16

همشهری آنلاین: گشت‌وگذار در میان خیابان‌های قدیمی و بازارچه‌های پررفت‌وآمد منطقه ۱۶، شما را به تهران چندین دهه قبل می‌برد؛ در فاصله سال‌های ۱۲۹۹ تا ۱۳۲۰ که با ساخته شدن ایستگاه راه‌آهن در این محدوده، زندگی شهری ساکنان شکل دیگری به خود گرفت.

اعمال سیاست‌های توسعه صنعتی و خدماتی، به کسب و کار مردم این محدوده جنوبی شهر رونق تازه‌ای داد. قرارگیری این منطقه در مسیر راه‌های مهم ارتباط‌دهنده تهران به نقاط پرجمعیت جنوب کشور و نزدیکی آن به بازار بزرگ تهران، هنوز هم منطقه ۱۶ تهران را منطقه‌ای پرتردد و زنده نگه داشته است. فرهنگسرا، جگرکی‌ها و بازار بلورجات هم که از پرطرفدارترین مکان‌های این منطقه در این چند سال است، بر این رونق افزوده. در سال‌های اخیر تغییرات زیادی برای توسعه و پیشرفت این منطقه در میدان‌ها و خیابان‌های آن از جمله میدان بهمن به وجود آمده است.

۱۶ با کمترین زمان

این منطقه از  شمال به خیابان شوش، از شرق به خیابان فدائیان اسلام، از جنوب به بزرگراه آزادگان و از غرب به بزرگراه‌های نواب و تندگویان محدود می‌شود. چهار ایستگاه مترو خزانه، شوش، ترمینال جنوب و علی‌آباد، شما را به منطقه ۱۶ می‌رساند. علاوه بر این، وجود ترمینال جنوب و ایستگاه راه‌آهن تهران، ترددهای فرامنطقه‌ای را در این محدوده افزایش داده است.

اگر می‌خواهید جهیزیه بخرید به این منطقه تهران سفر کنید

شهری برای بازی و ورزش

برای گشت‌وگذار در این منطقه، بهترین کار این است که سری به بوستان بعثت بزنید.

بوستان بعثت: مهم‌ترین و معروف‌ترین بوستان این منطقه است که در اتوبان بعثت، نرسیده به ترمینال جنوب واقع شده و دریاچه بزرگی هم در آن وجود دارد. در میان این دریاچه وسیع، جزیره کوچکی به عنوان لانه پرندگان و جانوران آبزی تعبیه شده، ‌همچنین در این دریاچه قایق‌های تفریحی به خاطر داشتن اسکله پهلو می‌گیرند. بوستان بعثت در واقع اولین مجموعه تفریحی و ورزشی است که در جنوب تهران ساخته شد و تأثیر مهمی در بهبود شرایط هوایی جنوب تهران داشت. این پارک همچنین، دارای امکانات تفریحی پیشرفته‌ای است. در پارک بعثت، امکانات ورزشی مثل زمین فوتبال، والیبال، بسکتبال و تنیس در بخش کانون پرورش فکری وجود دارد. زمین تفریحی کودکان هم با وسایل بازی متنوع در این بوستان وجود دارد.  

شهربازی بعثت: یکی از بهترین مکان‌های تفریحی این منطقه است که در بوستان بعثت قرار دارد. در کناراین شهربازی، تجهیزات رفاهی و بهداشتی مثل رستوران و مهدکودک هم وجود دارد.  

فرهنگسرای بهمن: کلاس‌های مختلف هنری و تفریحی این فرهنگسرا که در میدان بهمن، خیابان شهید وفایی، قرار دارد؛ ساکنان مناطق دیگر را هم به خود جذب کرده است. اجرای نمایش بینوایان، کنسرت‌های موسیقی کلاسیک، مسابقات ملی و بین‌المللی ورزشی، برپایی نمایشگاه‌های هنری، از جمله فعالیت‌های انجام شده در این فرهنگسرا است.  

ورزش: ورزشگاه یادآوران در خیابان رجایی، نرسیده به آزادگان و مجموعه ورزشی سهند در خزانه بخارایی، خیابان همدانی، گود حسین نفتی، روبه‌روی پارک یادواره شهدا، دو مجموعه ورزشی معروف منطقه ۱۶ هستند. درکنار  همه اینها زمین فوتبال راه‌آهن هم که در میدان راه‌آهن، ابتدای خیابان شوش قرار دارد، همواره مشتری‌های ثابت خودش را دارد.

شهدای گمنام

دو مقبره شهدای گمنام در این منطقه قرار دارد. برای دیدار با این شهدا می‌توانید به میدان بهمن، خیابان شهید وفایی، داخل ساختمان مرکزی شهرداری منطقه ۱۶ بروید و یا در پارک یادواره شهدا، مزار این شهیدان را زیارت کنید. پارک یادواره شهدا، در خزانه بخارایی، خیابان همدانی، گود حسین نفتی قرار دارد.  

بافت مذهبی این منطقه قدیمی باعث شده دو حوزه علمیه امیرالمومنین(ع) و باقرالعلوم(ع) هم در این منطقه ساخته شود. مسجد ولی‌الله‌اعظم(ع) که داخل حیاط حوزه علمیه امیرالمومنین(ع) در خیابان رجایی، نرسیده به اتوبان آزادگان، روبه‌روی ورزشگاه یادآوران قرار دارد یکی از مساجد مهم این منطقه محسوب می‌شود.  

راسته جگرکی‌های میدان بهمن برای تهرانی‌های قدیم و حتی جدید پاتوق شکم‌گردی است. 

بازار بلورجات

مهم‌ترین مرکز خرید و فروش بلورجات در این منطقه قرار گرفته است. بازار بلورفروشان میدان شوش همه‌روزه میزبان خریداران زیادی است که از سراسر تهران برای خرید لوازم منزل به آنجا می‌آیند. این بازار در خیابان فدائیان اسلام، خیابان صابونیان قرار دارد.  

علاوه بر بازار شوش، بازارچه جوادیه در میدان بهمن، خیابان دشت آزادگان، نرسیده به پل جوادیه و بازار دوم نازی‌آباد در میدان بهمن، خیابان نازی‌آباد هم از مراکز پرتردد خرید و فروش در منطقه ۱۶ هستند که طرفداران زیادی هم دارند.

کد خبر 786905
منبع: سرزمین من

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سرزمین من

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha