شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۸۸ - ۰۶:۵۸
۰ نفر

ترجمه - زهرا صدری: اسناد منتشر شده نشان می‌دهند که بیل کلینتون، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا حدود 6 میلیون دلار، از سخنرانی‌های خود در کشور‌های خارجی به دست آورده است.

 اسناد مالی هیلاری ردهام کلینتون، وزیر امور خارجه، حاکی از آن است که همسر او بیل کلینتون در سال گذشته، درآمدی حدود 6 میلیون دلار از سخنرانی‌های خود به دست آورده که تقریبا کل آن از شرکت‌های خارجی بوده است.

مدارک خبرگزاری آسوشیتدپرس نشان می‌دهند که مبلغ 6/4میلیون دلار از 7/5 میلیون دلاری که رئیس جمهور اسبق آمریکا از سخنرانی‌های خود به دست آورده، از سخنرانی در کشور‌های خارجی بوده است. این موارد شامل بانک ملی کویت، شرکت‌ها و گروه‌های مختلف در کانادا، آلمان، هند، مالزی، مکزیک، پرتغال و شرکت‌های هنگ کنگی بوده است.طبق اسنادی که سال گذشته به‌عنوان بخشی از موافقتنامه مجلس و هیلاری کلینتون به‌عنوان نامزد وزیر امور خارجه ارائه شد، بسیاری از شرکت‌ها علاوه بر پرداخت حق الزحمه سخنرانی‌های بیل کلینتون، مبلغ قابل توجهی نیز برای مؤسسه خیریه کلینتون پرداخت می‌کردند. این توافق به‌منظور جلوگیری از بروز اختلاف بین مؤسسه خیریه رئیس‌جمهور سابق و شغل جدید همسر وی به‌عنوان دیپلمات ارشد آمریکا صورت پذیرفته است.

هیلاری کلینتون که برای تایید عنوان نامزدی‌اش برای وزارت خارجه باید در این باره به کنگره آمریکا پاسخ و توضیح می‌داد در گزارش خود گفته‌است، علاوه بر حق‌الزحمه‌هایی که بیل کلینتون از سخنرانی هایش دریافت می‌کند، دارایی مشترک بین1/6 میلیون دلار و 3/30میلیون دلار از روی اعتماد کورکورانه و به‌صورت نقدی به دست آورده است. از سوی دیگر ارزش حساب‌های بیمه و بازنشستگی او نیز بین یک‌میلیون و 2/5 میلیون دلار است.مدارک نشان می‌دهند که هیلاری کلینتون درآمدی بین 50 تا 100 هزار دلار از حق التالیف کتاب خاطرات خود در سال 2003 کسب کرده است.

بیل کلینتون نیز در سال 2004 مبلغی بین 100هزار تا یک میلیون دلار از حق‌التالیف کتاب زندگینامه خود به دست آورده است.کلیه مقامات ارشد دولت اوباما باید جزئیات مالی شخصی خود ، همسر و فرزندانشان که هر ساله به روز می‌شود را اعلام کنند. جیکوب لئو  و  جیمز استینبرگ که به‌عنوان معاونان هیلاری کلینتون در وزارت امور خارجه انتخاب شده‌اند نیز فرم‌های جزئیات مالی خود را پر کرده اند. لئو که یکی از مقامات دولت کلینتون، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا بود، اخیرا ریاست « سرمایه‌گذاران متناوب سیتی گروپ» را برعهده گرفته است.

او در سال 2008 درآمدی بیش از یک میلیون دلار داشته است. همچنین او سرمایه‌گذاری‌های بسیار زیادی - بین 50 تا 100‌هزار دلار - در قراردادهای اسرائیلی نیز داشته است.استینبرگ یکی دیگر از مقامات دولت کلینتون است که در دانشگاه تگزاس تدریس می‌کند. او در سال 2008 مبلغ 35 هزار دلار از سخنرانی‌های خارجی خود به دست آورد که شامل سخنرانی در 3 افتتاحیه شرکت‌های رسانه‌ای ژاپنی و یک مورد ‌ افتتاحیه پیمان صنایع هند در دهلی نو است.
 طبق اسناد ارائه شده توسط هیلاری کلینتون، بیشترین درآمد، مربوط به سخنرانی‌های خارجی است.

بیل کلینتون تنها برای حضور در5 برنامه مبلغ 25/1 میلیون دلار دستمزد دریافت کرد. این شرکت، پوشش برنامه‌های آموزشی و انگیزشی در اطراف آمریکای شمالی را برعهده دارد.مدارک موجود نشان می‌دهند که کلینتون تنها برای یک سخنرانی برای این شرکت که در ماه ژوئن 2008 در ادمونتون ارائه شد، مبلغ 525 هزار دلار دریافت کرد که این مبلغ بیشترین دستمزد برای یک برنامه در سال گذشته محسوب می‌شد. او در برنامه بعدی خود مبلغ 200 هزار دلار به دست آورد و برای هرکدام از 3 برنامه بعدی خود نیز 175 هزار دلار دریافت کرد.شرکت هنگ کنگی - نیرو محرکه هیبریدی اتومبیل - نیز مبلغ 300 هزار دلار در 4 دسامبر 2008 به کلینتون پرداخت کرد.

25 روز بعد یعنی در29 دسامبر رئیس شرکت هنگ کنگی، جک اکسی دنگ، مبلغ 25 هزار دلار را به‌صورت نقد به تری مک اولیف- شخص مورد اعتمادهیلاری کلینتون در مبارزات انتخاباتی ایالت ویرجینیا- اهدا کرد.براساس مدارک مرکز پاسخگویی سیاسی آمریکا که سوابق مالی سیاستمداران این کشور را بررسی می‌کند، این شرکت هنگ کنگی حداقل مبلغ 100 هزار دلار در سال 2008 برای افراد صاحب نفوذ در امور مهاجرت پرداخت کرده است.سایر حق الزحمه‌هایی که کلینتون در سال 2008 از شرکت‌های خارجی دریافت کرده به شرح زیر است:

- 450 هزار دلار از شرکت AWD، شرکت خدمات مالی بین‌المللی مستقر در آلمان.

- 350 هزار دلار از بانک ملی دولت کویت. براساس اطلاعات فاش شده مؤسسه خیریه، دولت کویت علاوه بر این مبلغ، بین یک تا 5 میلیون دلار نیز به مؤسسه خیریه کلینتون اهدا کرده است.

- 300 هزار دلار از گروه سرمایه‌گذاری اس‌ای از سی وی. این شرکت که در مکزیک مستقر است، در زمینه‌های مالی و اعتباری فعالیت می‌کند. طبق مدارک مؤسسه خیریه کلینتون، کارلوس برمر گاتیرز- نماینده ریئس جمهور مکزیک -یکی از اهداکنندگان برجسته مؤسسه خیریه کلینتون است که مبلغی بین250 هزار تا 500 هزار دلار به این مؤسسه اهدا کرده است.

- 250 هزار دلار از مؤسسه کنترل رسانه در آلمان Gmbh. کارلهیز کوگل مؤسس وتهیه‌کننده برجسته دنیا در ساخت برنامه‌های سرگرم‌کننده است که مبلغ 100 هزار تا 250 هزار دلار به مؤسسه خیریه کلینتون اهدا کرده است.

- 200 هزار دلار از شرکت سهامی پترا. براساس مدارک موجود، مؤسسه خیریه سخار که توسط ونود سخار- مولتی میلیونر مالزیایی- اداره می‌شود بین 250 هزار تا 500 هزار دلار به مؤسسه خیریه کلینتون اهدا کرده است.علاوه بر درآمدهای خارجی، بیل کلینتون بیش ازیک میلیون دلار از سخنرانی‌های داخلی خود به دست آورده  است.

 نیوزویک – 27 ژانویه 2009

کد خبر 78084

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز