جمعه ۱۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۹
۰ نفر

ژنرال «بریس اولیگی»، فرمانده گارد ریاست‌جمهوری گابن، روز دوشنبه به عنوان رئیس موقت این کشور برای دوره انتقالی منصوب خواهد شد.

ژنرال اولیگی

به گزارش همشهری آنلاین، پس از اعلام کودتا در گابن رسانه‌ها اعلام کردند که روز دوشنبه (چهارم سپتامبر) ژنرال «بریس اولیگی» ۴۸ساله به عنوان رئیس این کشور برای مرحله انتقالی منصوب خواهد شد.

طبق گزارش پایگاه خبری «المیادین»، ژنرال اولیگی که ارتش را رهبری می‌کند و «علی بونگو» را سرنگون کرد، وعده داده که «موسسات انتقالی را در مراحل مختلف ایجاد کند» و به همه «تعهدات گابن، چه خارجی چه داخلی» احترام بگذارد.

ژنرال بریس اولیگی اخیراً پس از منصوب شدن به عنوان مدیر اطلاعات نظامی در سال ۲۰۱۸، سمت فرماندهی گارد ریاست‌جمهوری گابن را بر عهده گرفته بود. سه روز پیش، ساعاتی پس از اعلام افسران ارتش مبنی بر برکناری رئیس جمهور بونگو، نام اولیگی برای رهبری دوره انتقالی مطرح شد. در خبرها آمده بود که سربازان کودتاگر، اولیگی را بر دوش گرفتند.

اولیگی روی برخی اصلاحات در گارد ریاست جمهوری گابن برای «افزایش اثربخشی» آن از جمله توسعه بخش مداخله ویژه (SIS) کار کرده است؛ این واحد ویژه زیرنظر مستقیم رئیس جمهور کشور بوده و او سرود رسمی گارد جمهوری را از نو نوشت.

این ژنرال گابنی قبل از تصدی این سمت، تقریباً ۱۰ سال به عنوان وابسته نظامی سفارت گابن در مراکش و سنگال فعالیت دیپلماتیک داشته است؛ او هم‌ اکنون به عنوان «یک شخصیت با نفوذ در ارتش گابن» توصیف می‌شود.

ارتش گابن صبح چهارشنبه ۳۰آگوست اوت در لیبرویل قدرت را به دست گرفت. این کودتا پس از اعلام پیروزی بونگو برای سومین دوره ریاست جمهوری در این کشور اتفاق افتاد و رئیس‌جمهور را روانه بازداشت خانگی کرد.

کد خبر 785166
منبع: فارس

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha