محققان آمریکایی دریافتند 22 نفر بزرگسال مبتلا به آرتروز متوسط تا شدید زانو که به‌مدت 12 هفته از داروی به‌دست آمده از برخی علف‌های دریایی استفاده کرده بودند توانستند مصرف داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی نظیر آسپرین، ایبوپروفن و دیکلوفناک را کاهش داده و در کنار آن توانایی راه‌رفتن و دامنه حرکات مفصل زانو هم به شکل چشمگیری در آنها بهبود پیدا کرده است.

محققان معتقدند تحقیقات بیشتری مورد نیاز است تا ثابت شود این داروی مشتق از گیاهان دریایی به نام آکوامین واقعا می‌تواند در نقش یک ضد‌درد مؤثر در بیماران مبتلا به آتروز زانو عمل کند.

در این تحقیق 22 بیمار مسن مبتلا به نوع شدید آرتروز زانو که دچار تخریب وسیع غضروف مفصل شده بودند انتخاب شده و به‌طور تصادفی به‌مدت 12 هفته به برخی از آنها داروی آکوامین و به سایرین دارونما(پلاسبو) داده شد. در 2 هفته نخست پس از درمان از تمام بیماران خواسته شد تا مقدار مصرفی داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی‌شان را به‌مدت 2 هفته به نصف کاهش داده و سپس به‌طور کامل مصرف داروهای مذکور را قطع کنند.

در انتها مشخص شد افرادی که از آکوامین استفاده کرده بودند می‌توانستند مدت زمان بیشتری راه بروند و دامنه حرکات زانو نیز در آنها به وضوح افزایش یافته بود. درد 6 بیمار نسبت به قبل افزایش یافته بود که از این تعداد 5 نفر دارونما و فقط یک نفر آکوامین دریافت کرده بودند.

البته محققان اشاره داشتند که آکوامین نمی‌تواند به‌طور کامل جایگزین داروهای قبلی شود و در این زمینه نیاز به تحقیقات بیشتر احساس می‌شود اما قدر مسلم  داروی آکوامین در تخفیف علائم آرتروز زانو مؤثر بوده است.

کد خبر 78113

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز