مسجد کوکب‌الحاجیه یا دارالاسلام یکی از ۵ مسجد محله امیریه است. این مسجد که گوشه خانه یکی از اهالی قدیمی محله فرهنگ جا گرفته ماجرایی جالب و خواندنی دارد.

مسجد کوکب الحاجیه

همشهری آنلاین- زهرا سرویان: بانی این مسجدی نقلی و باصفا حاجیه کوکب‌خانم از اهالی محله قدیمی خیابان فرهنگ بود. «محمدعلی مدبری»، از خادمان مسجد، درباره ماجرای تبدیل شدن گوشه‌ای از حیاط خانه کوکب‌خانم به مسجد تعریف می‌کند: «ماجرا از اینجا شروع شد که قدیم‌ها ورودی بیشتر مساجد محله پله داشت. این پله‌ها برای خانم‌های سالمند محله دردسرساز بود. به همین بهانه کوکب‌خانم تصمیم می‌گیرد، گوشه حیاط خانه ۱۵۰۰ متری‌اش یک مسجد بسازد تا خانم‌های سالخورده محله راحت یک گوشه دنج برای نماز خواندن داشته باشند و کسانی هم که پادرد و کمردرد دارند به راحتی وارد فضای مسجد شوند. این مسجد ابتدا فقط ویژه بانوان بود تا اینکه بعدها به مرور زمان با کشیدن پرده‌ای، فضای نمازخانه به دو قسمت زنانه و مردانه تقسیم شد و مردان محله هم اجازه پیدا کردند در نمازجماعت این مسجد شرکت کنند.»

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

به گفته مدبری، کمی که گذشت کوکب‌خانم برای جذب نوجوانان محله کولر کوچکی در همان فضای اختصاص داده به مسجد  گذاشت و کلاس‌های آموزش قرآن و احکام برگزار شد.به مرور زمان این برنامه‌ها بیشتر شد و مناسبت‌های مختلف مذهبی از ایام شادی تا عزا را در بر گرفت.

این ساکن قدیمی محله فرهنگ به معمار نامدار این مسجد کوچک اشاره می‌کند: «معماری کل بنای این مسجد ۴۷‌متری هنر دست مرحوم لرزاده است. البته بعد از مدتی کوکب خانم تصمیم به فروش ملکش می‌گیرد اما یک شرط در سند قید می‌کند که این بخش باید به مسجد تبدیل شود. خریدار خانه هم به قولش عمل و با تبدیل این محل به مسجد آن را ماندگار می‌کند.»

حتی باز هم شرط می‌کند که در صورت لزوم می‌توانند دری که داخل حیاط قرار دارد را بردارند، ولی نباید پنجره‌های نمازخانه را حذف کنند.

مدبری در پایان از احیای دوباره مسجد به دست جوانان محله فرهنگ می‌گوید: «‌ساخته شدن مساجد و حسینیه‌های بزرگ در محله باعث شد کم‌کم این مسجد به فراموشی سپرده شود. کار به جایی رسید که بخش زیادی از دیوارهای مسجد کوکب‌الحاجیه ریخت و بعد از مدتی، در آن بسته شد.حوالی سال ۸۰ بود که ۸ نفر از بچه‌های محله تصمیم گرفتند هیئتی در محله راه‌اندازی کنند. بعد از آنکه مدتی هیئت محبان المهدی(عج) را نوبتی درخانه‌های خودشان برپا کردند کم‌کم به فکر پیدا کردن مکان ثابتی برای هیئت افتادند، بعد از تلاش‌ها و پیگیری‌های مکرر، مسجد کوکب‌الحاجیه گزینه مناسبی بود تا جوانان دیروز و امروز را دور هم جمع کند و تبدیل به یکی از مساجد فعال منطقه ۱۱ شود.»

کد خبر 783521

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha