سیاست تامین ارز زائران اربعین و اعلام زودهنگام آن از سوی بانک مرکزی موجب شده صف‌های طولانی خرید این ارز که سال‌های گذشته مشاهده شد، دیگر تکرار نشود و خرید ارز از بانک‌ها در کمتر از ۱۰ دقیقه انجام شود.

دینار - دلار

به گزارش همشهری آنلاین، در ایام اربعین حسینی که جمعیت عظیمی از مردم عازم کربلا هستند، تهیه ارز دغدغه بسیاری از زائران حسینی است. زائرانی که در سال‌های گذشته ساعت‌ها برای خرید ارز صف می‌کشیدند، یا ارزهای خود را آن طرف مرز و در شرایطی که دور از شأن هموطنان بود دریافت می‌کردند به این روش بانک مرکزی انتقاد داشتند.

بسیاری هنوز هم خاطره دریافت ارز از شکاف دیوراها را فراموش نکرده‌اند، همان ایام بارها در فضای مجازی از نحوه ارائه ارز به زائران سالار شهیدان انتقاد می‌شد. اما امسال سیاست تامین ارز زائران اربعین در بانک مرکزی تغییر کرد. بانک مرکزی برای حفظ شأن و منزلت زائران زمان فروش ارز را اعلام کرده و بر این اساس فروش ارز اربعین امسال از ۲۸ مردادماه شروع شده است و به اذعان مراجعه کنندگان برای خرید ارز، در مدت زمان ۱۰ دقیقه موفق شدند ارز مورد نیاز خود را دریافت کنند.

برای دریافت ارز اربعین ابتدا باید در سامانه سماح ثبت‌نام کرده و کد پیگیری را دریافت کنید. برای دریافت ارز حتماً به کد پیگیری نیاز دارید و افرادی که در سامانه سماح ثبت‌نام نکرده باشند، امکان دریافت ارز اربعین را نخواهند داشت.

متقاضیان پس از دریافت کد پیگیری می‌توانند با همراه داشتن اصل کارت ملی و گذرنامه یا برگه تردد اربعین به بانک‌های عامل مراجعه کرده و ارز خود را دریافت کنند. ارز اربعین تنها به زائران بالای ۱۸ سال تعلق می‌گیرد و متقاضیان خرید ارز اربعین تا ۱۴ شهریورماه فرصت دارند به شعب منتخب بانک‌های تجارت، ملی ایران، سپه، صادرات، پارسیان و پست بانک مراجعه کنند.

سرپرستان خانوار با در دست داشتن مدارک هویتی (کارت ملی و شناسنامه سرپرست خانوار و کارت ملی اعضای خانوار) و گذرنامه (یا برگه تردد اربعین) معتبر تمام افراد زائر خانواده، می‌توانند نسبت به خرید ارز اربعین از طریق بانک‌های تعیین‌شده اقدام نمایند.

درخواست فروش ارز برای افراد بالای ۱۸ سال با کنترل تطابق شماره ملی، شماره موبایل و کارت بانکی صورت می‌پذیرد و افراد ۵ تا ۱۸ سال نیز می‌توانند با شماره همراه والدین یا اعضای خانواده خود اقدام به خرید ارز کنند. همچنین بانک مرکزی بر اساس دستور رئیس جمهور در آخرین جلسه هیأت دولت، به جهت تسهیل امور زائران وام اربعین را به‌صورت قرض‌الحسنه به زائران پرداخت می‌کند.

بر اساس این گزارش فروش ارز (اسکناس) به زائرین به صورت دینار عراق حداکثر به مبلغ ۲۰۰ هزار دینار به هر زائر به قیمت حدود ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تا ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. فروش ارز اربعین به زائران، محدودیتی بابت فروش ارز مسافرتی در سال جاری برای متقاضیان ایجاد نمی‌کند.

کد خبر 782812
منبع: تسنیم

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ارز و طلا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha