داستان‌های زیادی درباره ناپدید شدن افراد مختلف از گوشه و کنار جهان شنیده می‌شود؛ آدم‌هایی که طی یک حادثه ناپدید شده‌اند و دیگر نشانی از آنها به دست نیامده است.

گمشده ها

به گزارش همشهری آنلاین، با اینکه خیلی‌ها احتمال می‌دهند آنها مرده باشند اما نکته عجیب این است که حتی جسد تعدادی از آنها هم بعد از ماجرای مرموز ناپدیدشدنشان کشف نشده تا نیروهای پلیس بتوانند با اعلام مرگ آنها، پرونده‌شان را مختومه اعلام کنند. شاید به همین خاطر است که هنوز هم بعد از گذشت سال‌ها پرونده ناپدید شدن این انسان‌های بد شانس به عنوان یکی از اسرار آمیزترین معماهای تاریخ شناخته می‌شوند.  

آماندسون ناجی

آماندسون در هجدهم ماه ژوئن سال ۱۹۲۸ ناپدید شد. او در یک ماموریت نجات همراه با یک خلبان نروژی به اسم لیف دیئتریشون، یک خلبان فرانسوی به اسم رنه گیلباد و سه مرد فرانسوی برای نجات یک گروه سانحه دیده عازم شدند. بالن هوایی این گروه، در حال بازگشت از قطب شمال بود که دچار سانحه شد.  

گمشده‌های معروفی که هرگز پیدا نشدند
  رونالد آماندسون همراه با گروهی راهی قطب شمال شد که در راه دچار حادثه شدند و از سال ۱۹۲۸ آماندسون ناپدید شد و در پایان جست​وجوها سال ۲۰۰۳ پرونده این گروه بسته شد

درمورد ناپدید شدن آماندسون می‌گویند که هواپیمای آنها در هوای مه‌آلود دریای بارنتز دچار سانحه شده اما نکته عجیب اینجاست که نه اثری از آماندسون پیدا شد و نه از پنج مرد دیگر. جست‌وجوها همچنان ادامه داشت تا اینکه در سال ۲۰۰۳ با اعلام این خبر که هواپیما در جزیره بیر سقوط کرده، پرونده آماندسون برای همیشه بسته شد.  

لوئیس مخترع 

لوئیس لوپرنس برای طرفداران سینما اسم آشنایی است؛ خیلی‌ها او را پدر فیلمسازی می‌دانند. چرا که این مخترع فرانسوی برای اولین بار دوربین ضبط تصاویر متحرک و سیستم پروجکشن را اختراع کرد. لوئیس در سال ۱۸۸۸ با کمک وسیله‌ای که اختراع کرده بود، به مدت دو دقیقه تصاویری را ضبط کرد که به عنوان اولین فیلم متحرک جهان شناخته شده‌اند.

گمشده‌های معروفی که هرگز پیدا نشدند
 پرنس مخترع، بعد از سوار شدن قطار به مقصد پاریس ناپدید شد

سال ۱۸۹۰ بود که پرنس تصمیم گرفت به پاریس سفر کند. او می‌خواست به دیدار خانواده‌اش برود و اختراع جدیدش را به آنها هم نشان دهد. به خاطر همین یک بلیت قطار به مقصد پاریس تهیه کرد و به راه افتاد. خانواده لوپرنس هم خوشحال از اینکه او را دوباره می‌بینند درست راس ساعتی که قرار بود قطار وارد پاریس شود به ایستگاه رفتند. همه مسافرها از قطار پیاده شدند اما هیچ خبری از لوئیس نبود.

گمشده‌های معروفی که هرگز پیدا نشدند

با اینکه همه شواهد حاکی از این بود که او راس ساعت مقرر سوار قطار شده و در هیچ ایستگاهی هم از قطار پیاده نشده اما واقعیت چیز دیگری را نشان می‌داد. او به طرز مشکوکی ناپدید شده بود و از آن روز به بعد هیچ اثری از او دیده نشد. نکته عجیب‌تر این بود که انگار لوئیس به همراه چمدان‌ها، تجهیزات ودوربین اختراعی‌اش ناپدید شده بود.

آمبروس نویسنده 

آمبروس بیئرس - نویسنده و منتقد مشهور آمریکایی - یکی دیگر از گمشده‌های مشهور دنیاست که داستان‌های زیادی درباره جنگ داخلی آمریکا در سال ۱۸۶۱ نوشته است. سال ۱۹۱۳ بیئرس ۷۱ ساله تصمیم گرفت با یک تور گردشگری به میدان جنگ جنوب آمریکا سفر کند. او که در طول دوران انقلاب مکزیک به عنوان مراقب در ارتش پانچو ویلا خدمت کرده بود وقتی به مرز مکزیک رسید تصمیم گرفت مدتی را در آنجا سپری کند و درست درهمین دوران بود که  ناپدید شد.  

گمشده‌های معروفی که هرگز پیدا نشدند

بعد ازناپدید شدن بیئرس خیلی‌ها معتقد بودند که او به دست سربازان پانچو ویلا به قتل رسیده؛ چون آنها از اینکه بیئرس روزی اسرار جنگی‌شان را فاش کند هراس داشتند و به همین خاطر او را کشته و جسدش را مخفی کرده‌اند. خیلی‌ها هم می‌گفتند که بیئرس خودکشی کرده. با این حال هیچ‌وقت خبری از این نویسنده به دست نیامد و حتی جسدش هم پیدا نشد.  

فاوست کاشف

پرسی فاوست یک باستان شناس انگلیسی بود که در اوایل دهه ۱۹۰۰ با استفاده از چندین نقشه، اکتشافات بسیاری را در جنگل‌های آمریکای جنوبی انجام داد و به خاطر همین اکتشافات به شهرت رسید. سال ۱۹۲۵ فاوست همراه پسرش جک، به امید اینکه شهر گمشده‌ای را در اعماق جنگل‌های برزیل کشف کند، به این کشور رفت.

بیست و پنجم ماه می ‌همان سال بود که فاوست برای همسرش پیغام فرستاد که او، جک و مرد جوانی به نام رالیگ ریمل در حال جست‌وجوی منطقه‌ای کشف نشده در آمازون به اسم «زد» هستند. اما این آخرین پیغام گروه فاوست بود و بعد از آن نه از فاوست و بقیه خبری شد ونه حتی جسدشان پیدا شد.  

گمشده‌های معروفی که هرگز پیدا نشدند

خیلی‌ها می‌گویند این گروه اکتشاف‌گر به دست قبیله‌های بومی منطقه کشته شده‌اند اما برای اثبات این نظریه کوچک‌ترین سرنخی وجود ندارد. بعضی‌ها هم بر این عقیده‌اند که او برای تحقیق بین قبیله‌های آدمخوار رفته و به عضویت آنها درآمده است.  بعد از ناپدید شدن گروه فاوست، افراد زیادی با استناد به نقشه‌ای که او به جا گذاشته بود راهی منطقه مورد نظر شدند و جانشان را از دست دادند، اما راز ناپدید شدن فاوست و گروهش همچنان سر به مهر باقی ماند.  

ارهارت خلبان

آملیا ارهارت یکی از خلبان‌های بسیار مشهوری است که در دهه ۱۹۲۰ رکوردهای زیادی را در پروازهای عجیب و غریب از خودش به جا گذاشت.  آملیا در سال ۱۹۳۷ تصمیم گرفت به همراه خلبان فرد نونان، دور دنیا را با هواپیما طی کند و رکورد تازه‌ای را به نامش ثبت کند.

سفر ارهارت به ۴۶ هزار کیلومتری مسیر پیش بینی شده‌اش رسیده بود که ناگهان شرایط جوی در جنوب اقیانوس آرام دگرگون شد. از طرفی سوخت هواپیما در حال تمام شدن بود و ارهارت نمی‌توانست جزیره سر راهش را که قرار بود برای سوخت‌گیری به آنجا برود پیدا کند. ارتباط ارهارت با برج مراقبت همچنان قطع و وصل می‌شد تا اینکه در دوم جولای، این ارتباط کاملا قطع شد و ارهارت و نانون ناپدید شدند.  

گمشده‌های معروفی که هرگز پیدا نشدند

جست‌وجویی که بعد از ناپدید شدن این دو خلبان صورت گرفت یکی از گسترده‌ترین جست‌وجوها در تاریخ هوانوردی به شمار می‌رود. تا چهار صد و دو هزار کیلومتری اقیانوس آرام مورد جست‌وجو قرار گرفت اما حتی کوچکترین سرنخی هم از هواپیمای ارهارت پیدا نشد.  منطقی‌ترین نظریه‌هایی که در این مورد وجود دارد این است که سوخت هواپیما به پایان رسیده و هواپیما سقوط کرده و در قعر اقیانوس فرو رفته است.  

گمشده‌های معروفی که هرگز پیدا نشدند
ارهارت همراه با کمک خلبان خود در آخرین سفر هوایی خود ناپدید شدند  

یکی دیگر از فرضیه‌ها این است که ارهارت در جزیره دور افتاده‌ای سقوط کرده و هر دو خلبان مرده‌اند. هرچند سال‌ها از ناپدید شدن ارهارت می‌گذرد اما گفته می‌شود که او و نانون در یکی از جزیره‌های تحت کنترل ژاپن سقوط کرده‌ و همانجا زندانی و اعدام شده‌اند. با این حال هیچ‌وقت هیچ نشانه‌ای از آنها به دست نیامده است.  

مولررئیس گشتاپو

هنریش مولر، رئیس گشتاپو و یکی از افسران نازی جنایتکار در زمان جنگ جهانی دوم بود. پرونده ناپدید شدن او نه تنها یکی از پرونده‌های بسیار مهم در سازمان سیا به شمار می‌رود بلکه جست‌وجوهای بین‌المللی فراوانی بعد از ناپدید شدن او صورت گرفت که البته همگی آنها با شکست مواجه شد.  

آخرین باری که مولر دیده شد اول ماه می‌سال ۱۹۴۵ بود، یعنی دقیقا یک روز پس از خودکشی هیتلر. مدتی بعد از ناپدید شدن او، هانس بائور خلبان مخصوص هیتلر گفت: «آخرین جمله‌ای را که از دهان مولر شنیدم این بود که من با روش روس‌ها به خوبی آشنایی دارم و اصلا دوست ندارم به دست آنها زندانی شوم. این آخرین جمله‌ای بود که از مولر شنیده شد و از آن روز به بعد دیگر اثری از او دیده نشد و هیچ وقت مشخص نشد که چه اتفاقی برای او افتاده است.  

کراتر قاضی مشهور

جوزف فورس کراتر دردهه ۱۹۲۰ به عنوان یکی از قضات مشهور آمریکا در نیویورک شناخته می‌شد. کراتر در ششم آگوست سال ۱۹۳۰ ناپدید شد. درباره پرونده او جزئیات بسیار مشکوک و اسرارآمیزی وجود دارد. گفته می‌شود این قاضی به طور پنهانی با زنی به نام سالی لوریتز ارتباط داشت که البته او هم مدتی بعد از ناپدید شدن کراتر غیبش زد.

بعد از ناپدیدشدن قاضی کراتر تحقیقات گسترده‌ای برای یافتن او آغاز شد. نیروهای پلیس‌ها برای یافتن سرنخی از کراتر وسایل شخصی او را بازرسی کردند و در نهایت شگفتی به این نتیجه رسیدند که صندوق امانات شخصی او هم گم‌شده.

حتی چندین هزار دلار از حساب بانکی او خارج شده بود. با این کشفیات، پلیس به این نتیجه رسید که خود کراتر مقدمات ناپدید شدنش را فراهم کرده؛ اما هیچ سند و مدرکی برای اثبات این نظریه وجود نداشت؛ به خاطر همین، ناپدید شدن قاضی کراتر هم یکی از اسرارآمیزترین ناپدید شدن‌های تاریخ به شمار می‌رود.  

هوفا؛ رابط مافیا

با وجود سال‌ها جست‌وجو، پرونده جیمی هوفا هم یکی از اسرار آمیزترین موارد ناپدید شدن به شمار می‌رود. هوفا سال‌ها رئیس سندیکای کارگری برادری بین‌المللی بود و از طرفی روابط پنهانی هم با سران مافیایی داشت. سی‌ام جولای ۱۹۷۵ هوفا با دو نفر از رابط‌های مافیایی‌اش در رستورانی در میشیگان جلسه داشت اما قبل از اینکه به محل قرار برسد ناپدید شد.  

گمشده‌های معروفی که هرگز پیدا نشدند
جولای سال ۱۹۷۵ هوفا با دو نفر از رابط های مافیایی اش قرار داشت اما هیچ وقت سر قرار حاضر نشد  

از آنجا که همه از دادوستدهای تجاری هوفا خبر داشتند و از طرفی می‌دانستند که او با افراد مافیایی ارتباط دارد، احتمال دادند که شاید به قتل رسیده باشد. اما یک سوال بزرگ در این بین وجود داشت؛ اینکه چه بلایی سر جسد او آمده است!؟ شایعه‌های عجیب و غریب زیادی بعد ازمرگ او بین مردم پیچید، بعضی‌ها می‌گفتند که افراد مافیا بعد از کشتن هوفا جسد او را در دیوارهای بتونی استادیوم فوتبال نیویورک گذاشته‌اند.

بعضی‌ها هم مدعی بودند که او زیر استخر میشیگان دفن شده.  با اینکه پلیس خبر مرگ هوفا در سال ۱۹۸۲ را تایید کرد اما پرونده یافتن جسد او همچنان باز مانده و از آن زمان تا به امروز هیچ اثری از هوفا چه زنده و چه مرده به دست نیامده.  

کد خبر 785321
منبع: همشهری سرنخ

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    1 4
    هیچکدوم به اندازه امام موسی صدر گمشده مشهور نیستند