انتظار می‌رود واکسن‌های کرونا که برای تحریک دستگاه ایمنی بدن به پاسخ دادن به سویه‌های فعلا در گردش کروناویروس روزآمد شده‌اند، وارد بازار آمریکا شوند.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سی‌ان‌ان انتظار می‌رود سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) در طول چند هفته واکسن روزآمدشده را تأیید کند. «کمیته مشاوره روال‌های ایمن‌سازی» گروهی از کارشناسان مستقل که به «مراکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا (CDC) درباره تصمیم‌ها را برای واکسیناسیون مشاوره می‌دهد، ایمنی و تأثیربخشی واکسن‌های جدید را ارزیابی خواهد کرد و توصیه‌هایی درباره استفاده از آن‌ها به عمل خواهد آورد. پس از آنکه رئیس CDC‍ این توصیه‌ها را تأیید کند، واکسن‌ها تجویز خواهند شد.

این اعلام در هنگامی انجام می‌شود که شمار موارد بیماری کووید-۱۹ در آمریکا در اواخر تابستان افزایش یافته است. در هفته اخیر، بیش از ۱۲۶۰۰ آمریکایی به علت کووید-۱۹ بستری شده‌اند و این شمار در حال افزایش و در آخرین هفته ۲۲ درصد افزایش یافته است. بااین‌حال مقامات بهداشتی می‌گویند این میزان حدود یک‌سوم شمار موارد بیماری در زمان مشابه در سال قبل است و این کاهش عمدتاً به خاطر ایمنی حاصل از واکسیناسیون و عفونت‌های قبلی است.

اما آنتی‌بادی‌های ضد کووید در طول زمان کاهش پیدا می‌کنند و بسیاری از آمریکایی‌ها نیاز به تقویت آن‌ها دارند. تنها حدود ۱۷ درصد افراد واجد شرایط برای دریافت واکسن دو ظرفیتی در پاییز گذشته، آخرین بار که ایمن‌سازی روزآمد شد، واکسن زدند.

انتظار می‌رود سه واکسن روزآمد شده امسال در اختیار قرار گیرند. دو واکسن از نوع mRNA از شرکت‌های فایزر و مدرنا و یک واکسن سوم از نوع زیرواحد پروتئینی از شرکت نواواکس. واکسن نواواکس از نوع قدیمی‌تری از فناوری استفاده می‌کند که حاوی پروتئین‌های اسپایک یا شاخکی کرونا است به‌علاوه یک «ادجووان» که ترکیبی است که دستگاه ایمنی را در تولید آنتی‌بادی بر ضد آن تحریک می‌کند.

هر دو فناوری واکسن به‌خوبی شناخته‌شده و بی‌خطر هستند و در دنیای واقعی در بررسی‌های بالینی ثابت شده است که خطر بستری شدن و مرگ ناشی از کووید را کاهش می‌دهند. FDA قصد دارد که مجوز کامل به واکسن‌های شرکت‌های فایزر و مدرنا برای افراد ۱۲ ساله و بالاتر بدهد. واکسن برای کودکان ‍۱۱ ساله و کوچک‌تر و نیز واکسن نواواکس بر اساس مجوز استفاده اضطرای در دسترس قرار خواهند گرفت.

بیشتر بخوانید؛

کد خبر 783525

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha