روز گذشته با حضور رئیس‌جمهوری، عملیات بهره‌برداری از فاز ۱۱پارس‌جنوبی به ‌عنوان مرزی‌ترین فاز پارس‌جنوبی، بین ایران و قطر آغاز شد. بهره‌برداری از این سکوی تولیدی، قفل ۲۰ساله توسعه فاز ۱۱پارس ‌جنوبی را شکست.

فاز 11 پارس جنوبی

به گزارش همشهری، روز گذشته با حضور ابراهیم رئیسی، عملیات تولید گاز از فاز۱۱پارس‌جنوبی به مقدار ۷میلیون مترمکعب در روز و از طریق ۴چاه حفاری از مجموع ۲۴چاه این پروژه، آغاز شد. قرار است به مرور زمان، با حفاری چاه‌های جدید، تولید گاز از فاز۱۱ به ۵۶میلیون مترمکعب در روز برسد. برای تحقق این هدف، علاوه بر حفاری ۲۰حلقه چاه باقیمانده، ساخت و نصب یک سکوی جدید در فاز۱۱ در دستورکار است.

فاز ۱۱پارس‌جنوبی تنها فاز توسعه نیافته میدان مشترک گازی ایران و قطر بود که با وجود مرزی‌بودن، توسعه آن در ۲دهه گذشته، بارها توسط شرکت‌های ایرانی و خارجی به تعویق افتاده بود.

آخرین بار در تیرماه ۱۳۹۶ قراردادی به ارزش ۴.۸میلیارد دلار میان شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های توتال فرانسه، شرکت ملی نفت چین (CNPC) و شرکت پتروپارس به امضا رسید و قرار بود ۴۰‌ماه بعد از امضای قرارداد، یعنی پاییز ۱۳۹۹ تولید گاز از میدان فاز۱۱پارس‌جنوبی آغاز شود.

طبق قرارداد امضاشده در سال ۱۳۹۶ توتال، رهبری کنسرسیوم پروژه توسعه فاز١١ پارس‌جنوبی را بر عهده داشت و سهم این شرکت فرانسوی در این کنسرسیوم ۵۰.۱درصد، سهم شرکت ملی نفت چین ۳۰درصد و سهم شرکت پتروپارس ۱۹.۹درصد تعیین شده بود، اما این قرارداد با خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت ۱۳۹۷ به در بسته خورد چرا که شرکت‌های چینی و فرانسوی دیگر حاضر به همکاری با ایران نشدند.

اما از سال۱۴۰۰ و با آغاز به‌کار دولت سیزدهم اقدامات تازه‌ای برای بهره‌برداری از فاز۱۱پارس‌جنوبی با استفاده از توان متخصصان داخلی آغاز شد و در نهایت در نیمه نخست سال‌ جاری یک سکوی دریایی از فاز ۱۲ به فاز ۱۱منتقل شد و در نهایت روز گذشته با حضور رئیس‌جمهوری، عملیات بهره‌برداری و تولید گاز از این میدان مشترک گازی آغاز شد.

اهمیت این اقدامات صرف‌نظر از درآمدهای ارزی این میدان گازی که بیش از ۵میلیارد دلار در سال برآورد می‌شود، در این است که عملیات جابه‌جایی یک سکوی ۳۲۰۰تنی نصب شده در دریا که سنگین‌ترین سکوی دریایی در میان فازهای پارس‌جنوبی است، مراحل پیچیده‌ای داشته و یک عملیات بی‌سابقه در صنعت نفت کشور بود. با وجود همه این پیچیدگی‌ها در نهایت کار جداسازی ایمن این سکو از موقعیت قبلی و نصب آن در موقعیت جدید در دریا به‌ دست متخصصان داخلی با موفقیت انجام و مراحل بهره‌برداری از روز گذشته آغاز شد.

تحقیر توتال با مهندسان ایرانی | عملیات تولید گاز از فاز ۱۱ پارس‌جنوبی به مقدار ۷میلیون مترمکعب در روز آغاز شد

کد خبر 784419
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار انرژی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 4
  • جواد IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
    3 1
    انقدر که اونا ایران و ایرانی را تحقیر کردند.
  • IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
    0 1
    توتال و فرانسوی ها از این حیرت و خبر بمیرید . پی خواستید ما را بیچاره کنید اما خودتون بیچاره اید .
  • جفاکار TR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
    0 0
    مطمئنا قطری‌ها هم با پرداخت رشوه به خارجی‌ها در ترک شرکت‌ها از این طرح فعال بودن
  • حسین IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
    0 0
    مسولان خدایی درآمدش رو مصرف مردم فقیر کنید...