گزارش سال ۱۴۰۰ مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در حالی منتشر شده که حاوی نکات قابل توجهی برای سیاستگذاران، برنامه‌ریزان و بازیگران حوزه اقتصاد دیجیتال است.

اینترنت موبایل

به گزارش همشهری آنلاین، یکی از مهم‌ترین نکات این گزارش، بستری است که شبکه‌های اجتماعی برای تجارت الکترونیکی فراهم کرده‌اند. براساس این گزارش، ۸۰درصد واحدهای تجارت الکترونیکی علاوه بر وب‌سایت خود شبکه‌های اجتماعی را به‌عنوان بستر عرضه کالا و خدمات انتخاب کرده‌اند. این در حالی است که ۲۸درصد این واحدها از پیام‌رسان‌ها و ۲۴ درصد از اپلیکیشن‌های موبایلی برای عرضه کالا و خدمات استفاده می‌کنند. گزارش مرکز توسعه تجارت الکترونیکی علاوه بر کلیات، در ۴بخش زیرساخت تجارت الکترونیکی، عملکرد تجارت الکترونیکی و جمعیت‌شناسی و روش‌های تجارت الکترونیکی تنظیم شده است.

اینستاگرام در صدر 
طبق نظرسنجی به عمل آمده با ابزار پرسشنامه، در میان شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌های مختلف، اینستاگرام با ۸۴ درصد بیشترین سهم استفاده را در میان واحدهای تجارت الکترونیکی دارا بوده است. آمار فعالیت‌های بازیگران حوزه تجارت الکترونیکی در کشور پس از اینستاگرام به واتس‌اپ و پلتفرم فیلتر شده تلگرام می‌رسد.
مقایسه سایر شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های مورد استفاده توسط واحدهای تجارت الکترونیکی در نمودار قابل مشاهده است.

زیرساخت تجارت الکترونیکی
نکات مهم بخش زیرساخت در گزارش سالانه مرکز تجارت الکترونیکی به این شرح است. ضریب نفوذ اینترنت به ۱۲۷/۲ درصد رسیده که نسبت به سال قبل نزدیک به ۱۳ درصد رشد داشته است. همچنین ضریب نفوذ تلفن همراه به ۱۶۷درصد رسیده که نسبت به سال قبل، ۶درصد رشد داشته است. این در حالی است که بیش از یک میلیون و ۳۱۷ هزار گواهی امضای الکترونیکی صادر شده که نسبت به سال قبل، ۱۲۴ درصد رشد داشته است.

۸۰ درصد تجارت الکترونیکی در شبکه‌های اجتماعی | کدام پلتفرم صدرنشین است؟



عملکرد تجارت الکترونیکی
همچنین در بخش عملکرد، شاید افزایش تعداد کل معاملات در گزارش مرکز توسعه از اهمیت قابل توجهی برخوردار باشد که با ۳میلیارد و ۶۰میلیون فقره، رشد ۱۴درصدی را تجربه کرده است. براساس این گزارش، ارزش اسمی معاملات تجارت الکترونیکی ۱۲۳۷میلیارد تومان بوده که نسبت به سال قبل، ۱۳درصد رشد داشته است. علاوه بر این، مبلغ هر خرید الکترونیکی به‌طور میانگین۳۴۳ هزار تومان برآورد شده است. تعداد کل معاملات تجارت الکترونیکی هم ۳میلیارد و ۶۰ میلیون فقره بوده که نسبت به سال قبل، ۱۴ درصد رشد داشته است. با این حال، تعداد معاملات الکترونیکی دولتی با ۲ درصد رشد نسبت سال ۱۳۹۹ عدد ۳۴۵ هزار فقره را تجربه کرده است.

جمعیت‌شناسی و روش‌های تجارت الکترونیکی
یکی از جذاب‌ترین بخش‌های این گزارش، مربوط به جمعیت‌شناسی و روش‌های تجارت الکترونیکی است. براساس گزارش ۱۴۰۰ مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، ۸۰درصد از واحدهای تجارت الکترونیکی دارای ای‌نماد، علاوه بر وب‌سایت از شبکه‌های اجتماعی برای عرضه کالا و خدمات استفاده کرده‌اند. همچنین حدود ۹۴ درصد از واحدهای تجارت الکترونیکی، از سرمایه‌گذاری شخصی برای توسعه کسب‌وکار خود بهره‌برده‌اند.
این در حالی است که ۶۰ درصد از صاحبان واحدهای تجارت الکترونیکی دارای ای‌نماد، در گروه سنی جوانان قرار دارند. گروه سنی زیر ۲۰ سال یک درصد از صاحبان واحدهای تجاری را تشکیل می‌دهند. گروه سنی ۲۰ تا ۳۰ سال ۱۴ درصد، گروه سنی ۳۰تا ۴۰سال ۴۶درصد، گروه سنی ۴۰تا ۵۰سال ۲۵درصد و گروه سنی بالای ۵۰ سال هم ۱۴ درصد از صاحبان واحدهای تجاری را شکل داده‌اند. همچنین سهم زنان از جمعیت صاحبان واحدهای تجارت الکترونیکی ۱۴درصد و سهم مردان ۸۶درصد است.

گزارش: عمادالدین قاسمی‌پناه

کد خبر 705424
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha