یکی از مواردی که در رشد و تقویت گیاهان آپارتمانی نقش مهمی دارد، استفاده از کود مناسب است که در این مطلب به آن پرداخته‌ایم.

گیاه

به گزارش همشهری آنلاین، امروزه با گسترش آپارتمان‌نشینی و از بین رفتن حیاط و باغچه‌ها، مردم دوست دارند که در محیط آپارتمان از گل‌های زیبا و سبز استفاده کنند تا بتوانند حس طراوت و تازگی را در محیط کوچک خانه ایجاد کنند. اما نگهداری از گیاهان در آپارتمان کار ساده‌ای نیست و نیاز به رعایت نکات خاصی دارد تا گیاهان همیشه سرحال باشند و بتوانند به منزل شما طراوت ببخشند. عوامل مختلفی ازجمله نور، خاک مناسب، کود، میزان آبیاری و... در نگهداری از گیاهان آپارتمانی نقش دارند.

دادن کود کافی و مناسب برای گیاهان بسیار اهمیت دارد؛ زیرا کود دارای درصد زیادی از نیتروژن، فسفر، پتاسیم و مواد آلی است که موجب رشد مناسب گیاهان می‌شود. از طرفی اگر کوددهی به صورت اشتباه انجام شود، به گیاه آسیب می‌زند و تاثیر عکس روی گیاه خواهد داشت. در این مطلب به نکات مهم درباره کود گیاهان آپارتمانی پرداخته‌ایم؛ پس در ادامه با ما همراه باشید.

نکات کلی درباره کوددهی

اولین موردی که باید قبل از کود دادن به گیاه به آن توجه کنید، این است که خاک گلدان رطوبت کافی داشته باشد. بهترین زمان برای دادن کود به گیاه یک روز بعد از آبیاری گیاه است؛ زیرا کودها معمولا درصدی نمک در ترکیباتشان دارند و اگر خاک گیاه خشک باشد و رطوبت کافی را نداشته باشد، کود موجب سوختگی ریشه و ساقه گیاه شما خواهد شد؛ بنابراین حتما یک یا دو روز بعد از آبیاری به گیاه کود بدهید.

ـ دومین مورد زمان دادن کود به گیاه است که بسیار اهمیت دارد. بهتر است کوددهی زمانی انجام شود که هوا خنک باشد. به خصوص در فصل تابستان که هوا گرم است، اصلا نباید در طول روز به گیاه کود بدهید. سعی کنید هنگام غروب آفتاب و یا شب این کار را انجام بدهید که هوا خنک‌تر است. به این ترتیب کود گیاه شما را نمی‌سوزاند و برای خاک مفید خواهد بود.

سعی کنید کوددهی را در فصل رشد گیاهان یعنی فصل بهار و تابستان که بیشترین فعالیت رویشی را دارند، انجام بدهید. بهتر است در فصل پاییز و زمستان به گیاهان استراحت بدهید و کوددهی را انجام ندهید.

استفاده بیش از حد و بی‌مورد از کود موجب رشد بیشتر گیاهان نمی‌شود، برعکس ممکن است با این کار گیاهان را نابود کنید.

اگر از کودهای مایع یا پودری برای گیاهان استفاده می‌کنید، بهتر است بدانید که این کودها شیمیایی هستند؛ بنابراین حتماً به مقدار توصیه شده روی محصول توجه کنید و یا مقداری کمتر از آن را در آب حل کنید و ماهی یک‌بار به میزان لازم به گیاهان خود بدهید.

کود مناسب گیاهان آپارتمانی

کودهای مناسب گیاهان با توجه به نوع ترکیب، مواد معدنی و نحوه تولیدی که دارند، با هم متفاوت هستند. برخی از کودها برای گیاهان برگی و زینتی و بعضی دیگر برای پرورش گل‌ها و درختان میوه که در باغ هستند، مناسبند. برای اینکه بدانید چه کودی برای گیاه مورد نظر شما مناسب است، شناخت گیاه بسیار اهمیت دارد. کودهایی که برای گیاهان آپارتمانی استفاده می‌شوند، شامل کودهای شیمیایی، کودهای آلی یا ارگانیک و کودهای بیولوژیک یا زیستی هستند.

یکی از بهترین کودهای مناسب برای گیاهان آپارتمانی، کود ۳۶ ـ ۱۲ ـ ۱۲ است که از مشهورترین کودهای npk است. این کود شامل ازت، فسفر، پتاسیم، آهن، روی، منگنز و ریزمغذی‌هایی است که برای رشد گیاهان بسیار مناسب است. ویژگی مهم این کود داشتن میزان زیاد پتاسیم است، به همین دلیل به آن کود پتاس یا دارای پتاسیم بالا هم می‌گویند. کود ۳۶ ـ ۱۲ ـ ۱۲ فاقد کلر و عناصر سنگینی است که موجب سوختگی گیاه می‌شوند و به دلیل خاصیت انحلال پذیری‌اش، جذب بسیار بالایی در گیاه دارد و موجب شوری خاک نمی‌شود. این کود همچنین به دلیل میزان کم ازت می‌تواند رنگ ابلق گیاهان را حفظ کند. شما می‌توانید کود ۳۶ ـ ۱۲ ـ ۱۲ را از گلخانه‌ها به صورت بسته‌بندی تهیه کنید.

در ادامه مطلب برخی از گیاهان آپارتمانی را که استفاده از کود ۳۶ ـ ۱۲ ـ ۱۲ برای آن‌ها مفید است، معرفی می‌کنیم.

سانسوریا

یکی از گیاهان زیبای آپارتمانی گیاه سانسوریاست که در بیشتر آپارتمان‌ها حضور دارد و یک گل زینتی محسوب می‌شود. کود ۳۶ ـ ۱۲ ـ ۱۲ به دلیل داشتن ازت پایین برای سانسوریا بسیار مناسب است؛ زیرا به بافت گوشتی برگ و ریشه‌های پرآب این گیاه آسیبی نمی‌زند؛ همچنین پتاسیم بالای این کود موجب می‌شود تا کیفیت برگ‌ها و ایمنی گیاه در برابر آفت‌ها افزایش پیدا کند.

گیاهان پاجوش‌دار

برای گیاهانی مانند زامیفولیا، آگلونما و برگ عبایی که پاجوش دارند، استفاده از کود ۳۶ ـ ۱۲ ـ ۱۲ بسیار مناسب است. البته بهتر است همراه با این کود از کودهای مخصوص ریشه‌زا هم استفاده کنید.

گیاهان گلدار

گیاهانی مانند شمعدانی، گل کاغذی و هر نوع گیاهی که گل دارد، با استفاده از کود ۳۶ ـ ۱۲ ـ ۱۲ حتما به گل خواهند نشست.

گیاهان تنه چوبی

کود ۳۶ ـ ۱۲ ـ ۱۲ برای گیاهان آپارتمانی مانند یوکا و بنجامین که تنه چوبی دارند، بسیار مناسب است و موجب تقویت تنه آن‌ها و شادابی برگ‌ها خواهد شد.

کاکتوس

کاکتوس‌ها گیاهان حساسی هستند و نگهداری از آن‌ها نیاز به رعایت نکات خاصی دارد. اگر برای کاکتوس ازت زیادی استفاده کنید، موجب آبکی شدن بافت کاکتوس و ترک خوردن آن خواهد شد. به همین دلیل کود ۳۶ ـ ۱۲ ـ ۱۲ به دلیل میزان ازت کمی که در ترکیباتش دارد، برای گیاه کاکتوس بسیار مناسب است.

منبع: فرادید

کد خبر 780382

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha