مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۸
۱ نفر

اپل یک شرکت مشهور است که در زمینه طراحی و ساخت لوازم کامپیوتر فعالیت می‌کند. تنها یک خبر از عرضه محصول جدید این شرکت کافی است تا هزاران نفر را برای خرید نوآوری‌های اپل، ساعت‌ها جلوی ویترین فروشگاه‌ها منتظر نگه دارد.

اپل

به گزارش همشهری آنلاین، اما اپل که امروزه با محصولاتی مانند آی‌پاد، آی‌مک، مک‌بوک و آیفون هر روز بر محبوبیت خود در میان دوستدارانش می‌افزاید، راهی طولانی برای رسیدن به این نقطه پیموده است. اپل هم‌اکنون به تولید سخت‌افزارهای نوین دارای طراحی صحیح شهرت دارد اما در سال ۱۹۷۶ که کار خود را آغاز کرد، از علاقه استیون جابز و استیو وزنیاک برای گسترش کامپیوترهای خانگی که همه مردم قادر به خرید آن باشند، نشأت گرفت.

یاران دبستانی

استیو وزنیاک و استیو جابز در دبیرستان با یکدیگر دوست بودند و در واقع این دوستی و علاقه مشترک هر دوی آنان به الکترونیک، بعدها پایه‌گذار یکی از بزرگ‌ترین و معتبرترین شرکت‌های کامپیوتری جهان یعنی اپل شد.  

این دو دوست پس از پایان دوره دبیرستان با یکدیگر در تماس بودند و سرنوشت مشترک، آنها را بیشتر به یکدیگر نزدیک می‌کرد. هر دو از کالج ترک تحصیل کرده و در «سیلیکون ولی» جایی که مرکز صنایع کامپیوترسازی آمریکاست، شغلی به دست آورده بودند.

وزنیاک گاهی اوقات در زمینه طراحی کامپیوتر کارهای کوچکی انجام می‌داد تا اینکه در سال ۱۹۷۶ توانست اولین کامپیوتر اپل را که از آن به عنوان «اپل یک» نام برده می‌شود، طراحی کند.    در برابر ذهن خلاق وزنیاک، جابز توانایی بسیار خوبی در بازاریابی و ترسیم آینده داشت.

بفرمایید سیب ؛ نام اپل از کجا آمد؟

جابز به وزنیاک اصرار کرد که تلاش کنند کامپیوتر طراحی شده را به فروش برسانند و به این ترتیب بود که در اول آوریل ۱۹۷۶ شرکت اپل متولد شد. با این حال «اپل یک» در بازار چندان جدی گرفته نشد و شرکت تا ۱۹۷۷ یعنی زمانی که  «اپل دو» در یک بازار محلی کامپیوتر به نمایش درآمد، اوج گرفتن خود را آغاز نکرد.

اپل دو اولین کامپیوتر شخصی بود که دارای کیس پلاستیکی و گرافیک رنگی بود و در واقع وسیله‌ای تأثیرگذار در بازار تکنولوژی محسوب می‌شد. بالا رفتن میزان درخواست مصرف‌کنندگان سبب افزایش تولید اپل دو شد. معرفی محصول جدید شرکت اپل در اوایل سال ۱۹۷۸ موج جدیدی را در دنیای تکنولوژی ایجاد کرد. این محصول ارزان‌تر از اپل دو بود و همچنین فلاپی درایو داشت که استفاده از کامپیوترهای شخصی را بسیار راحت‌تر می‌کرد.

هنگامی ‌که اپل سه به بازار عرضه شد، اپل چندین هزار کارمند داشت و در حال فروش محصولات خود به خارج از آمریکا بود. با وجود این موفقیت‌ها، اپل تعدادی مدیر باتجربه و محقق جدید استخدام کرد که برای عضویت در هیأت مدیره این شرکت برگزیده شده بودند.  

بعدها مدیران جدید این شرکت، مردم را متقاعد کردند که اپل یک کمپانی واقعی است. در سال ۱۹۸۱ اپل با مشکلاتی روبه‌رو شد، بازار اشباع شده از انواع محصولات کامپیوتری، کمپانی اپل را در فروش محصولاتش با مشکل مواجه کرد و اپل مجبور شد ۴۰ نفر از کارمندانش را اخراج کند.

بفرمایید سیب ؛ نام اپل از کجا آمد؟
استیو وزنیاک و استیو جابز

وزنیاک در یک حادثه هواپیمایی صدمه دید و برای مدتی مجبور به ترک و کناره‌گیری از اپل شد و به این ترتیب بود که جابز ریاست کمپانی اپل را برعهده گرفت. اپل در قرن بیستم سال‌هایی را گذراند که به آن لقب دوران طلایی شرکت اپل را داده‌اند.  

در سال ۱۹۸۹ اپل به ارائه مدل جدیدی از رایانه‌های قابل حمل پرداخت که دارای باتری‌های دو ساعته، صفحه مانیتور ۱۹اینچی و ‌هارددیسک ۲۰ مگابایتی بودند. این نوت‌بوک‌ها سود بسیار خوبی را نصیب این شرکت کرد.  در طول دهه ۹۰ میلادی اپل خط تولید خود را گسترش داد اما ظاهرا دوران طلایی این شرکت دوام چندانی نداشت.

تنوع محصولات اپل و هزینه تولید این محصولات گوناگون، شرکت را با مشکلات زیادی مواجه کرد. در همین زمان بود که مایکروسافت با ارائه ویندوز و تبلیغات بسیار درباره آن، کاربران رایانه‌ها را متقاعد کرده بود که استفاده از ویندوز، کار در دنیای تکنولوژی را بسیار راحت‌تر می‌کند.  

شرکت اپل در اوایل دهه ۹۰ به‌ دلیل هزینه‌های بالای خود و افزایش محبوبیت مایکروسافت، تصمیم گرفت برای باقی ماندن در دنیای کامپیوتر، مکینتاش را بازنویسی کند زیرا این شرکت نمی‌توانست پاسخگوی نیازهای کاربران کامپیوتر در آن زمان باشد. اپل در سال ۱۹۹۴ برای بقای خود کوشید با شرکت‌های رقیب خود یعنی موتورولا و IBM همکاری کند و امید داشت که با این همکاری از رقیب خود یعنی مایکروسافت، پیشی بگیرد.  

رایانه جدید ترکیبی بود از نرم‌افزار اپل و سخت‌افزار شرکت‌های موتورولا و IBM. این اتحاد رقبای قدیمی، مردم را شگفت‌زده کرد. با این حال اپل زمانی توانست از بحران خارج شود که استیو جابز را در سال ۱۹۹۷ به عنوان مدیرعامل شرکت مجددا منصوب کرد. جابز دست به اصلاحات گسترده‌ای زد که سبب شد اپل به یکی از پرطرفدارترین شرکت‌های کامپیوتری تبدیل شود و خبرهای جدید در مورد محصولات این شرکت طرفدارانش را به هیجان بیاورد.

استیو جابز، نجات‌دهنده همیشگی

زندگی استیو جابز، مؤسس و مدیر موفق شرکت اپل از ابتدا تا زمان حیاتش دستخوش تحولات بسیاری بوده است. او نخستین کسی بود که به گسترش مفهوم رایانه خانگی بسیار کمک کرد. اما آنچه استیو جابز را از یک خانواده معمولی در کالیفرنیا به مدیر موفق‌ترین شرکت‌های دنیا مانند اپل و پیکسار تبدیل کرد، بدون‌شک هوش، بینش عمیق و تلاش همیشگی وی در طول زندگی‌اش بود. وی در سال ۱۹۵۵ در سانفرانسیسکو به دنیا آمد.

بفرمایید سیب ؛ نام اپل از کجا آمد؟

 استیو در خانواده‌ای متولد شد که تصمیم گرفتند وی را به فرزندخواندگی بدهند. بدین‌ترتیب بود که استیو توسط پل و کلارا جابز به فرزندخواندگی پذیرفته شد. یکی از علاقه‌مندی‌های پل جابز خودرو  بود که گاهی اوقات برای تفریح اتومبیل تعمیر می‌کرد. خانواده جابز زندگی سختی داشتند، با این حال وقتی استیو جوان در کالج رید پذیرفته شد، والدینش تمام پس‌انداز خود را برای تحصیل وی هزینه کردند.

اما استیو تنها برای یک ترم به کالج رفت و سپس ترک تحصیل کرد اما مدتی بیشتر در کالج ماند و از اتاق‌های همکلاسی‌های خود برای خوابیدن استفاده می‌کرد چون هیچ پولی برای گذران زندگی نداشت. استیو مدتی پس از ترک کالج در تابستان ۱۹۷۴ برای یادگیری درباره مذاهب شرقی به هند رفت.

وی در سال ۱۹۷۵ به گروهی ملحق شد که فعالیت‌هایی در زمینه کامپیوتر انجام می‌دادند. عضویت در این گروه همراهی مجدد وی را با استیو وزنیاک به همراه داشت که در دبیرستان با یکدیگر دوست و هر دو علاقه‌مند به الکترونیک بودند. در واقع استیو علاقه خاص خود را به کامپیوتر در ۱۲ سالگی کشف کرد، زمانی که برای نخستین بار اولین دستگاه کامپیوتر زندگی‌اش را دید.

 استیو جابز تحت تأثیر قرار گرفت و متوجه شد این همان کار و رشته موردعلاقه‌اش است که می‌بایست در آینده آن‌ را دنبال کند. در واقع او از بچگی علاقه‌اش را به الکترونیک و وسایل کوچک مکانیکی نشان می‌داد. هنگامی‌ که وزنیاک و جابز یکدیگر را ملاقات کردند هر دو در «سیلیکون ولی»  در کالیفرنیا کار می‌کردند و هر دو کالج را ترک کرده بودند.

در آن هنگام وزنیاک در تلاش بود تا کامپیوتر کوچک‌تری طراحی کند تا استفاده از آن برای کاربران راحت‌تر باشد. در کنار هوش سرشار وزنیاک، جابز پتانسیل و قدرت خاصی برای بازاریابی داشت و این‌گونه بود که این دو نفر در سال ۱۹۷۶ یک شرکت کامپیوتری جدید را تاسیس کردند و نام آن را اپل نامیدند. جابز متوجه شده بود که شکاف بزرگی در بازار کامپیوتر آن زمان وجود دارد. کامپیوترهایی که در آن زمان ساخته می‌شدند، بسیار بزرگ بودند تا اندازه‌ای که می‌توانستند یک اتاق را پر کنند.

این کامپیوترها بسیار گران بودند و امکان این وجود نداشت که هر فردی بتواند در خانه خود کامپیوتر شخصی داشته و قادر به خرید آن باشد. جابز و وزنیاک بر این نکته تمرکز کردند که همراه با پیشرفت‌های الکترونیکی می‌توان کامپیوترهایی ساخت که از نظر اندازه کوچک‌تر و در عین حال نسبت به بقیه کامپیوترها از قدرت بیشتری برخوردار باشند. این تفکر باعث به وجود آمدن اپل دو شد که در بازار کامپیوتر تأثیر بزرگی داشت و فروش بسیار خوبی نیز با خود به همراه داشت و برای جابز و وزنیاک موفقیت بزرگی محسوب می‌شد.

 البته مدل‌های بعدی شرکت اپل فروش خوبی نداشتند چون شرکت‌های رقیب اپل به‌خصوص IBM کامپیوترهای شخصی را تولید می‌کردند که نسبت به کامپیوترهای اپل قیمت کمتری داشتند. به این ترتیب بود که اپل در ۱۹۸۳ نیمی از بازار خود را به شرکت رقیب یعنی IBM واگذار کرد. اما اپل دست از تلاش برنداشت، ایده‌های نو و جالب این شرکت در سال ۱۹۸۴ کامپیوتر مکینتاش را به همراه آورد. این کامپیوتر برای اولین بار موس را وارد دنیای کامپیوتر کرد و همچنین عمل کلیک کردن روی یک آیکون را به دنیای تکنولوژی هدیه داد.

با وجود نوآوری‌های بسیار مکینتاش در بازار فروش خوبی نداشت و رفتن جابز را از شرکت اپل به همراه داشت، گرچه اسم او به عنوان رئیس هیأت‌مدیره در این شرکت باقی ماند. جابز پس از رفتن از اپل با استفاده از برخی کارمندان سابق این شرکت، کمپانی جدیدی به نام نکست (NeXT)‌ تاسیس کرد. این شرکت کامپیوتری را روانه بازار کرد که در ابتدا واکنش‌های بسیار خوبی را به همراه داشت.

بفرمایید سیب ؛ نام اپل از کجا آمد؟

این محصول، سرعت خوب، گرافیک تصویری بالا و سیستم صوتی قوی داشت. اما برخلاف واکنش‌های خوب اولیه، کامپیوتر نکست هرگز در بازار موفق نشد. این کامپیوتر بسیار پرهزینه بود و صفحه سیاه و سفید آن چندان جذاب نبود. از سوی دیگر این کامپیوتر راحت به کامپیوترهای دیگر وصل نمی‌شد و هنگام استفاده از نرم‌افزارهای کامپیوتری به مشکل برمی‌خورد و استفاده از آن برای کاربر راحت نبود. البته استیو جابز اهل تسلیم شدن نبود و نکست پایان کار او محسوب نمی‌شد.  

وی در سال ۱۹۸۶ کمپانی کوچکی را خرید که پیکسار نامیده می‌شد. پیکسار در زمینه انیمیشن کامپیوتری به صورت تخصصی فعالیت می‌کرد. فعالیت‌های این کمپانی به تولید فیلم انیمیشن «توی استوری» در دهه ۹۰ انجامید که به نوعی انقلابی در تولید انیمیشن کامپیوتری محسوب می‌شد. این نخستین موفقیت پیکسار نبود و هنوز هم انیمیشن‌های تولید شده توسط این شرکت اتفاق‌های بزرگی در صنعت سینما تلقی می‌شوند. با این حال والت‌دیزنی تمامی سهام شرکت پیکسار را به مبلغ ۴/۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۶ خریداری کرد.  

در سال ۱۹۹۶ شرکت اپل، نرم‌افزار نکست را خریداری کرد و جابز به این شرکت بازگشت. بازگشتی که با موفقیت‌های پی‌درپی اپل همراه بود. طی سال‌های بعد علاوه بر محصولات اپل که هر بار بازار تکنولوژی دنیا را شگفت‌زده می‌کرد، خبرسازترین کار این شرکت، همکاری آن با مایکروسافت بود.

محصولات اپل مانند اپل استور، ‌آی‌بوک و آی‌مک با استقبال مردم و متخصصان کامپیوتر روبه‌رو شدند، این موفقیت‌ها در قرن اخیر با معرفی محصولاتی مانند ‌آی‌فون و ‌آی‌پد ادامه یافته است. در واقع استیو جابز امروز به عنوان نجات‌دهنده شرکت اپل معروف شده است. می‌توان گفت یکی از بهترین ایده‌هایی که به دلیل اصرار و علاقه شخصی وی پا گرفت، آی‌پاد بود که امروزه هنوز هم جزو محصولات موفق شرکت اپل است.

نام این سیب معروف از کجا آمد؟

بسیاری از مردم عنوان اپل را برای یک شرکت کامپیوتری نامی شگفت‌انگیز توصیف می‌کنند. در دنیای تجارت و تکنولوژی هم کمتر شرکتی را پیدا می‌کنید که نام و نشان تجاری یکسانی داشته باشد. به هر حال کسی که این نام جالب و شگفت‌انگیز را برای اپل انتخاب کرد کسی جز استیو جابز نبود. گفته می‌شود جابز چند ماه از سال را در یک مزرعه کوچک می‌گذراند و بدون مزد در آنجا کار می‌کرد.

در سال ۱۹۷۶ وقتی پس از مدتی اقامت در آن مزرعه نزد استیو وزنیاک بازگشت، نام اپل را برای شرکت به ارمغان آورد. با وجود این داستان نظرات مختلفی درباره انتخاب نام شرکت اپل وجود دارد. بعضی می‌گویند این نام احتمالا از علاقه استیو جابز به نهال‌های سیب آمده است.

عده‌ای نیز بر این عقیده استوارند که وی نام اپل را به این دلیل انتخاب کرد که این اسم در دفتر راهنمای تلفن پیش از نام آتاری قرار می‌گرفت. اما برخی نیز معتقدند وی این نام را در ستایش شرکت موسیقی اپل که آلبوم‌های گروه بیتلز را منتشر می‌کرد، برگزید.

بفرمایید سیب ؛ نام اپل از کجا آمد؟

به هر حال صرف‌نظر از منشأ و مبدأ پیدایش نام اپل، وقتی استیو جابز آن را به وزنیاک پیشنهاد کرد وی می‌دانست که آنها احتمالا دیر یا زود با شرکت موسیقی اپل دچار مشکل خواهند شد. با این وجود آنها نتوانستند نامی بهتر برای شرکت کامپیوتری خود بیابند و این اسم برگزیده شد. بعدها نگرانی‌های وزنیاک تحقق پیدا کرد و در سال ۱۹۸۹ شرکت اپل توسط شرکت موسیقی اپل به دلیل نقض نام تجاری این شرکت مورد تعقیب قانونی قرار گرفت و مجبور به پرداخت غرامت شد.

استیو جابز در نهایت بر اثر عوارض ناشی از سرطان لوزالمعده در ۵ اکتبر ۲۰۱۱ در سن ۵۶ سالگی درگذشت.

کد خبر 782132
منبع: همشهری سرنخ

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha