تنها چند روز پس از سخنان وزیر ارتباطات در مجلس مبنی بر اینکه لیستی برای رفع بخشی از محدودیت‌های اینترنتی تهیه شده، اکنون گزارش کاربران حاکی از تحقق این موضوع است.

رفع فیلترینگ

به‌عنوان مثال، آزمایش‌های همشهری نشان می‌دهد که اپلیکیشن کلاب‌هاوس روی اینترنت ایرانسل رفع فیلتر شده است و کاربران بدون نیاز به وی‌پی‌ان می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند. همچنین انجمن تجارت الکترونیک هم رفع بعضی از محدودیت‌ها را ازجمله رفع محدودیت HTTP/۳ را تأیید کرده است. چندی پیش این انجمن گزارشی از وضعیت اینترنت منتشر کرد که واکنش‌های متعددی داشت. ازجمله وزارت ارتباطات هم نسبت به آن موضع گرفت و سپس جلسه‌ای با تهیه‌کنندگان گزارش برگزار کرد تا موضوع بیشتر بررسی شود. با صحبت‌های وزیر ارتباطات در مجلس امید می‌رود که اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های مورد نیاز مردم و کسب‌وکارها که طی سال‌های گذشته محدود شده‌اند، به‌تدریج در دسترس قرار بگیرد.

افزایش سرعت آپلود

نیما قاضی، رئیس انجمن تجارت الکترونیک تهران با اشاره به اینکه دسترسی به اینترنت با کیفیت یک خواست همگانی در کشور است، دستور رئیس‌جمهور و سؤال نمایندگان مجلس در این مورد را یادآوری می‌کند.

قاضی در مورد محدودیت‌هایی که رفع شده به پیوست می‌گوید:‌ به‌طور مثال باز شدن پروتکل HTTP/۳ که آخرین نسل پروتکل HTTP  است باعث افزایش سرعت بارگذاری وب‌سایت‌ها بین ۲۰تا۳۵درصد می‌شود.

به‌گفته او، از موارد دیگری که اصلاح شده مشکل سرعت آپلود و برخی از اختلالات روی مقاصد بین‌المللی بوده است.

بیشتر بخوانید: 

گزارش‌های دوره‌ای

رئیس انجمن تجارت الکترونیک تهران همچنین از مصمم بودن این نهاد برای پیگیری‌ها خبر می‌دهد و می‌گوید: حتما مانیتورینگ‌مان روی‌ موارد مختلف گزارش را ادامه می‌دهیم، گزارش‌های دوره‌ای منتشر می‌کنیم و مردم را از کم و کیف موضوع باخبر می‌کنیم.

قاضی با اشاره به اینکه به جز وزارت ارتباطات قصد رایزنی با نهادهای دیگررا هم داریم، می‌گوید: قصد داریم با مراجع دیگری‌ هم ارتباط بگیریم، ازجمله کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه که مسئولیت فیلترینگ را به‌عهده دارد.

او در این مورد همچنین به مسئولان سایت‌ها و پلتفرم‌های داخلی که به دلایل امنیتی سایت‌های خودشان را ایران اکسس می‌کنند و همینطور تامین‌کننده‌های بین‌المللی اینترنت که به‌دلیل تحریم‌ها دسترسی ما به پهنای باند را محدود کرده‌اند اشاره می‌کند.

رفع محدودیت‌های فنی

به‌نظر می‌رسد بعضی دیگر از محدودیت‌ها که برای مردم عادی آشنا نیست اما برای کسب‌وکارها و متخصصان حوزه اینترنت از اهمیت خاصی برخوردار است هم رفع شده است.

از جمله آنگونه که در توییتر مشاهده می‌شود بعضی از کاربران متخصص اعلام می‌کنند که بعضی از محدودیت‌های کلودفلر رفع شده است.

کلودفلر شرکتی است که به سایت‌های متعدد خدمات متنوعی ارائه می‌دهد. این شرکت خدمات شبکه تحویل محتوا، امنیت سایبری ابری، ثبت دامین و کاهش حملات DDoS را مهیا و عمدتا به‌عنوان یک پراکسی معکوس برای وب سایت‌ها عمل می‌کند.

حالا به‌نظر می‌رسد که هم روی آپی‌های کلادفلر و هم روی دامین‌های کلودفلر، محدودیت‌ها کاهش یافته است.

بیشتر بخوانید:

مجلس و دولت، پای کار رفع محدودیت‌ها

سه‌شنبه گذشته تعدادی از نمایندگان مجلس، ازجمله لطف‌الله سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از مسدود شدن دسترسی به برخی سایت‌های اینترنتی انتقاد کردند.

سیاهکلی با اشاره به اینکه در ابتدای ورود اینترنت به کشور بسیاری از سایت‌ها را فیلتر کردیم تأکید کرد که امروز باید در این اقدام بازنگری صورت بگیرد.

به‌گفته او، الان فیلتر برخی از این سکوها نظیر گوگل پلی، توییتر و یوتیوب دیگر موضوعیت ندارد. یوتیوب یک سایت مهارت‌محور است که نسبت به بسیاری از سایت‌هایی که الان در دسترس هستند، پاک‌تر است.

پس از آن، وزیر ارتباطات هم بر بازنگری جدی در لیست مصادیق فیلترینگ تأکید کرد و یادآوری کرد بخشی از این لیست به دلایل غیرامنیتی فیلتر شده است.

عیسی زارع‌پور با اشاره به دستور رئیس‌جمهور در سال گذشته ادامه داد: لیستی متشکل از چند هزار دامنه را مورد بازنگری قرار دادیم و معتقدیم هنوز جای تجدیدنظر وجود دارد و آمادگی داریم با مرکز ملی فضای مجازی همکاری کنیم و لیستی از سرویس‌هایی که حاکمیت ملی را دچار خدشه نمی‌کنند تهیه کنیم.

گزارش: عمادالدین قاسمی‌پناه

کد خبر 783288

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 12
  • یک ایرانی IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    12 4
    کاشکی حداقل برنامه های ایرانی درست جواب بده مثلا همین برنامه بله مال بانک ملی تا فیلتر شکن گیزنم تازه شروع به کار میکنه حداقل این تداخل رو از بین ببرن
    • IR ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
      0 0
      از بس اینترنت رو دست کاری کردن با فیلتربازی اینجوری شده