پس از بررسی بقایای کشتی‌ای که در کارولینای شمالی پیدا شد و مربوط به قرن ۱۸ می‌شود، مشخص شد که این کشتی متعلق به بلک‌برد، از معروف‌ترین دزدان دریایی دنیاست.

دزدان دریای کارائیب

به گزارش همشهری آنلاین،  پس از بررسی بقایای کشتی‌ای که در کارولینای شمالی پیدا شد و مربوط به قرن ۱۸ می‌شود، مشخص شد که این کشتی متعلق به بلک‌برد، از معروف‌ترین دزدان دریایی دنیاست که سال‌های سال با غارت کشتی‌هایی که وارد آب‌های سواحل شمالی آمریکا می‌شدند، ترس و وحشت به دل همه انداخته بود.

باستان‌شناسان در این جست‌وجوها موفق به یافتن وسایل و جنگ‌افزارهای مختلفی ازجمله سه بمب خوشه‌ای شدند که مساحتی در حدود یک و نیم متر در ۹۲ سانتی‌متر از سطح زیر دریا را پوشش داده و هر لحظه امکان داشت یکی از آنها منفجر شود. پس از پیدا شدن یک دریچه شیشه‌ای کوچک مشخص شد که توپ‌ها از این دریچه و به طور پنهانی، بدون اینکه حتی کشتی مقابل از نیت آنها آگاه شود، به طرف هدف شلیک می‌شده است.

خطرناک‌ترین دزد دریایی دنیا

ادوارد تیچ، ملقب به بلک‌برد یا ریش سیاه که اصلیتی انگلیسی داشت، دزد دریایی بسیار معروف و البته بدنام و خشنی بود که از ویرجینیا تا کارائیب و اکثر سواحل آمریکای شمالی کشتی‌های بسیاری را غارت کرده بود. بلک‌برد در سال ۱۶۸۰ در شهر بریستول به دنیا آمد. فرار کردن از دست او با داشتن چهار کشتی و ۳۰۰ دزد دریایی گوش به فرمان و دوره دیده و البته بسیار خشن و خونخوار، غیرممکن بود. او نام کشتی‌ای را که همیشه خودش با آن سفر می‌کرد، کینه ملکه آنه گذاشته بود.

این دزد دریایی توانسته بود از این راه ثروتی چشمگیر به‌دست آورد که طبق بعضی از افسانه‌ها این گنجینه هنوز وجود دارد اما کسی موفق به کشف آن نشده است. حتی در کشتی او که به تازگی کشف شده است نیز مقدار بسیار کمی سکه و طلا پیدا شد که به نظر نمی‌رسد تمام چیزی باشد که او در این سال‌ها غارت کرد.

خطرناک ترین دزد دریایی چه کسی بود؟
اشیای پیدا شده منسوب به کشتی بلک برد توسط باستان شناسان

بلک‌برد در نوامبر سال ۱۷۱۸ توسط یک افسر نیروی دریایی انگلستان به نام رابرت ماینرد کشته شد. او پس از دستگیری بلک‌برد، سر او را از تنش جدا کرده و به نشانه پیروزی بر این دزد دریایی خطرناک، به دکل کشتی آویزان کرد و پس از آن جسدش را نیز به دریا انداخت.

کشتی با سر آویزان شده او همچنان در دنیا شناور بود تا اینکه پس از پنج ماه در اعماق اقیانوس، ناپدید شد. بعضی از افسانه‌ها می‌گویند شاید طلاهای بلک‌برد به دست این افسر افتاده باشند و بعضی دیگر می‌گویند بلک‌برد آنها را در خانه خود، جایی که هیچ‌کس مکان آن را نمی‌داند، پنهان کرده است.

روش این دزد دریایی در غافلگیری و غارت کشتی‌های مسافری و البته باربری که در آن زمان طلای بسیاری حمل می‌کردند، به قدری حساب شده و دقیق بود که او را به یکی از موفق‌ترین دزدان دریایی دنیا مبدل ساخته بود.

دزدی به روش بلک‌برد

در سیزدهم ژوئن، باستان‌شناسان در شمال کارولینا، دو لنگر کهنه از اعماق دریا پیدا کردند که پس از تحقیقات بیشتر مشخص شد که متعلق به کشتی بلک‌برد بوده است. آنها به دنبال پیدا کردن راز دزد ریش سیاه، پیروزی‌های پیاپی او و اینکه هیچ موجودی نمی‌توانست از دستش جان سالم به‌در ببرد، به زیر دریا رفتند و کشتی او و البته مهم‌تر از همه انبار مهمات او را یافتند.

آنها از سال ۱۹۹۶ تا به حال به دنبال این کشتی بودند و بالاخره پس از ۱۵ سال موفق به یافتن آن شدند. علاوه بر ابزار جنگی، آنها در این کشتی دو ناقوس، ظروف قدیمی، تعدادی سکه، دکمه لباس، تعدادی ورقه و ظروف طلا و مقداری لباس که گویا متعلق به خدمه بوده است، پیدا کردند.

به طور کلی وسایل، غنایم و عتیقه‌های یافته شده در این کشتی به ۲۵۰ هزار تکه می‌رسد که شامل موارد مختلفی می‌شوند. همین گروه از باستان‌شناسان توانسته بودند در سال ۲۰۰۵ هم ۱۱ توپ متعلق به این کشتی را پیدا کنند، اما موفق به پیدا کردن خود کشتی نشده بودند. لنگر اول پیدا شده سه متر و ۱۴ سانتی‌متر طول داشت و هر کدام از بازوهای آن دو متر و ۱۸ سانتی‌متر بودند.

خطرناک ترین دزد دریایی چه کسی بود؟
لنگر پیدا شده توسط کاوشگران

این لنگر که در اصل یک تن وزن داشت با چسبیدن خزه و جلبک و به خاطر زنگ‌زدگی وزنش به یک و نیم تن رسیده بود. لنگر دوم چهار متر طول داشت و هر بازوی آن دو و نیم متر می‌شد. تمام جزئیاتی که از این کشتی و در این پروژه به دست آمد چه از نظر تاریخی و چه از نظر اقتصادی بسیار بااهمیت است.

ویلد رامسینگ یکی از کاشفان این کشتی در مصاحبه با شبکه خبری دیسکاوری گفت: «تعداد ۲۴ توپ در داخل کشتی و پنج توپ خارج ازآن پیدا شد. چهار عدد از این توپ‌ها آماده پرتاب بوده و حتی یکی از آنها ۲۲ سانتی‌متر هم از جای خود بیرون آمده و به طور عمودی قرار گرفته بود، که هر لحظه امکان انفجار داشت.»

از جالب‌ترین سلاح‌هایی که در این کشتی پیدا شد، توپ‌های دوقلو بود که به وسیله چیزی شبیه به زنجیر یا میله به هم بسته شده بودند. کار این توپ‌های دوقلو به این صورت بود که وقتی به طرف هدف شلیک می‌شدند، در هوا چرخیده و با ضربه شدیدی که به کشتی مقابل وارد می‌کردند، باعث شکافتن قسمت زیادی از آن می‌شدند.

البته روش بلک‌برد به این صورت بود که این توپ‌ها را مستقیم به دیوار کشتی نمی‌زد تا باعث غرق شدن آن شود بلکه با پرتاب آن به سمت دکل‌ها و بادبان‌ها سعی در ترساندن کسانی که در کشتی بودند، داشت تا آنها به سرعت هر چه داشتند رها کرده و فرار کنند و او به راحتی بتواند اموالشان را غارت کند.

اگر کشتی غرق می‌شد کار افراد بلک‌برد بسیار سخت بود زیرا برای پیدا کردن غنایم باید جان خود را به خطر انداخته و به اعماق اقیانوس می‌رفتند و بلک‌برد هم نمی‌خواست افراد خود را به این شکل از دست بدهد. بطری‌هایی در انبار کشتی پیدا شدند که داخل آنها با خرده‌های آهن و شیشه پر شده بود و این‌طور که به نظر می‌رسد بلک‌برد، آنها را به وسیله اسلحه‌ای فتیله‌ای و مخصوص به طرف کشتی‌ها پرتاب می‌کرد.

با شدتی که بطری‌ها به کشتی برخورد می‌کردند شکسته شده و خرده‌های آهن و شیشه داخل آن مانند ترکش عمل می‌کرد. برخی از این بطری‌ها مانند کوکتل مولوتف دارای فتیله بود که همان را روشن کرده و پرتاب می‌کردند که البته برای این کار باید فاصله تا کشتی مقابل بسیار کم بود.

سازمان میراث جهانی آمریکا فهرستی از تمام وسایل به دست آمده از این کشتی تهیه کرده و قرار شد تا پس از اتمام تحقیقات و آزمایشات، برای بازدید عمومی در موزه ملی تاریخ قرار داده شوند.

کد خبر 782464
منبع: همشهری سرنخ

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha