آمریکایی‌ها در این زمانه اختلاف‌های شدید دست کم بر سر یک موضوع توافق دارند: جو بایدن بیش از حد پیر است که در دور دوم رئیس‌جمهوری کارآمد باشد، اما دونالد ترامپ با اینکه فقط چند سال کوچکتر از بایدن است، به طور شگفت‌آوری نگرانی کمتری درباره سن و سالش در افراد ایجاد می‌کند.

debate

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس اما بر اساس آخرین نظرسنجی‌ها ترامپ نیز که با وجود دادخواست‌های متعدد کیفری بر ضدش در جریان است، فاصله بسیاری زیادی با سایر نامزدهای حزب جمهرریخواه دارد، مشکلات بسیار دیگری دارد. او به گفته برخی از مردم با وجود سن بالایش هنوز باید به بلوغ شخصیتی برسد.

نظرسنجی جدید آسوشیتدپرس- مرکز پژوهش‌های روابط عمومی NORC نشان می‌دهد که اغلب مردم به طور شگفت‌آوری در ارزیابی درباره یک خصیصه بایدن که قابل‌تغییر نیست، اتفاق نظر دارند: سن بالای بایدن که از هشتاد سال گذشته است.

آخرین نظرسنجی‌ در آمریکا: بایدن بیش از حد برای ریاست‌جمهوری پیر است| ترامپ هم مشکلات خاص خودش را دارد

سن بالای بایدن بیشتر توجه افراد به خود جلب می‌کند

گرچه ممکن است تبعیض بر اساس سن در محیط‌های کاری ممنوع شده باشد، اما کارفرمایان بایدن یعنی مردم آمریکا از سوگیری در این باره ابایی ندارند.

در این نظرسنجی ۷۷ درصد افراد گفتند که بایدن بیش از اندازه پیر است که بتواند برای چهار سال دیگر رئیس‌جمهور کارآمدی باشد. نه تنها ۸۹ درصد جمهوریخوان این نظر را ابراز کردند، بلکه ۶۹ درصد دموکرات‌ها هم با آن موافق بودند. ابراز این نظر فقط به جوانان محدود نمیشد و در همه گروه‌های سنی اکثریت افراد آن را قبول داشتند، هر چند که دموکرات‌های مسن‌تر به طور خاص حمایت بیشتری از نامزدی او برای سال ۲۰۲۴ به عمل آوردند.

برعکس، فقط حدود نیمی از بزرگسالان آمریکایی می‌گویند که ترامپ برای مقام ریاست‌جمهوری سن بالایی دارد و در اینجا شکاف آشنایی میان نظرات طرفداران دو حزب آشکار می‌شود- دموکرات‌ها با احتمال بیشتری نسبت به جمهوریخواهان ترامپ به خاطر سن بالایش دارای کفایت برای ریاست‌جمهوری نمی‌دانند.

هم دموکرات‌ها، هم جمهوریخواهان و هم مستقل ها خواستار تغییرات گسترده در راهروهای قدرت و اعمال محدودیت سنی برای نامزدهای ریاست‌جمهوری، نمایندگان کنگره و قضات دیوان عالی آمریکا هستند .  حدود دوسوم از آمریکاییان بزرگسال  از تعیین سقف سنی برای نامزدهای ریاست‌جمهوری و کنگره و سن بازنشستگی اجباری برای قضات طرفداری می‌کنند.

به طور خاص، ۶۷ درصد از افرادی که مورد پرسش قرار گرفته بودند از الزام قضات دیوان عالی به بازنشستگی در یک سن معین حمایت می‌کردند، ۶۸ درصد حامی سقف سنی برای نامزدهای نمایندگی مجلس نمایندگان و سنا بودند و ۶۶ درصد ازتعیین سقف سنی برای نامزدهای پشتیبانی می‌کردند.

از آنجایی اغلب مقامات اصلی در آمریکا در حال حاضر در اختیار افراد در سنین بالا است و قانون اساسی قعلی این کشور مخالفتی با این موضوع ندارد، نباید انتظار داشت که چنین تغییری به این زودی‌ها رخ دهد.

با این وجود این نظرسنجی نشان می‌دهد شمار بسیاری از افراد در دو طرف طیف سیاسی با دستیابی افرادی جوان‌تر یا تازه‌واردتر یا هر دو به مقامات بالای سیاسی آمریکا موافق هستند.

در نظرسنجی AP-NORC علاوه بر پرسش‌های مستقیم و ارائه گزینه‌هایی برای پاسخ، یک تمرین تداعی کلمات هم انجام شد و در آن از افراد خواستند که نخستین کلمه یا عبارتی را که پس از شنیدن نام هر یک از دو نفر یعنی بایدن و ترامپ به ذهنشان می‌رسد، بیان کنند.

پاسخ‌ها نشان داد که چقدر مسئله سن بایدن چقدر در دو طرف طیف سیاسی مورد توجه است، حتی هنگامی که افراد به طور مستقیم به فکر کردن درباره آن واداشته نمی‌شدند و چقدر ترامپ که از این لحاظ مورد توجه قرار نمی‌گیرد، از لحاظ‌های دیگر تحقیر اگر نه بیزاری را به سوی خود جلب می‌کند.

در این پاسخ‌های غریزی، ۲۶ درصد افراد سن بایدن را ذکر کردند و ۱۵ درصد دیگر کلماتی مانند «کُند» و «سردرگم» را اظهار کردند. یک جمهوریخواه کلمه «کودن» را به کار برد. سن بایدن در میان دموکرات‌ها در آزمون تداعی کلمات در ۲۸ درصد مورد اشاره قرار گرفت. آنها اصطلاحاتی را که به آنها اشاره شد، به «رئیس‌جمهور»، یا «قوی» یا «توانا» ترجیح دادند.

فقط ۳ درصد از افراد مورد پرسش قرار گرفته اصطلاح «سردرگم» را به عنوان نخستین کلمه توصیف‌کننده برای ترامپ انتخاب کردند و فقط یک درصد  اصطلاح «پیر» یا مشابه آن را برگزیدند.  در عوض، کلمات اصلی انتخاب‌شده برای ترامپ کلماتی مانند «فاسد» یا «شیاد» (۱۵درصد)، «بد» و سایر اصطلاحات منفی (۱۱ درصد)، کلماتی مانند «دروغگو» و «متقلب» (۸ درصد) به همراه «خوب» و سایر اظهارات عموما مثبت (۸ درصد) بودند.

علت تفاوت میان برداشت عمومی از سن دو نامزد چیست؟

 اما چرا این تقاوت میان برداشت عمومی از سن این دو نامزد وجود دارد؟  ازیک دزنهال ۶۰ ساله یک مشاور مدیریت رسوایی در شرکت‌ها که دوران کاری ترامپ را پیگیری کرده و در کاخ سفید رونالد ریگان هم کار کرده است، می‌گوید: «به نظر می‌رسد بایدن به علت عوارض مربوط به سن بالایش لطمه زیادی خورده است. حتی افرادی که او را دوست دارند، او را خیلی نحیف و بدون تمرکز کافی برای این کار می‌شمارند.»

«در مقابل صفات منفی ترامپ هر چه که باشد، فکر نمی‌کنم اغلب افراد آنها را مربوط به ناتوانی ناشی از سن نمی‌دانند. در واقع هر چه او را بیشتر سرزنش می‌کنید، او بیشتر شبیه به یک نوجوان ناسازگار به نظر می‌رسد. عامل آشوب و آشفتگی، اما سالمند؟ نه لزوما. ترامپ هشت دهه است که اینگونه رفتار کرده است و همیشه توانسته است کارش را پیش ببرد.»

در مقابل دیه‌گو سالدانای ۳۱ ساله می‌گوید فقط می‌بیند بایدن کلمات را اشتباهی به کار می‌برد یا نمی‌تواند تعادلش را حفظ کند، به یاد ماجراهایش در خانه با پدربزرگش می‌افتد. او می‌گوید: «او همه این علائم  پدربزرگم را دارد. شما نمی‌توانید یک کشور را اینطور اداره کنید. » پدربزرگ او اکنون ۹۴ ساله است. سالدانا با وجود دودلی‌اش ناشی از اتهامات کیفری که به ترامپ وارد آمده است، از ترامپ حمایت می‌کند.

اریک کالول ۳۴ ساله  مدیر حسابرسی در ساکرامنتوی کالیفرنیا به عنوان نخستین کلمات برگزیده از لحاظ برداشتش از این دو نفر کلمه «پیر» را برای بایدن و کلمه «بی‌کفایت» را برای ترامپ به کار می‌برد. او فرد مستقلی است که عضو هیچکدام ا ز دو حزب اصلی نیست، اما به دموکرات‌ها گرایش نشان می‌دهد، از اینکه آمریکا نمی‌تواند افراد بهتری از این دو نفر را برای نامزدی ریاست‌جمهوری برگزیند، ابراز شرمساری می‌کند.

او می‌گوید: «مسئله وجهه افراد است. این دو نفر افراد موقر سالمندی هستند. وجهه‌ای که شما از رهبرانتان می‌خواهید این است که سرزنده و پرانرژی باشند.»

کد خبر 784640

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha