گزارش سال ۱۴۰۱ مرکز توسعه تجارت الکترونیک نشان می‌دهد که سهم شبکه‌های اجتماعی در تجارت الکترونیک با کاهش ۴۰ درصدی همراه است. درحالی‌که گزارش سال ۱۴۰۰ حاکی از سهم ۸۰ درصدی شبکه‌های اجتماعی است.

تجارت الکترونیکی

به‌ گزارش همشهری آنلاین، این در حالی است که ارزش اسمی معاملات تجارت الکترونیک در سال۱۴۰۱ در مقایسه با ۱۴۰۰رشدی معادل ۴۸ درصد را تجربه کرده است.

یکی از نکات جالب این گزارش این است که درحالی‌که سهم شبکه‌های اجتماعی در تجارت الکترونیک ۴۰درصد کاهش یافته، اما شاهد پیشی‌گرفتن تلگرام از واتس‌اپ در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال۱۴۰۰ هستیم.

بیشتر بخوانید:

در سال ۱۴۰۱ تلگرام در دنیای تجارت الکترونیک کشور سهم ۴۱ درصدی دارد. به‌عبارتی به‌نظر می‌رسد تلگرام پس از فیلترینگ نیمه دوم ۱۴۰۱ در مقایسه با واتساپ محبوب‌تر شده است.

پیام‌رسان‌های بومی هم با کاهش ۳درصدی روبه‌رو شده‌اند و به‌عنوان مثال، روبیکا ۱۴درصد از سهم تجارت الکترونیک کشور را به‌خود اختصاص داده است.

گزارش مرکز توسعه تجارت الکترونیک میزان ارزش اسمی معاملات تجارت الکترونیک در سال۱۴۰۱ را ۱۸۳۳ هزار میلیارد تومان برآورد کرده است. ارزش اسمی براساس مبلغ تراکنش‌های خرید از طریق درگاه پرداخت اینترنتی به اضافه مبالغ پرداخت در محل و سایر روش‌های پرداخت محاسبه شده است.

این گزارش همچنین حاکی است ضریب نفوذ اینترنت در مقایسه با سال۱۴۰۰ رشدی ۸درصدی داشته و در سال۱۴۰۱ به ۱۳۷درصد رسیده است.

بیشتر بخوانید:

این در حالی است که سال ۱۴۰۱ ضریب نفوذ تلفن همراه به ۱۷۵ درصد رسیده که نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد ۵ درصدی را تجربه کرده است.

یکی از آمارهای جذاب این گزارش تعداد و مبلغ میانگین خرید است. به‌طوری که هر خرید الکترونیکی به‌طور میانگین ۶۱۴ هزار تومان برآورد شده و تعداد کل معاملات بیش از ۳ میلیارد تومان فقره بوده است. با این حال، این عدد کاهشی بوده، چراکه نسبت به سال قبل ۱۷درصد کاهش داشته است.

این در حالی است که معاملات الکترونیکی دولتی حدود ۶۵۳هزار میلیارد تومان اعلام شده که رشد ۱۱۶درصدی در مقایسه با سال قبل‌تر را نشان می‌دهد. همچنین تعداد معاملات الکترونیکی دولتی با ۲۲ درصد رشد به بیش از ۴۲۱ هزار فقره رسیده است.

کد خبر 784587

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha