عربستان و امارات سرمایه‌گذاری عظیمی را با تمرکز روی فناوری هوش مصنوعی انجام داده‌اند.

هوش مصنوعی 1

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از فایننشیال تایمز، عربستان و امارات برای خرید هزاران چیپ پیشرفته انویدیا با شرکت‌های بزرگ تکنولوژی رقابت می‌کنند.

امارات همچنین به تازگی مدل زبانی بزرگی را به‌صورت منبع‌باز عرضه کرده و به‌دنبال ساخت یک ابرکامپیوتر است. عربستان نیز به‌دنبال ساخت یک مدل زبانی بزرگ است. به‌گفته استارت‌آپ‌های اروپایی، این دو کشور ثروتمند پیشنهادهای وسوسه کننده‌ای برای دسترسی به استعدادها و تکنولوژی آنها ارائه می‌کنند.
افراد مطلع به فایننشیال تایمز گفته‌اند که عربستان حداقل ۳ هزار چیپ H100 انویدیا را از طریق مؤسسه تحقیقاتی دانشگاه علوم و تکنولوژی شاه عبدالله (Kaus t) خریداری کرده است. هرکدام از این پردازنده‌های پیشرفته انویدیا حدود ۴۰ هزار دلار قیمت دارند.
امارات هم به تازگی هزاران چیپ انویدیا را خریداری کرده و مدل زبان بزرگ متن بازی به نام فالکون (Falcon) را تحت مالکیت خود دارد. این مدل زبانی متعلق به مؤسسه تکنولوژی مصدر سیتی (Masdar City) در ابوظبی است.

بیشتر بخوانید:

هفته گذشته نیز فایننشیال تایمز گزارش داد که شرکت‌های تکنولوژی چین ازجمله تنسنت و علی‌بابا هم به‌دنبال خرید چیپ‌های پیشرفته انویدیا هستند.
پیشرفته‌ترین مدل‌های بزرگ زبانی (LLMها)، تحت مالکیت شرکت‌های آمریکایی ازجمله گوگل و اوپن‌ای‌آی هستند. این دو شرکت ازجمله بزرگ‌ترین خریداران چیپ‌های H100و A100به‌حساب می‌آیند.

کد خبر 780868

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha