در ۵‌ماهه امسال، صادرات آهن اسفنجی ۲۳۲ درصد رشد کرده است در حالی که صادرات شمش فولاد به عنوان عمده ترین محصول صادراتی فولادسازن ایرانی، فقط ۲۴.۸ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است.

آهن اسفنجي

به گزارش همشهری، در ۵‌ماهه امسال، صادرات آهن اسفنجی ۲۳۲ درصد رشد کرده است. این اتفاق اگرچه از منظر ارزآوری می‌تواند قابل‌تمجید باشد؛ اما ازآنجا ‌که آهن اسفنجی بعد از سنگ‌آهن، خام‌ترین نوع محصول فولادی محسوب می‌شود، نمادی از انبساط در خام‌فروشی است که هم در قوانین کشور و هم در رهنمودهای رهبری، ناپسند شمرده شده است.

بر اساس آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، در ۵‌ماه امسال، ازنظر حجم، بیشترین محصول صادراتی فولادسازان کشور، شمش فولاد بوده که در این بازه زمانی، ۳ میلیون و ۹۳ هزار تن از آن صادر شده است. این مقدار، ۲۴.۸ درصد بیش از میزان صادرات شمش فولاد در ۵ ماه سال قبل است.

پس از شمش فولادی، یک میلیون و ۳۴۱ هزار تن محصولات فولادی در ۵ ماه سال جاری صادر شده که نسبت به ۱۶۶ هزار تن صادراتی در ۵ماهه سال قبل، ۱۵ درصد بیشتر است.

همچنین در ۵‌ماه امسال، یک میلیون و ۱۴۶ هزار تن مقاطع طویل فولادی صادر شده که نسبت به یک میلیون و ۱۸ هزار تن صادر شده در مدت مشابه سال گذشته ۱۲.۶ درصد افزایش یافته است.

در این میان صادرات مقاطع تخت فولادی نیز از ۱۴۸ هزار تن درمجموع پنج ماه ابتدایی ۱۴۰۱ به ۱۹۵ هزار تن در مدت مشابه سال جاری رسیده که نشان از افزایش ۳۱.۸ درصدی صادرات این مقاطع فولادی دارد.

نکته قابل‌توجه در عملکرد فولادی‌ها این است که رشد صادرات آهن اسفنجی رکورد زده و افزایش ۲۳۲.۴ درصدی را ثبت کرده است. در این بازه زمانی، در حالی ۷۰۸ هزار تن آهن اسفنجی از کشور صادر شده که در پنج‌ماهه سال گذشته‌ایم این مقدار حدود ۲۱۳ هزار تن بود.

اگرچه در شرایط تنگنای ارزی و تلاش همه‌جانبه برای دور زدن محدودیت‌های تحریم در دوره جنگ اقتصادی، هر نوع صادراتی می‌تواند از منظر ارزآوری قابل‌تمجید باشد؛ اما بررسی آمارهای مربوط به صادرات محصولات فولادی با درصد فراوری بیشتر و ارزش‌افزوده بالاتر، نشان می‌دهد که امکان کاهش خام فروشی و استفاده از آهن اسفنجی تولیدی برای تولید محصولات با ارزش‌افزوده بیشتر نیز وجود دارد و با توجه به نهی خام‌فروشی در قوانین توسعه‌ای کشور و رهنمودهای مقام معظم رهبری، بهتر است حداقل از افزایش صادرات آن خودداری شود.

کد خبر 786821

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha