یک روزنامه‌نگار درباره ماجرای حساب‌های کاربری که در اینستاگرام هویت او را جعل کردند نوشته و هشدارهایی برای حفظ امنیت حساب کاربری داده است.

اینستاگرام

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از سان، یکی از کاربران اینستاگرام، اعلام کرده است که غریبه‌ای با استفاده از چهره او حساب‌های جعلی ایجاد کرده است. این کاربر درباره اتفاقی که برای او افتاد توضیح می‌دهد:

یک غریبه چندین حساب کاربری جعلی اینستاگرام با استفاده از چهره من ایجاد کرد و خلاص شدن از شر آن‌ها دشوار بود. اولین باری که متوجه شدم وقتی بود که هنگام دیدن لیست مشاهده‌کنندگان استوری‌ام، تصویر یک حساب کاربری با عکس خودم را دیدم. عکس پروفایل عکس من بود، بیو دقیقا یکسان بود، اما نام کاربری می‌گفت من فردی به نام آوریل همیلتون هستم.

به نظر می‌رسید که آوریل روزنامه‌نگاری بسیار موفق‌تر از من باشد و بیش از هشت برابر بیشتر از اکانت واقعی من فالوور داشته باشد. این حساب جعلی به ظاهر محبوب خصوصی بود، اما ۹۱ پست داشت؛ و احتمالا از چهره من. وسوسه شدم که آن را دنبال و بیشتر در مورد آن تحقیق کنم، اما در عوض، طبق توصیه اینستاگرام، حساب را مسدود کردم و گزارش دادم. دوستان و اعضای خانواده هم همین کار را کردند و فکر کردم مشکل حل می‌شود.

 چند روز بعد یک پیام خودکار از اینستاگرام به من گفت که اکانت جعلیمشکلی ندارد. در این پیام توضیح داده شده که حساب کاربری حذف نشده است زیرا قوانین را نقض نمی‌کند. بعد با اینستاگرام تماس گرفتم و خود را به عنوان یک روزنامه‌نگار معرفی کردم که یک حساب هویت او را جعل کرده و بعد به سرعت حذف شد. 

اینستاگرام هر روز میلیون‌ها حساب کاربری را حذف می‌کند و در دستورالعمل‌ها نوشته که جعل هویت در این پلتفرم مجاز نیست. 

من همیشه نگاه نمی‌کنم که چه کسانی استوری من را مشاهده می‌کنند، اما حدود یک هفته بعد تصمیم گرفتم نگاهی بیندازم. باز هم یک حساب کاربری دیگر با یک نام کاربری دیگر دیدم که هویت من را جعل کرده بود. ساده‌لوحانه، پروفایل اینستاگرامم را عمومی نگه داشتم. من از آن برای کار استفاده می‌کنم و فکر می‌کردم مسدود کردن حساب اول کافی است. با این حال، شخص بدل من حاضر به تسلیم شدن نبود.

این حساب کلاهبرداری جدید عمومی بود و عکس‌های زیادی از من از نمایه واقعی من به سرقت برده بود. همه پست‌ها لایک و کامنت داشتند اما به نظر می‌رسید از روبات‌ها باشد. دو پست آخر، سلفی مرد میانسالی بود که هرگز ندیده بودم.

دیدم اکانت استوری‌های اینستاگرام خود را پست کرده است و روی آن‌ها کلیک کردم تو متوجه شدم که آن‌ها کپی دقیقی از چیزی هستند که من به تازگی در حساب شخصی خود پست کرده بودم. جعل‌کننده دقیقا رستورانی را که ۲۵ دقیقه قبل رفته بودم می‌شناخت و حتی مکان را در استوری حساب جعلی خود قرار داده بود.

باز هم آن‌ها را بلاک و ریپورت کردم، دوستان هم همین کار را کردند و در نهایت اکانتم را خصوصی کردم. چند روز خبری نبود تا اینکه همان پیام خودکار را دریافت کردم که می‌گفت اکانت جعلی حذف نمی‌شود.

آن‌ها چه می‌خواستند؟ پس از خصوصی کردن حسابم، زنانی که نمی‌شناختم شروع به ارسال درخواست دوستی کردند. آن‌ها هزاران دنبال‌کننده داشتند و فیدهای اینستاگرام را با دقت مدیریت می‌کردند. با این حال، به نظر می‌رسید که اکثر فالوورها و نظرات پای پست‌های آن‌ها از حساب‌های جعلی سرچشمه می‌گیرد.

آن‌ها شبیه حساب‌های جعلی‌ای بودند که با عکس‌های من ساخته شده بود. من تمام درخواست‌ها را رد کردم، به این امید که فرد جعل‌کننده بدون دسترسی به محتوای من به زودی از کار دست بکشد. تا زمانی که یک عکاس به من پیام داد و نوشت یک حساب جعلی به نام من قصد خرید عکس‌های آن‌ها به عنوان یک روزنامه‌نگار را داشته است. عکاس مشکوک شده بود و با تحقیق، اکانت اصلی من را پیدا کرده بود. حساب را پیدا کردم، آن را مسدود کردم و دوباره به اینستاگرام گزارش دادم.

این حساب ناپدید شد، اما من هیچ راهی ندارم که بدانم آیا حساب‌های دیگری وجود دارد که از تصاویر من استفاده می‌کنند و سعی در کلاهبرداری از دیگران دارند یا خیر.

کلاهبرداری جعل هویت می‌تواند به اخاذی ختم شود.  بهترین کاری که می‌توانید برای ایمن نگه داشتن خود در برابر غریبه‌ها در اینستاگرام انجام دهید این است که حساب کاربری خود را به صورت خصوصی تنظیم کنید. اگر به دلایل کاری نمی‌توانید یا نمی‌خواهید، اقدامات ایمنی دیگری نیز وجود دارد که می توانید انجام دهید.

بیشتر بخوانید:

حساب‌های کلاهبرداری را مسدود کرده و به اینستاگرام گزارش دهید. اگر می‌توانید، از دوستان بخواهید اکانت‌های جعلی را نیز گزارش دهند. مطمئن شوید که به همه دوستان و اعضای خانواده در مورد حساب جعلی هشدار داده‌اید تا حساب جعلی نتواند خودش را به جای شما جا بزند. 

در مورد انواع چیزهایی که به صورت آنلاین پست می‌کنید مراقب باشید، از جمله مکان، محل زندگی و حتی تاریخ تولد. هرچه یک کلاهبردار کمتر بتواند از شما بداند بهتر است و به این ترتیب جعل هویت شما سخت‌تر خواهد بود. 

کد خبر 780330
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha