از ابتدای سال جاری تا کنون چیزی حدود ۹/۵درصد، شاهدکاهش مصرف آب از سوی تهرانی‌ها بوده‌ایم. البته در این میان مشترکان آبفا (۵) شامل مناطق شهرداری ۱۰،۱۱، ۹،۲۱، ۱۸،۱۷، سهم مطلوبی در این مشارکت همگانی نسبت به سایر مناطق شهر داشتند. به همین بهانه گفتگویی با مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب آبفا (۵) داشتیم.

آب

همشهری آنلاین - بهاره خسروی : به گفته «علیرضا کارگری»، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب (آبفا ۵)، شرکت آب و فاضلاب شهر تهران با هدف صرفه‌جویی در مصرف آب و مدیریت صحیح، گام‌های اثرگذاری در مسیر برنامه‌ریزی‌شده‌اش برداشته است.بخش عمده این موفقیت مرهون اجرای برنامه‌های اطلاع‌رسانی، آموزشی و فرهنگسازی بوده تا حس مسئولیت پذیری و مشارکت جویی در میان شهروندان  ایجاد شود و انصافا شهروندان تهرانی همراهی خوبی برای حفظ منابع انرژی و مدیریت الگوی صحیح مصرف آب داشتند.

عبور از خشکسالی با مشارکت اهالی پایتخت‌نشین

قدرانی از شهروندان مسئول

تهران سومین سال استمرار خشکسالی آبی را به دلیل کاهش نزولات جوی از سر می‌گذراند. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب (آبفا ۵) با بیان این مطلب درباره میزان مصرف آب در چند ماهه اخیر در تهران توضیح می‌دهد: «‌با توجه شرایط استمرار خشکسالی، بالطبع محدودیت منابع آبی داریم و از طرفی، بحث میزان مصرف خانگی از سوی مشترکان مطرح است که باید با آموزش و اطلاع‌رسانی میزان مصرف آب‌های شرب خانگی از سوی مشترکان کنترل و مدیریت شود. سرانه مصرف استاندارد آب شرب خانگی برای هر  واحد مسکونی در طول یک ماه ۱۴‌مترمکعب است. مشترکان پرمصرف بین ۱۴ تا ۲۸ مترمکعب آب مصرف می‌کنند و مشترکان بدمصرف کسانی هستند که مصرف آب آنها بیشتر از ۲۸ متر مکعب است.»

علیرضا کارگری گریزی به اعداد ارقام آمار کاهش مصرف آب شهروندان تهرانی در این چند سال و اخیر و می گوید: «در سال آبی ۱۴۰۱ چیزی در حدود ۶‌درصد کاهش مصرف آب نسبت به سال ۱۴۰۰ و همچنین در سال جاری، تا پایان تیر ماه، چیزی حدود ۹/۵درصد، شاهد کاهش مصرف آب از سوی شهروندان تهرانی بودیم. البته در این میان مشترکان آبفا (۵) که شامل مناطق شهرداری (۱۰، ۱۱، ۹، ۲۱، ۱۸، ۱۷) هستند، سهم مطلوبی در این مشارکت همگانی نسبت به سایر مناطق در الگوی صحیح مصرف آب داشتند که باید قدردان حس مسئولیت‌پذیری و مشارکت آنها در این روزهای بحرانی بود.

اخذ تعهد از مشترکان بد مصرف

 به گفته مدیر آبفا (۵)، از لحاظ آماری مشترکان پر مصرف در حال حاضر ۴۶ درصد مشترکان استان تهران خوش‌مصرف هستند و پرمصرف‌ها و بد مصرف‌ها به ترتیب ۵۲ و ۲ درصد مشترکان را شامل می‌شوند. او با اشاره به اینکه طرح برخورد با مشترکان بد مصرف باهدف اصلاح رفتار انجام می‌شود توضیح می دهد: «برای پرمصرف‌ها سعی شده از ابزار تنبیهی مانند اخطار، قطع آب و دریافت تعهد استفاده کنیم تا آنها هم با نحوه صحیح مدیریت و الگوی مصرف آشنا شوند. این ماجرا چه برای مصارف خانگی و غیرخانگی یکسان اجرا می‌شود. همچنین این اجرای این طرح باعث شده که  سرانه مصرف شهروندان تهرانی نسبت به چهار ماه نخست سال گذشته از ۱۶.۴ مترمکعب به‌ازای هر خانواده طی یک ماه به ۱۵.۵ مترمکعب برسد و به عبارتی حدود ۶ درصد کاهش پیدا کرده است. همچنین شهروندان می توانند  از طریق پرتال‌های شرکت وارد بخش مشترکان شوند. در این بخش گزارش میزان مصرف مشترکان اطلاع‌رسانی شده است.»

راهکار کنترل افت فشار آب

افت فشار آب به‌ویژه در بخش‌های بافت فرسوده یکی از موضوعاتی است که برخی از شهروندان تهرانی شاید در طول روز یا در ساعت‌های پایانی روز به دفعات زیاد تجربه کرده باشند. این ماجرا برای شهروندان ساکن در محدوده بافت‌های فرسوده در مناطقی مانند ۱۰ و ۱۱  به نسبت بیشتر اتفاق افتاده باشد. علیرضا کارگری در این باره توضیح می‌دهد: «‌تعدادی از مناطق تحت پوشش ما در محدوده بافت‌های فرسوده شهر تهران واقع شده‌اند. بالطبع عمر بنای ساختمان و تأسیسات آبی هم در این محدوده‌ها فرسوده و قدیمی هستند و نیاز به بازسازی و نوسازی و تجهیز بیشتر دارند.این نوسازی‌ها در بخش‌هایی که در محدوده بازآفرینی شهری قرار دارند با هماهنگی ارگان‌ها و شرکت‌های خدمت‌رسان شهرداری انجام می‌شود. البته بر اساس  ضوابط و آیین‌نامه فنی تأسیسات آب و فاضلاب فشار آب در شبکه‌ها استانداردی دارد. باید برای ساختمان‌های بالای دو طبقه که طبقات آن به‌صورت تراکمی بالا است پمپ نصب شود. اما در صورت بروز هر مشکلی می‌توانند با شماره ۱۲۲ تماس بگیرند و برای کسب اطلاعات بیشتر هم وارد سامانه آبفا شوند.»

کد خبر 784522

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha