آمار ها نشان می دهد تیراژ تولید خودرو های سواری در ۵ ماهه امسال در مقایسه بامدت مشابه سال قبل ۶.۱ درصد افزایش یافته و به ۴۱۲ هزار دستگاه رسیده است.با این حال میزان تیراژ تولید در مرداد ماه ۲۷ درصد افت کرده است. یکی از عوامل اثر گذار در قیمت خودرو در کنار قیمت ارز تیراژ تولید است.

تولید خودرو

به گزارش همشهری، تیراژ تولید خودرو در کنار قیمت ارز یکی از مولفه های اثر گذار بر قیمت خودرو است به طوری که هر گاه سطح تولید خودرو خودرو سازان کاهش می یابد قیمت ها نیز با افزایش مواجه می شود. در چنین شرایطی از دو سال پیش وزارت صنعت هدف گذاری های جدیدی برای افزایش تولید در نظر گرفته است و تلاش دارد تا سطح تولید خودرو سالانه به ۱.۵ میلیون دستگاه برسد. سال گذشته برخی از این اهداف محقق شد و تیراژ تولید خودرو های سواری پس از یک افت محسوس در سال های قبل به یک میلیون دستگاه رسید. قرار است امسال نیز بیش از یک میلیون خودرو تولید شود.

میزان تولید در ۵ ماه گذشته

اطلاعات مربوط به میزان تولید و فروش خودرو های سواری در ایران بیانگر آن است که از ابتدای سال تاکنون ۴۱۲ هزارو ۱۴۴ دستگاه خودرو سواری تولید شده که این میزان در مقایسه با سال قبل ۶.۱ درصد افزایش نشان می دهد این به معنای آن است که ۳ شرکت ایران خودرو،سایپا و پارس خودرو در ۵ ماهه امسال جمعا ۲۳ هزارو ۸۱۲ دستگاه خودرو جدید تولید کرده اند.

بیشترین رشد تولید در این مدت مربوط به سایپا بودکه جمع کل تولیداتش ۱۴۸ هزارو ۴۷۸ دستگاه بوده و در مقایسه با سال قبل ۱۶.۳ درصد افزایش نشان می دهد بعد از آن ایران خودرو با ۱.۳ درصد افزایش بیشترین رشد را داشته است اما شرکت پارس خودرو که از سال قبل زمزمه هایی نیز در باره واگذاری سهامش مطرح شده میزان تولیداتش چندان افزایش نیافته و فقط ۰.۵ درصد رشد کرده است.

افت تولید درمرداد

با وجود رشد ۵ ماهه تولید در سال جاری آن طور که آمار ها نشان می دهد تیراژ تولید خودرو های سواری در مرداد ماه با افت ۲۷ درصدی مواجه شده است. طبق این اطلاعات جمع کل خودرو های سواری تولید شده فقط در ماه مرداد ۶۹ هزارو ۱۹۶ دستگاه بوده که این زمان در مقایسه با ماه قبل ۲۵ هزارو ۴۳۷ دستگاه کاهش نشان می دهد. محاسبات نشان می دهد برای تحقق اهدف تولید در سال جاری سطح تولید در ماه های بعد باید به روال گذشته باز گردد تا شرکت های خودرو ساز بتوانند امسال نیز بیش از یک میلیون دستگاه خودرو تولید کنند.

بیشترین افت تولید در این مرداد ماه امسال مربوط به پارس خودرو بوده که طبق اطلاعات موجود سطح تولید ۳۴ درصد افت کرده است. در مرداد ماه همچنین تیراژ تولید سایپا و ایران خودرو نیز به ترتیب ۳۱ و ۲۲ درصد افت کرده است.

تعداد خودرو های تولیدی سایپا در مرداد ماه ۱۱ هزارو ۲۳۶ دستگاه کمتر از تیر ماه بوده است.  تعداد خودرو های تولید شده ایران خودرو نیز ۱۰ هزارو ۳۹۲ دستگاه کمتر از ماه قبل بوده است.

برخی تحلیل گران مالی چند ماه قبل پیش بینی کرده بودند که به دلیل افزایش مشکلات مالی شرکت های خودرو سازی تحت تاثیر قیمت گذاری انجام شده از سوی شورای رقابت احتمالا این شرکت ها با کاهش تولید مواجه می شوند. طبق آخرین اطلاعات موجود در حال حاضر زیان انباشته شرکت های خودرو سازی به ۱۳۰ هزار میلیارد تومان رسیده و این شرکت ها همچنان در حال تولید زیان های سنگین هستند. به زعم کارشناسان بهترین راه برای حل مشکلات شرکت های خودرو سازی واگذاری سهام آنها به بخش خصوصی است.

روز گذشته نیز احسان خاندوزی وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه  با همکاری وزارت صنعت برای واگذاری سهام دولت در ۲ خودرو ساز بزرگ اقدام می‌کنیم توضیح داد: وزیر صنعت، برنامه و ایده ویژه‌ای برای واگذاری سهام خودروسازها دارد که لازم است در این زمینه دو وزارتخانه اقتصاد و صنعت با هم روی این کار اقدام کنند.او افزود: به همین منظور پس از اینکه دو وزارتخانه بطور مشترک در خصوص برنامه و نحوه واگذاری به توافق برسند؛ جزئیات آن اعلام خواهد شد.

میزان تولید خودرو های سواری در ۵ ماهه امسال

نام شرکت

۵ ماهه ۱۴۰۲- دستگاه

۵ ماهه ۱۴۰۱- دستگاه

میزان تغییر- درصد

تولید

فروش

تولید

فروش

تولید

فروش

ایران خودرو

۲۱۴,۰۳۶

۲۰۶,۰۴۲

۲۱۱,۳۱۱

۲۲۸,۹۷۵

۱.۳

-۱۰.۰

سایپا

۱۴۸,۴۷۸

۱۳۷,۳۱۱

۱۲۷,۶۲۰

۱۵۳,۰۰۴

۱۶.۳

-۱۰.۳

پارس خودرو

۴۹۶۳۰

۴۷,۰۷۶

۴۹۴۰۱

۵۴,۶۱۸

۰.۵

-۱۳.۸

جمع

۴۱۲,۱۴۴

۳۹۰,۴۲۹

۳۸۸,۳۳۲

۴۳۶,۵۹۷

۶.۱

-۱۰.۶

کد خبر 785227
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha