سفیر ایران در روسیه گفت: عضویت ایران در بریکس بیانگر شکست طرح منزوی کردن ایران در عرصه بین المللی است و ما پس از این می‌توانیم با استفاده از ظرفیت‌های داخلی بالای خود یک کنش و واکنش مناسب و بیشتری را با اعضای بریکس در تعاملات تجاری داشته باشیم.

کاظم جلالی

به گزارش همشهری آنلاین ، کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه در خصوص مزایای عضویت ایران در گروه بریکس متعاقب سفر آیت الله ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان به آفریقای جنوبی و حضور وی در نشست سران این گروه، اظهار داشت: عضویت ایران در بریکس از چند جهت حاوی پیام‌های مهمی است، یکی آنکه جمهوری اسلامی ایران قابل انزوا و تحریم نیست، دشمنان تلاش کردند در سال‌های گذشته ایران را به شکل کشوری که به سمت انزوا پیش می‌رود نشان دهند.

وی با بیان اینکه طرف مقابل عملاً در طرح انزوای ایران در صحنه بین‌المللی ناکام ماند، گفت: حدود دو سال پیش بود که جمهوری اسلامی ایران عضو سازمان همکاری شانگهای شد و علی رغم آنکه برخی گمان نمی‌کردند که به این راحتی ایران عضو بریکس شود، این اتفاق هم افتاد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه ادامه داد: گزاره مبنایی تشکیل سازمان بریکس این است که کشورهایی که به لحاظ اقتصادی دارای زیرساخت‌های قوی هستند به نوعی در کنار یکدیگر قرار بگیرند و بتوانند مبنای گسترده‌ای را در عرصه اقتصادی به وجود آورند.

جلالی افزود: آمریکا تمام تلاش خود را در گذشته و حال انجام می‌دهد تا با سوءاستفاده از قدرت اقتصادی و اهرم دلار ساختار اقتصادی جهان و تبادلات تجاری را هضم در خود کند.

وی با بیان اینکه ۵ کشور عضو گروه بریکس دارای مؤلفه‌هایی از قدرت از جمله پهناوری سرزمینی، جمعیت، اقتصاد و ظرفیت بالای سیاسی در عرصه جهانی هستند، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران که از ابتدا عزم و اراده جدی جهت مقابله با یک جانبه‌گرایی در نظام بین‌الملل داشته و دارد می‌تواند سهم عمده‌ای در پیشبرد اهداف اقتصادی و سیاسی سازمان بریکس داشته باشد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: در طی بیش از ۴ دهه پس از انقلاب اسلامی ما هزینه‌های بسیار زیادی را در جهت مقابله با یک جانبه‌گرایی و تغییر وضع موجود در نظام بین‌الملل پرداخت کرده‌ایم و طبیعتاً این حق و سهم ما هست که در ساختار جدید قدرت و نظام بین‌الملل جایگاه خوبی را داشته باشیم.

جلالی با اشاره به این مطلب که دوران جوانی و قدرتمندی اقتصادی آمریکا رو به پایان است گفت: قدرت‌های نوظهور اقتصادی از جمله ۵ عضو گروه بریکس سهم بسیار خوبی را در بازارهای جهانی به نسبت جمعیت، پهناوری سرزمین و تولید ناخالص داخلی برخوردارند.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران پس از عضویت در سازمان بریکس، هم می‌تواند در تعاملات بیشتر با قدرت‌های نوظهور اقتصادی، توان اقتصادی خودش را افزایش دهد و از ظرفیت بزرگی که سازمان بریکس دارد در راستای تامین منافع اقتصاد ملی خود استفاده کند.

سفیر ایران در روسیه بیان داشت: از سوی دیگر باید به این نکته هم توجه کنیم که ظرفیت اقتصادی ایران هم بالاست چرا که ما شانزدهمین اقتصاد برتر در دنیا هستیم. مولفه‌هایی از جمله ظرفیت بالای انرژی، تولیدات صنعتی و اقتصادی، ظرفیت مواد معدنی و موقعیت سوق الجیشی و ممتازی که ایران را در چهارراه ترانزیتی جهان قرار داده، می‌تواند نقش و جایگاه بالاتری را برای ایران در عرصه تبادلات تجاری ایجاد کند.

جلالی گفت: با توجه به اینکه اصلی‌ترین صحنه جنگ دشمن با جمهوری اسلامی ایران عرصه اقتصادی بوده و هست، ما امروز توانسته‌ایم با استفاده از ظرفیت خوبی که در دولت سیزدهم و دستگاه دیپلماسی وجود دارد موفقیت خوبی را کسب کنیم که این مهم می‌تواند نویدبخش یک حرکت بزرگ اقتصادی باشد.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران سال‌هاست که شعار دلار زدایی را مطرح می‌کند و اینکه کشورها می‌توانند در تبادلات تجاری خود ارزهای رایج دیگری غیر از دلار را استفاده کنند، چرا که دلار به طور طبیعی عامل کنترل کننده اقتصاد کشورهای دیگر به حساب می‌آید.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه در پایان با اشاره به اینکه بسیاری از اهداف اقتصادی و سیاسی سازمان بریکس با سیاست‌های ایران مشترک است، خاطرنشان کرد: عضویت ایران در بریکس بیانگر شکست طرح منزوی کردن ایران در عرصه بین المللی است و ما پس از این می‌توانیم با استفاده از ظرفیت‌های داخلی بالای خود یک کنش و واکنش مناسب و بیشتری را با اعضای بریکس در تعاملات تجاری داشته باشیم.

کد خبر 783205
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • US ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۳
    6 1
    مطمئن باش اگر به درد می‌خورد عضومون نمیکردن .شانگهای بعد یکسال چکار کرد که بریکس بکنه
  • IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۳
    5 1
    بابا عراق که توی دست خودمون هست پولها رو نمیتونه بدون اجازه جابجا کنه بعد شما حرف از براس میزنی ، خود روسیه هم به ما اس ۳۰۰ رو در زمان تحریم نداد بعد شما این وسط چی میگی
  • حسینی IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۳
    4 1
    بریکس که هیچ، کل دنیا را هم اختیارش بذارن دست ایران، هیچ اتفاق مثبتی در زندگی مردم مشاهده نخواهد شد.
  • IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۳
    4 1
    ایشالا عضویت ناتو
  • م IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    0 0
    به این راحتی در زمان جناب روحانی اتفاق افتاد. اگر به دولت سیزدهم بود که این امر انجام نمی شد.