مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۸ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۹:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: سایه‌ اقمار زحل روی حلقه‌های آن رفته رفته از نقطه اعتدال این سیاره خبر می‌دهد، جایی که خورشید در آن نقطه با خط استوای سیاره و حلقه‌های آن در یک ردیف قرار می‌گیرد

این روزها سایه‌ اقمار زحل روی حلقه‌های این سیاره از نقطه اعتدال آن خبر می‌دهند، جایی که خورشید در آن نقطه با خط استوای سیاره و حلقه‌های آن در یک ردیف قرار می‌گیرد و با پشت سر گذاشتن نیمکره‌ جنوبی وارد نمیکره شمالی شده و بهار در این نیمکره‌ آغاز می‌شود.

برای نخستین بار است که فضاپیمای کاسینی ناسا تصاویری از این سایه‌ها را ثبت می‌کند. تصویر زیر از فیلمی گرفته شده است که کاسینی در طول مشاهدات خود از سایه‌ قمر کوچک اپیمدئوس (Epimetheus) تصویربرداری کرده است.

محور چرخش زحل، همانند زمین و بیشتر سیارات دیگر نسبت به حرکتش به دور خورشید اندکی کج است. بنابراین در روی زحل اینگونه مشاهده می‌شود که خورشید از نیمکره‌ جنوبی به سمت نیمکره‌ شمالی دور می‌زند و دوباره برمی‌گردد. یک چرخه کامل از تغییرات فصلی در زحل و حلقه‌ها و قمرهای آن به اندازه‌ یک سال زحلی که معادل 29.5 سال زمینی است، طول می‌کشد. در نتیجه در حدود هر 15 سال زمینی یا نیم سال زحلی، خورشید از صفحه‌ای که شامل حلقه‌های این سیاره است عبور می‌کند. 

در طول این مدت سایه‌های حلقه‌های این سیاره در ناحیه‌ استوایی آن می‌افتد. سایه‌های اقمار خارجی نسبت به حلقه‌های زحل، به خصوص آنهایی که مدارشان به سمت استوا متمایل است، حلقه‌های سیاره را قطع می‌کنند. هنگام وقوع این رویداد، دوره‌ اعتدال آغاز شده است و هر نوع برجستگی در داخل حلقه‌ها که قمرهای کوچک و انحراف‌های عمودی باریک در حلقه‌ها را شامل می‌شود نیز بر روی حلقه‌ها سایه می‌‌اندازد. درست در لحظه‌ اعتدال، سایه‌های حلقه‌ها در روی سیاره به یک خط باریک به دور خط استوای زحل محدود می‌شود و حلقه‌ها تاریک‌تر می‌شوند و تنها لبه‌هایشان روشن باقی می‌ماند. اعتدال بعدی در روی زحل که در آن زمان خورشید از جنوب به شمال عبور خواهد کرد، در 20 مرداد 1388 روی خواهد داد.  

به گزارش ماهنامه نجوم، در تاریخ 19 دی 1387، اپیمدئوس (قمری کوچک به عرض 113 کیلومتر) نخستین قمری بود که در حین سایه انداختن روی لبه‌ خارجی حلقه‌ A مشاهده شد. بعد از آن "پان"(Pan)، با عرض 30 کیلومتر، در تاریخ 24 بهمن 1387 مشاهده شد که بر روی حلقه‌  A سایه ایجاد ‌کرد. در نهایت اقمار بیشتری روی حلقه‌ها سایه تشکیل خواهند داد و هم‌چنان‌که زمان دقیق اعتدال نزدیک می‌شود، سایه‌ها مدت زمان بیشتری باقی خواهند ماند

کد خبر 78314

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز