نیازی نیست برای کوهنوردی به استان‌های دوردست سفر کنید. در همین شهریورماه در همین نزدیک تهران می‌توانید به هر نوع قله‌ای صعود کنید .

بازیگر - کوهنورد

همشهری_محمد صادق خسروی علیا برخی از قله هایی که در ادامه معرفی می شود پر از برف و یخچال است تعدادی از آنها سرسبز و خوش آب و هوا هستند. خلاصه انتخاب با خودتان است.‌ این شما و ‌این بام‌های چهارفصل تهران.

ناب‌ترین کوه‌ها و قله‌های همسایه تهران را بشناسید

«دوبرار» قله ای حیرت انگیز

موقعیت: شهرستان دماوند. روستای هویر

*ارتفاع:  بیش از 4 هزار متر

*جانپناه‌: دارد

*درجه سختی مسیر:  کوهنوردی مناسب مبتدی ها اما صعود به قله ها  مناسب حرفه ای ها

*صعود با کمک راهنما:  دارد

*ویژگی: 

خط الرأس دوبرار به طول تقریبی ۶۵ کیلومتر مانند دیواری در مابین جاده هراز و فیروزکوه قرار دارد. جالب است بدانید این خط الرأس دارای ۳۵ قله اصلی و فرعی و ۸ قله بالاتر از ۴۰۰۰ متر است. از ویژگی‌های خط الرأس دوبرار می‌توان به کیلومترها دست به سنگ در مسیر پیمایش آن اشاره کرد. اجرای پیمایش این مسیر برای کوهنوردان یکی از جذابترین پیمایش‌های خط الرأسی در ایران است. هنگام صعود از سمت جاده هراز در کل مسیر پیمایش این خط الرأس، شما شاهد یکی از زیباترین مناظر کوهستانی در ایران خواهید بود. بسته به پیمایش و قله انتخابی از 3 تا 15 ساعت زمان تقریبی رفت و برگشت را می توان تخمین زد.

ناب‌ترین کوه‌ها و قله‌های همسایه تهران را بشناسید

 «زرین کوه»زیستگاه سر سبز  آهوان

*موقعیت: فیروزکوه ،روستای جابان.

*ارتفاع: ۳۸۵۲ متر

*جانپناه‌، استراحتگاه، پناهگاه: دارد

*درجه سختی مسیر: تا ارتفاع دو هزار 700 متر مناسب مبتدی ها، ارتفاع بیشتر مناسب حرفه ای هاست

*صعود به کمک راهنما: نیاز دارد

*ویژگی ها    

زرین کوه جاذبه های گردشگری و بکر بسیاری برای کوهنوردان دارد. این منطقه زیستگاه پرندگان و حیوانات بسیاری همچون آهو، قوچ و میش است.در ابتدای مسیر صعود وارد دره ای می شوید که آب رودخانه در آن جریان دارد . همچنین قله دید بسیار خوبی به قله دماوند و خط‌الراس دوبرار و همچنین دریاچه تار و هویر دارد. در دامنه‌های زرین کوه انواع گیاهان کوهستانی خودرو، دارویی و گل‌های فراوان از جمله کنگر، گون، آلاله زرد، لاله سرخ، لاله زرد، شقایق، آویشن، پونه، والک، نعناع کوهی، تره کوهی (سیرک) و… را می‌توان یافت. جالب است بدانید گیاه نادر و سمی کرفس مانند کزل در کوهپایه‌های شمالی و جنوبی زرین کوه می‌روید.  زمان تقریبی رفت و برگشت به این قله 4 تا 5 ساعت بر آورد می شود.

ناب‌ترین کوه‌ها و قله‌های همسایه تهران را بشناسید

«برف انبار» بام سرد استان قم

*موقعیت:  قم، روستای فردو.

*ارتفاع: 3220 متر

*، جانپناه‌/استراحتگاه/ پناهگاه: دارد

*درجه سختی مسیر: مناسب مبتدی ها و حرفه ای‌ها  

*صعود با کمک راهنما: نیاز دارد

*ویژگی

وجود دره‌ای به عمق ۶۰۰ متر در کنار قله برف انبار باعث شده که برف در فصل زمستان به میزان زیادی در آن انباشته شود ، به‌طوری که گاهی تا فصل تابستان هم این دره مملو از برف‌های یخ زده است، به همین خاطر این قله را برف انبار می نامند.در کوهپایهٔ برف‌انبار دو چشمه آب سرد در فاصله یکصد متری از هم وجود دارند که از دل کوه و سه چال برف‌خیز برف انبار جریان دارد . این چشمه ها به باغ‌های انبوه فردو منتهی می‌شوند. همچنین این چشمه‌ها از معدود چشمه‌های آبی هستند که در تمام طول سال در استان گرمسیر قم، آب جاری دارند و خشک نمی‌شوند. بهترین زمان صعود به قله برف انبار فصل‌های بهار و پاییز است. زمان تقریبی رفت و برگشت به این قله 3ساعت است.

ناب‌ترین کوه‌ها و قله‌های همسایه تهران را بشناسید

«بزم چال»قله ای در میان برف ها

*موقعیت: از جنوب پلور آغاز و تا فیروزکوه امتداد دارد

*ارتفاع:3280 متر

*، جانپناه‌ /استراحتگاه/ پناهگاه: دارد

*درجه سختی مسیر: ویژه حرفه ای‌ها در فصل زمستان باقی سال نیمه حرفه ای و مبتدی ها

*صعود با کمک راهنما: نیاز دارد

*ویژگی

قله بزم چال از مجموعه قله‌های رشته‌کوه ۷۵ کیلومتری است که از جنوب پلور آغاز و تا فیروزکوه امتداد دارد.این قله  از سمت شمال به جاده هراز و شهر پلور، از سمت غرب نیز به جاده هراز و پس از آن به روستای سیاه چال و از سمت شرق به وسیله خط‌الراسی طولانی در نهایت به شهر امین‌آباد و سلمان منتهی و از سمت جنوب به امامزاده هاشم منتهی می‌شود.یکی از ویژگی‌های این منطقه برخورداری از حجم عظیم برف در زمستان بوده که صعود آن از این جهت برای کوهنوردان بسیار مخاطره‌آمیز است. زمان تقریبی رفت و برگشت به این قله 8 ساعت است.

ناب‌ترین کوه‌ها و قله‌های همسایه تهران را بشناسید

«پاشوره» قله محبوب بعد از دماوند

*موقعیت: جاده هراز . روستای نوا

*ارتفاع: ۳۸۵۵ متر

*، جانپناه‌ /استراحتگاه/ پناهگاه: دارد

*درجه سختی مسیر: مناسب برای مبتدی ها و حرفه ای ها

*صعود با کمک راهنما: مسیر نرمال نیاز به راهنما ندارد

*ویژگی

قله پاشوره از جمله ارتفاعات در حاشیه جنوبی دره رودخانه هراز است. این قله در حاشیه جنوبی رشته‌کوه‌های فیروزکوه و در جنوب روستاهای نیاک و نوا و در شمال روستای نجفدر و وزنا قرار گرفته‌ است.اواسط خردادماه یعنی اوج سرسبزی و رویش گل‌های کوهی در دشت و دامنه‌های مشرف به کوه پاشوره بهترین زمان برای صعود به قله پاشوره است. قله پاشوره را می‌توان محبوب‌ترین قله منطقه پس از دماوند از نظر تعداد صعود در فصول مختلف سال به‌حساب آورد. زمان رفت و برگشت به این قله 5 ساعت است.

ناب‌ترین کوه‌ها و قله‌های همسایه تهران را بشناسید

« مسگر آباد» چشم نواز و کم شیب

*موقعیت: شرق استان تهران، مسعودیه. مسگرآباد

*ارتفاع: 1800 متر

*، جانپناه‌ /استراحتگاه/ پناهگاه: دارد

*درجه سختی مسیر: مناسب مبتدی ها

*صعود با کمک راهنما: نیاز ندارد

*ویژگی*

مسگر آبادکوه تقریبا بکر و دست نخورده است و مسیر های متعدد برای کوهپیمایی و سنگ نوردی از آسان تا مسیر های دشوار دارد. به علاوه منظره بی نظیر و مشرف به شهر تهران بسیار جلب توجه می کند. ییلاق مسگر آباد در نزدیکی این کوه ها قرار دارد.بلندی‌های مسگرآباد در جنوب شرقی تهران و در شمال کوه بی بی شهربانو قرار دارد. بخشی از بلندی‌های مسگرآباد منطقه نظامی است و در نتیجه غیر قابل ورود برای عموم. ولی کوه‌های جنوبی آن در منطقه نظامی قرار ندارد. بلندترین نقطه کوه مسگر آباد قله کلخانی است که 1800 متر ارتفاع دارد. مدت زمان صعود به این قله  حدود 3 و نیم ساعت است.

ناب‌ترین کوه‌ها و قله‌های همسایه تهران را بشناسید

کد خبر 786259
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha