طهماسب صفوی که دور تا دور تهران دیوار کشید، شهر کم‌کم امنیت یافت و تهران شروع به رشد کرد. از میان ۴ دروازه تهران، یکی رو به روستای دولاب باز می‌شد و به همین دلیل هم دروازه دولاب نام گرفت.

منطقه 14

همشهری آنلاین: زمانی که ناصرالدین‌شاه قاجار دیوار را خراب کرد تا تهران را وسیعت ببخشد، این روستا هم جزوی از تهران شد و بعدها محله دروازه دولاب نام گرفت؛ ‌ محله‌ای مذهبی که از آن به عنوان دارالمومنین تهران هم یاد کرده‌اند. این محله که در منطقه ۱۴ تهران، یکی از مناطق قدیمی پایتخت قرار گرفته، محل تولد بسیاری از چهره‌های سرشناس شهر مثل دکتر «محمد معین» و شهید «نواب صفوی» است.

با گشت‌وگذار در منطقه ۱۴، می توان به زیارت امامزاده خفته در آن رفت و به تماشای خانه‌های تاریخی آن نشست. خانه‌هایی به جا مانده از روزگار دور که می‌توان معماری و بافت تهران قدیم را در آنها جست‌وجو کرد. جدای از این‌ها این منطقه مجموعه‌های ورزشی و تفریحی و بوستان‌های زیبایی هم دارد که مناسب تفریح خانواده‌هاست و بازار گل آن هم شهره شهر است.

تا خاوران

این منطقه، از شمال به خیابان پیروزی، از غرب به ۱۷ شهریور، از جنوب به خاوران و از شرق به بزرگراه بسیج مستضعفین محدود می‌شود. با مترو می‌توانید در خط ۴ ایستگاه نبرد از قطار، پیاده شوید. ایستگاه پیروزی هم بین دو منطقه ۱۳ و ۱۴ مشترک است. برای رسیدن به این منطقه می‌توانید از خط ویژه اتوبوس‌های تندرو (بی. ‌آر. تی) خاوران هم استفاده کنید.

مقصد سوگواری

در محوطه تاریخی بقعه چهل‌تن، قبرهایی از ۱۵۰ سال پیش وجود دارد. شهدای گمنام دروازه دولاب هم در همین گورستان قدیمی به خاک سپرده شده‌اند. هیات‌های عزاداری محله‌های دروازه دولاب، مراسم عزاداری‌شان را در این بقعه برگزار می‌کنند. برخی متون تاریخی، این مکان را مدفن چند تن از نوادگان امام جعفرصادق(ع) و دختر عموهای حضرت امام‌رضا(ع) معرفی کرده‌اند. این بقعه دربزرگراه امام علی(ع) جنوبی (بزرگراه شرق) و روبه‌روی ناحیه ۴ شهرداری منطقه ۱۴ قرار دارد. 

این منطقه از تهران به آرامگاه‌های قدیمی و بازار گل‌اش معروف است

از خانه معین تا ورزشـگاه تختی

جدای از مکان‌های تاریخی و تفریحی، گورستان‌های تاریخی زیادی در منطقه ۱۴ وجود دارد که مدفن مشاهیر بزرگ ایرانی است.

خانه‌موزه محمد معین: دکتر «محمد معین» صاحب «فرهنگ معین» و میراث‌دار علامه دهخدا، در محله چهارصد دستگاه، انتهای خیابان بایزید به دنیا آمده و در همین تهران هم به رحمت خدا رفته است. حالا خانه قدیمی استاد محمد معین و همین‌طور خانه تاریخی استاد «امیر جاهد» موسیقیدان بزرگ معاصر ـ که پدر همسر استاد معین هم هست ـ توسط شهرداری تهران خریداری و به موزه تبدیل شده و آثاری از فعالیت ها و زندگی این دو استاد هنرمند در این خانه ها به‌نمایش در آمده است.

 باغ اناری: این خانه تاریخی روزگاری منزل شخصی وثوق‌الدوله ـ شاهزاده قاجاری ـ بوده و از معدود آثار به‌جامانده از آن روزگار است. این خانه در گذشته وسط یک باغ بوده که به‌خاطر درخت‌های انارش، باغ اناری نام داشته است. بخشی از آن باغ قدیمی حالا به بوستان سهند تبدیل شده است. اگر به آنجا سر زدید، تماشای آب نمای موزیکال بوستان و دیوار صخره‌نوردی را برای تفریح کودکان از دست ندهید. کوشک وثوق‌الدوله در خیابان نبرد شمالی، کوچه طاهری قرار دارد.

قبرستان ارامنه: این قبرستان یکی از چند تا قبرستان ارامنه تهران است و تعدادی از سربازهای کشته شده در جنگ جهانی دوم از کشورهای لهستان، یونان، فرانسه، ایتالیا هم در اینجا دفن شده‌اند. یک شاهزاده گرجستانی هم که ۶۵ سال پیش در سفری به تهران، بیمار می‌شود و فوت می‌کند، همین‌جا خفته است. آنتوان سوروگین، عکاس مشهور ایرانی هم در همین گورستان، مدفون است. گروهی از ارامنه تهران، مراسم مذهبی‌شان را هنوز در کلیسای همین گورستان برگزار می‌کنند. قبرستان ارامنه در خیابان پاسدار گمنام، روبه‌روی بوستان هفت تیر قرار دارد.

قبرستان زرتشتیان: زرتشتی‌های تهران، هنوز هم درگذشتگان‌شان را اینجا دفن می‌کنند؛ جایی که یادمان شهدای زرتشتی دفاع‌مقدس هم در آن قرار گرفته است. این قبرستان در بزرگراه بسیج، بلوار هجرت، بعد از میدان شهید باکری، حاشیه شهرک شهید الماسی قرار دارد.

بازار گل شهید محلاتی: بعد از چرخیدن در گورستان‌های قدیمی، قدم‌زدن در بازار گل، می‌تواند حس زندگی را دوباره در آدم زنده کند. بازار گل شهید محلاتی، بازار بزرگ گل در جنوب تهران است که در بزرگراه محلاتی، خیابان دهم فروردین جنوبی، بلوار کوثر قرار دارد. اگر می‌خواهید به این بازار گل بروید باید بدانید که این بازار از ساعت ۵ صبح تا ۱۱ ظهر فعال است.

ورزشگاه تختی: این ورزشگاه دومین ورزشگاه بزرگ تهران و پنجمین ورزشگاه بزرگ کشور است و هنوز هم تنها ورزشگاه سرپوشیده (سایبان‌دار) ایران است. مجموعه ورزشی تختی علاوه بر زمین چمن، یک پیست مجهز دوچرخه‌سواری هم دارد. با بازدید از ورزشگاه تختی، می‌توانید خاطره بازی‌های درخشان تیم ملی فوتبال در بازی‌های آسیایی ۱۹۷۴ میلادی تهران را تازه کنید که در آن بازی‌ها، کاپیتان «علی پروین» که بچه همین دروازه دولاب است، گل‌های زیبایی را به ثمر رساند. ورزشگاه تختی در بزرگراه بسیج، بزرگراه هجرت قرار دارد.

خرید و خوراک 

فروشگاه شهروند مرکز بزرگ خرید در این منطقه است. این فروشگاه در بزرگراه شهید محلاتی، نبرد جنوبی، خیابان زمزم‌غربی، چهارراه کوثر، خیابان شقایق قرار دارد.  بستنی‌فروشی حیدربابا در خیابان پاسدار گمنام، چهار راه نبرد از معروف‌ترین بستنی‌فروش‌های این منطقه است. در خیابان‌های شکوفه و جابری هم می‌توانید بستنی‌فروشی‌های سنتی و مدرن فراوانی را پیدا کنید.

کد خبر 786351
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha