پرتاب فرودگر قمری آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن (JAXA) به نام SLIM به دلیل آب و هوای بد به دوشنبه موکول شد.

ماموریت ماه ژاپن

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از bqprime، چند روز پس از فرود چاندرایان-۳ هند در قطب جنوب ماه، اکنون نوبت ژاپن است که تنها ماهواره طبیعی زمین را هدف قرار دهد. موشک H۲-A آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن (JAXA) قرار است صبح روز دوشنبه از مجتمع پرتاب یوشینوبو در مرکز فضایی JAXA Tanegashima پرتاب شود. 

طبق گزارش بلومبرگ، این موشک حامل یک ماهواره تصویربرداری پیشرفته و یک فرودگر سبک‌وزن خواهد بود که انتظار می‌رود در ماه ژانویه یا فوریه به ماه برسد. این پرتاب که ابتدا برای یکشنبه برنامه‌ریزی شده بود به دلیل بدی آب و هوا به دوشنبه موکول شد.

آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن اعلام کرد که پرتاب ماموریت تصویربرداری و طیف‌سنجی اشعه ایکس (XRISM) و فرودگر هوشمند برای بررسی ماه (SLIM) روی وسیله نقلیه پرتاب H-IIA شماره ۴۷ (H-IIA F۴۷) به دلیل پیش‌بینی بد آب و هوا تغییر کرده است. 

پرتاب ماموریت تصویربرداری و طیف سنجی اشعه ایکس (XRISM) و فرودگر هوشمند برای بررسی ماه (SLIM)  روی وسیله نقلیه پرتاب H-IIA شماره ۴۷ به صورت زنده در کانال یوتیوب JAXA پخش می‌شود.

موفقیت فرودگر با ارتفاع کمتر از ۳ متر می‌تواند راه را برای کاوشگرهای دیگر با دقت ناوبری بالا هموار کند. بر اساس اطلاعات موجود در وب سایت JAXA، پروژه SLIM (کاوشگر هوشمند برای بررسی ماه) ماموریتی برای تحقیق در مورد فناوری فرود دقیق لازم برای کاوشگرهای ماه در آینده است.

بیشتر بخوانید:

هدف SLIM (کاوشگر هوشمند برای بررسی ماه) بررسی تکنیک فرود نقطه‌ای و تشخیص موانع است. با ایجاد فرودگر SLIM، می‌توان فرودگرها را در جای دلخواه نشاند، نه جایی که فقط فرود در آسان‌ است. رسیده به این فناوی، فرود دلخواه روی سیارات دیگر را نیز ممکن می‌کند. 

کد خبر 783768
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha