شنبه ۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۵
۰ نفر

سفارت استرالیا در تهران با انتشار پستی که با آمار نادرست همراه است، نوعی سبک زندگی مغایر با سبک زندگی ایرانی - اسلامی را ترویج کرد.

استراليا

گروه دیپلماتیک - همشهری آنلاین: اگر روان‌درمانگران اجتماعی و بسیاری از کسانی که در حوزه سبک زندگی سال‌ها تحقیق و پژوهش کرده‌اند می‌توانستند یک سبک زندگی یکسان را برای همه جوامع تجویز کنند، احتمالا دنیای امروز ما دنیای خسته‌کننده‌تری بود. دنیایی که زیبایی‌اش به تفاوت‌هایش است و با سبک زندگی یکسان احتمالا کسل‌کننده خواهد بود. با این حال به‌نظر می‌رسد که «لیندال ساکس»، سفیر استرالیا در ایران از این موضوع بی‌خبر است و نمی‌داند که تفاوت سبک زندگی یک شهروند ایرانی و یک شهروند استرالیایی از زمین تا آسمان است. «سگ» اگرچه به ‌عنوان یک حیوان خانگی مانند یک عضو خانواده در خانه بسیاری از شهروندان غربی و استرالیایی دیده می‌شود، اما در سبک زندگی ایرانی، سگ و یا سایر حیوانات خانگی جایی در اتاق شخصی، رختخواب و یا آشپزخانه ندارند. پس باید سؤال کرد که چرا سفارت استرالیا در تهران که سکاندارش خانم ساکس است، هفته پیش با انتشار پستی از شهروندان ایرانی خواسته بود تا تصاویر حیوانات خانگی خود را به این سفارتخانه ارسال کنند!؟ آیا سفارت استرالیا از تفاوت‌های سبک زندگی در ایران و استرالیا بی‌خبر است یا آنکه خانم ساکس تلاش دارد تا سبک زندگی کشور خود را در خانه مهمان ترویج دهد؟

در عین حال، فقط موضوع تفاوت سبک زندگی ایرانی و استرالیایی نیست که پست سفارت استرالیا را در تهران جنجالی کرده، بلکه حتی در کشورهای غربی و استرالیا نیز نگهداری از سگ، قواعد و محدودیت‌های خاصی دارد. با این حال در ایران طی چند سال گذشته در فقدان قوانین و مقررات مرتبط با حیوانات خانگی و به‌ویژه سگ‌ها، با مشکلی به نام انفجار جمعیت سگ‌های ولگرد در خیابان‌های شهرهای مختلف روبه‌رو بوده‌ایم. برخی از صاحبان سگ‌های خانگی بعد از مدتی از نگهداری آنها خسته شده و یا به دلیل هزینه‌های زیاد نگهداری، سگ‌های خود را در خیابان‌ها رها می‌کنند. همین موضوع باعث شده در مراکز برخی شهرها شاهد کلونی و زندگی گروهی سگ‌ها باشیم؛ سگ‌هایی که هر از چندی خبری از آنها درباره حمله به شهروندان و یا آسیب رساندن به کودکان رسانه‌ای می‌شود. با این حال بد نیست نگاهی به قواعد و محدودیت‌های مرتبط با نگهداری از سگ‌ها در استرالیا و برخی دیگر از کشورهای غربی داشته باشیم.

خانم سفیر، آمارتان نادرست است!

سفارت استرالیا ادعا کرده که ۷۰درصد خانواده‌های استرالیایی دارای سگ خانگی هستند، اما به ‌نظر می‌رسد سفارت استرالیا علاقه داشته است در آمار خود درباره نگهداری از سگ در میان خانوارهای استرالیایی اغراق کند. «آیین‌نامه نگهداری خصوصی از سگ‌ها» در استرالیا که در وب سایت اداره کشاورزی ایالت ویکتوریا بارگذاری شده، آمار خانوارهای دارای سگ در سرتاسر استرالیا را فقط ۳۷درصد عنوان کرده است. این تفاوت زیاد آمار از زبان سفارت استرالیا در تهران و آمار دولتی در استرالیا درباره نگهداری از سگ در خانوارهای استرالیایی بسیار قابل تامل است.

محدودیت‌های نگهداری از سگ در استرالیا

با استناد به «آیین‌نامه نگهداری خصوصی از سگ‌ها» در استرالیا می‌توان متوجه شد که محدودیت‌ها و قواعد مشخصی برای نگهداری و مالکیت سگ در استرالیا وجود دارد. از جمله سگ‌ها باید در شورای محلی ثبت و شناسایی شوند. همچنین سگ‌ها نباید با ایجاد صدای مداوم باعث مشکل و مزاحمت شوند. مالکان سگ‌ها نیز موظفند حیوانات خود را در مکان‌های عمومی با قلاده و بند جابجا کنند. سگ‌ها در استرالیا همچنین موظف به داشتن ریزتراشه هستند تا در صورت گم شدن، قابل ردیابی باشند. این آیین‌نامه همچنین الزاماتی را درباره جمع‌آوری و دفع مدفوع سگ در مکان‌های عمومی متوجه صاحبان سگ‌ها می‌کند. مراجعه به دامپزشکی برای جلوگیری از زاد و ولد ناخواسته سگ‌ها از دیگر مسئولیت‌های قانونی صاحبان سگ‌ها در استرالیاست.

نزدیک به ۲هزار حمله سگ‌ها طی حدود یک سال

پس از انتشار داده‌هایی که نشان می‌دهد تعداد فزاینده‌ای از مردم مورد حمله، آزار و تعقیب سگ‌ها قرار گرفته‌اند، از صاحبان سگ‌ها در استرالیا خواسته شده که مراقب حیوانات خانگی خود باشند. طبق گزارش استرالیا پست، بین ژوئیه ۲۰۲۲ و مارس ۲۰۲۳، ۱۸۸۵حمله، توسط سگ‌ها رخ داده است. افزایش حملات به این دلیل است که بیش از یک میلیون سگ بین سال‌های۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ از جمله در اوج همه‌گیری کووید-۱۹، در خانواده‌های استرالیایی پذیرفته شدند. داده‌های استرالیا پست نشان می‌دهد که در ایالت «نیوساوت ولز» ۶۵۰ حمله در ۹ماه، در ایالت «کوئینزلند» ۵۵۵حمله و در ایالت «استرالیای غربی» ۳۲۹حمله ثبت شده است. این آمار برای ایالت‌های «ویکتوریا» و «تاسمانی» در مجموع ۲۱۸حادثه بوده و در «استرالیای جنوبی» و قلمروی شمالی استرالیا مجموعاً ۱۳۳مورد حمله سگ‌ به ثبت رسیده است.

تشکیل کمپین دولتی برای در امان ماندن از حمله سگ‌ها!

این در حالی است که وزارت «محیط‌ زیست و آب» استرالیا برای مواجهه با این مخاطرات، ‌ ماه گذشته کمپین تبلیغاتی جدیدی را با هدف رسیدگی به تعداد فزاینده حملات سگ‌ها به مردم و سایر حیوانات راه‌اندازی کرده است. این کمپین ۳ ماهه از طریق تبلیغات رادیویی، تلویزیونی، فضای حقیقی و مجازی همراه با مشاوره برای مالکان سگ‌ها و عموم مردم تبلیغ خواهد شد. بروشورهای مشاوره ایمنی نیز برای صاحبان سگ‌های ثبت شده ارسال می‌شود. برای کاهش خطر حمله سگ‌ها به انسان و سایر حیوانات، این کمپین، منابع آموزشی برای صاحبان حیوانات خانگی در مورد تکنیک‌های مدیریت مؤثر فراهم می‌کند که شامل آموزش صحیح مهار سگ‌ها و همچنین افزایش آگاهی در مورد چگونگی تشخیص و واکنش به علائم هشداردهنده پرخاشگری این حیوانات است. تمرکز این کمپین بر این واقعیت است که اگر مالکان و عموم مردم دستورالعمل‌ها را رعایت کنند، اکثر حملات، قابل اجتناب هستند. چرا که آمار شوراهای محلی استرالیای جنوبی نشان می‌دهد ۷۱درصد از حملات در مکان‌های عمومی اتفاق می‌افتد.

کد خبر 783645

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha