در اینکه محدوده شمال تهران و ایرانمان خوش آب و هواست، شکی نیست و از این‌رو تعدادی از دریاچه‌های طبیعی ما در اینجاست؛ دریاچه‌هایی مانند گاجره، دریوک، استاد کریم و خلنو که با زیبایی‌های مبهوت‌کننده‌شان می‌توانند یک روز بی‌نظیر را برای گردشگران رقم بزنند.

دریاچه های شمال

همشهری- سعیده مرادی: پاتوق‌های خنک گردشگری شمال تهران برخی برای مردم شناخته‌شده هستند و اطلاعات آنها در دسترس است، اما برخی مانند دریاچه استاد کریم با وجود زیبایی بسیار، اطلاعات دقیقی از آن موجود نیست.

دریاچه گاجر

در منتهی الیه منطقه باستانی ده تنگه و در روســتای آهار، دریاچه ای زیبا و تماشایی گردشــگران بســیاری را به خــود جذب می کنــد. این دریاچه به صــورت آبگیری دایره ای شــکل اســت و آب آن از طریق برف های ذوب شــده قله دیزیــن تامین می شود و پاتوق خوبی برای یک سیاحت آخر هفته اســت. برف های ذوب شده قلل که در ادامه نهر کوچکی را تشــکیل می دهند، وارد دریاچه گاجره می شــوند. دریاچه گاجره که به عنوان آبگیر کوهستانی از آن یاد می شود در ارتفاع ۳ هزار و ۶۶۲ متری از ســطح زمین و در بخش جنوبی قله ســی چال جا خوش کرده اســت. اطــراف دریاچه را طبیعت بســیار زیبا و فوق العاده ای احاطه کرده که بر زیبایی این دریاچه افزوده است و در فصل های نیمه اول سال سرسبز می شود که چشــم انداز خارق العاده ای را پدید می آورد؛ به گونه ای که برای لحظاتی چشــم بینندگان را به خود خیره می کند. این دریاچه در زمستان کامل یخ زده است و در تابستان خشک می شود.

یک روز به یادماندنی کنار دریاچه ها

دریاچه خنلو

در ارتفاعات رشته کوه البرز و خلنو، دریاچه ای کوچک و زیبا با همین نام قرار دارد. این دریاچه که در انتهای دره ای بزرگ با نام وارنگرود قرار گرفته مرز بین استان تهران و مازندران اســت. آب این دریاچه از برف چال های طبیعی است که در این ارتفاعات به وجود می آید. ارتفاعات و قله خلنو بعد از دماوند بلندترین قله بین جاده هراز و چالوس از رشته کوه البرز است. دریاچه در گودالی کاسه گونه پای یال کوه هرزه قرار گرفته و طبیعت اطراف این دریاچه دیدنی اســت. یکی از خنک ترین پناهگاه ها و مکان های استان تهران برای گرما اینجاست. دور تادور این دریاچه که بنگرید، رگه ها و خطوطی سفید رنگ می بینید که از برف ساخته شده است. عمق دریاچه زیاد نیست، اما در فصل بهار که برف های کوه و اطراف این دریاچه آب می شود، عمق دریاچه افزایش چشمگیری دارد. همینطور طراوت بهار با رویش گیاهان وحشی این منطقه را دلچسب تر و زیباتر می کند و آب دریاچه هم بسیار زلال و سرد است.

دریاچه دریوک

در واقع ایــن دریاچه در منطقه ای بزرگتر به نام نمارســتاق قرار گرفته اســت. نمارستاق روستایی اســت کوهســتانی که در کوهپایه دماوند قرار گرفته است. این روستا را بیشتر از هر چیز به خاطر آب وهوای بسیار مطلوب و عالی ای که دارد می شناسند. دریاچه دریوک از ذوب شدن برف هایی که روی قله های اطراف بوده به وجود آمده و تنها منبع آب آن برف اســت. حتی در فصل بهار و تابستان نیز در قله های اطراف دریاچــه دریوک لکه هایی از برف و یخ به چشــم می آید. دریاچه دریوک زیستگاه پرندگان محلی زیادی است. اگر در فصل زمستان به این دریاچه ســفر کنید می توانید پرندگان زیبا و مهاجری مانند مرغابی و غاز را ببینید که از مناطق مختلف به این دریاچه می روند و منظره شــگفت آوری را به وجود می آورنــد. این دریاچه راه های دسترسی مناســب و محوطه های اتراق دارد و به دلیل برخورداری از چشم اندازهای طبیعی، مرغزارهای وسیع و استفاده های طبی، مورد توجه دوستداران طبیعت است.

یک روز به یادماندنی کنار دریاچه ها

کد خبر 783125

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha